• Meer

Hon bytade efternamn på MINA barn!

För att göra en lång historia kort..

När vi fick vårt första barn, ung som jag var, blev jag "lurad" till att skriva över vårdnaden till mamman. Bara för att hon skulle få några xtra mammadagar!
    Trodde ju vi skulle leva hela livet tillsammans, vilket jag nu är väldigt glad att vi inte gör.. Fick ett andra barn också och allt var frid och fröjd.

Vi separerade några år senare och hon träffade en annan man (min f.d. vän) som hon gifte sig med. När de gifte sig gjorde jag klart för henne att mina barn ska ha mitt eller hennes efternamn och aldrig hennes nya mans efternamn! Och det gick hon med på.

under åren har jag försökt ändra till gemensam vårdnad men hon har hotat med att jag inte skulle få träffa barnen under en pågående process. Så jag har backat varje gång. Vill ju träffa mina barn!

Nu för ca ett år sedan kom vi i en jätte konflikt och hon har vägrat mig att träffa mina barn. Jag drog igång en hel rättsprocess med advokater, familjerätt, medlare och drog in en massa instanser som kunde hjälpa mig träffa mina barn igen och få igenom gemensam vårdnad en gång för alla!

Mitt i allt detta, utan att ens nämna något för mig har hon bytt efternamn på barnen till hennes nya mans efternamn! Jag fick reda på det genom underhållsräkningen! Det va som ett slag i ansiktet! Och vad är det för signal hon skickar till barnen nu när jag försöker bygga upp relationen med barnen efter att inte träffat dem på nära ett år!
    Självklart har hon gjort detta nu innan jag fick gemensam vårdnad bara för att jävlas och för att hon inte kan göra det sen när jag väl fått GV.

Nu undrar jag vad det finns för mig att göra för att ändra detta? Jag vill väl för f*n inte att mina barn ska ha hans j*vla efternman! Ursäkta språket!
    Hon har ju fortfarande ensam vårdnad men vi är ju mitt uppe i en tvist om just vårdnaden!
    Tycker det är väldigt konstigt att skatteverket kan godkänna att byta efternamn mitt uppe i en process.

Finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!
  • knisse
    Anonym skrev 2011-11-24 11:44:35 följande:
    Men ts hade inte behövt gå med på det.
    för att? varför ska man inte fa lita pa sin livspartner? varför ska man inte kunna dela upp dagarna som det passar bäst?
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Vissla

Det finns ingenting du kan göra tyvärr ts..
    Mamman har lagen på sin sida.
    Dock kan jag tycka att det var väldigt lågt gjort utav henne.
    Ska själv byta efternamn till ett helt nytt efternamn sen när jag o sambon gifter oss, jag har ensam vårdnad på min ena dotter men kommer naturligtvis prata med hennes pappa innan ett eventuellt namnbyte. Min andra dotter har jag gemensam vårdnad med pappan och hoppas på att ävn han kommer att gå med på ett namnbyte så att hela familjen som bor här heter samma sak, just nu har vi tre olika efternamn...

• Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:42:17 följande:
    Men det är ju ingen skillnad om en mamma vill ha GV och pappan har Enskild. Hon får också gå till domstol. Lagen är helt könsneutral i det avseendet.

Jag tror inte ett dugg på att ts inte visste att man inte har några rättigheter att bestämma över barnets vardagliga vård om man inte har vårdnad. Det vet till och med min 16 åriga bunusson.
    Ja, det är klart att det går till så. Men om en mamma från start vill ha EV, så får hon det om inte pappan vägrar, men då blir det en process. Jag tror inte att pappan blir tillfrågad om det är han som ska ha EV direkt. Vill hon inte ha GV så är ju processen igång, mot just pappan. Det borde vara en självklarhet att GV gäller från start, vare sig man är gifta eller inte. Sen finns det ju såklart undantag.
    Att mamman automatiskt har ensam vårdnad från start är ju helt sjukt. 
  • Petronella01
    MammaHela skrev 2011-11-24 11:34:33 följande:
    Men tänk på barnen, hur kul är det att inte heta samma sak som mamma, eller som pappa? Varför ska barnen ha ett efternamn som ingen annan har?
    Hahahaha! Du menar att du tror att det bara är barnen som har den nya mannens efternamn? Det har inte slagit dig att mamman med största sannolikhet också har det?

Men, nej, hon har nog gett barnen efternamnen på en vilt främmande människa som inte har någon koppling till någon Solig
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Anonym
    knisse skrev 2011-11-24 11:40:07 följande:
    eller för att mamman snal som hon var inte ville att han skulle fa dom utan ville ha allt själv...
    Sluta!
    Det där är fördomar!

Jag ÖNSKAR att jag fick pappan att ta vårt barn i alla fall en helg i månaden. 

Varför säger pappor att mammorna vill förstöra och ha barnen för sig själv? 
    Det är lika dumt som att säga att män inte är lika bra föräldrar som mammor!

Självklart vill jag att de ska ha en fin relation, men i mitt fall har jag gjort allt själv i 4 år och är givetvis en aning bitter över det, det är väl inte så konstigt?

• JAG är BÄST
    MammaHela skrev 2011-11-24 11:35:50 följande:
    nej, bara om barnen har pappans efternamn. Inte om de har mammans efternamn
    Ahh då hänger jag med.
  • Trinis

Varför blir det så ofta så här på fl att trådar blir till något helt annat, mycket diskussion om hurvida ts ville jobba istället för att vara hemma med sitt barn. det har väl faktiskt inget med frågan att göra,

Jag vill räda dig ts att gå till en advokat och reda ut frågan.

• Anonym
    Trinis skrev 2011-11-24 11:51:25 följande:
    Varför blir det så ofta så här på fl att trådar blir till något helt annat, mycket diskussion om hurvida ts ville jobba istället för att vara hemma med sitt barn. det har väl faktiskt inget med frågan att göra,

Jag vill räda dig ts att gå till en advokat och reda ut frågan.
    Därför att han säger att han blev lurad, inte visste etc. Det är en del av bakgrunden.

Han har redan fått svaret att det är helt lagligt och inget han kan göra. Så jag hade inte gett rådet att gå till advokat. Varör slänga ut pengar när man kan läsa namnlagen helt gratis?
  • Anonym
    knisse skrev 2011-11-24 11:47:04 följande:
    för att? varför ska man inte fa lita pa sin livspartner? varför ska man inte kunna dela upp dagarna som det passar bäst?
    Jösses, så naiv. Självklart måste man ta eget ansvar som förälder. Det förutsätter jag att de flesta gör. Hade du på allvar skrivit över vårdnaden på din man för att "skulle ju aldrig göra slut"?

Dagarna kan man dela upp precis hur man vill utan att man har enskild vårdnad. Det är 60 dagar som inte kan skrivas över och de har man 8 år! på sig att ta ut. Jag har svårt att se att någon familj inte kan hitta tiden för pappa att vara hemma 60 dagar över 8 år med sina egna barn.
  • MammaHela
    Anonym (huh?) skrev 2011-11-24 11:43:57 följande:
    Nu hänger jag inte alls med? 

Hur menar du med att ha ett efternamn som ingen annan har? Om mamman lägger till pappans efternamn också så har ju barnen hennes nya efternamn, och pappans efternamn. Mer rättvist kan det väl inte bli? 
    men om barnen bor med mamman och hennes nya man, och inte träffar pappan. Mamman har tagit sin nya mans namn. Så det är väl inte mer än rimligt att barnen fortsätter att ha samma namn som sin mamma?
Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!