• Meer

Hon bytade efternamn på MINA barn!

För att göra en lång historia kort..

När vi fick vårt första barn, ung som jag var, blev jag "lurad" till att skriva över vårdnaden till mamman. Bara för att hon skulle få några xtra mammadagar!
    Trodde ju vi skulle leva hela livet tillsammans, vilket jag nu är väldigt glad att vi inte gör.. Fick ett andra barn också och allt var frid och fröjd.

Vi separerade några år senare och hon träffade en annan man (min f.d. vän) som hon gifte sig med. När de gifte sig gjorde jag klart för henne att mina barn ska ha mitt eller hennes efternamn och aldrig hennes nya mans efternamn! Och det gick hon med på.

under åren har jag försökt ändra till gemensam vårdnad men hon har hotat med att jag inte skulle få träffa barnen under en pågående process. Så jag har backat varje gång. Vill ju träffa mina barn!

Nu för ca ett år sedan kom vi i en jätte konflikt och hon har vägrat mig att träffa mina barn. Jag drog igång en hel rättsprocess med advokater, familjerätt, medlare och drog in en massa instanser som kunde hjälpa mig träffa mina barn igen och få igenom gemensam vårdnad en gång för alla!

Mitt i allt detta, utan att ens nämna något för mig har hon bytt efternamn på barnen till hennes nya mans efternamn! Jag fick reda på det genom underhållsräkningen! Det va som ett slag i ansiktet! Och vad är det för signal hon skickar till barnen nu när jag försöker bygga upp relationen med barnen efter att inte träffat dem på nära ett år!
    Självklart har hon gjort detta nu innan jag fick gemensam vårdnad bara för att jävlas och för att hon inte kan göra det sen när jag väl fått GV.

Nu undrar jag vad det finns för mig att göra för att ändra detta? Jag vill väl för f*n inte att mina barn ska ha hans j*vla efternman! Ursäkta språket!
    Hon har ju fortfarande ensam vårdnad men vi är ju mitt uppe i en tvist om just vårdnaden!
    Tycker det är väldigt konstigt att skatteverket kan godkänna att byta efternamn mitt uppe i en process.

Finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!
  • Anonym
    Anonym (huh?) skrev 2011-11-24 11:50:03 följande:
    Ja, det är klart att det går till så. Men om en mamma från start vill ha EV, så får hon det om inte pappan vägrar, men då blir det en process. Jag tror inte att pappan blir tillfrågad om det är han som ska ha EV direkt. Vill hon inte ha GV så är ju processen igång, mot just pappan. Det borde vara en självklarhet att GV gäller från start, vare sig man är gifta eller inte. Sen finns det ju såklart undantag.
    Att mamman automatiskt har ensam vårdnad från start är ju helt sjukt. 
    Jag tycker inte det är ett dugg sjukt faktiskt. I många fall vet man inte ens vem som ÄR pappan. Vem ska då ha vårdnaden menar du?

Men du har rätt i att mamman inte får EV om pappan motsätter sig detta. Ts har inte motsatt sig detta och har alltså ansvaret för att det blev så. Han var där på socialtjänsten och skrev på faderskapet och fick informationen om vårdnaden. Jag tycker ingen kan säga att de blivit grundlurade för att det sedan inte blev som man tänkt sig.
  • knisse
    Anonym skrev 2011-11-24 11:50:30 följande:
    Sluta!
    Det där är fördomar!

Jag ÖNSKAR att jag fick pappan att ta vårt barn i alla fall en helg i månaden. 

Varför säger pappor att mammorna vill förstöra och ha barnen för sig själv? 
    Det är lika dumt som att säga att män inte är lika bra föräldrar som mammor!

Självklart vill jag att de ska ha en fin relation, men i mitt fall har jag gjort allt själv i 4 år och är givetvis en aning bitter över det, det är väl inte så konstigt?

och det handlar inte om fördommar att pappan inte vill ha ledigt?

trist fördig att du skaffat barn med nagon som ite vill vara med dom eller dig men det är det ju inte alla som gör
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Anonym (huh?)
    MammaHela skrev 2011-11-24 11:56:08 följande:
    men om barnen bor med mamman och hennes nya man, och inte träffar pappan. Mamman har tagit sin nya mans namn. Så det är väl inte mer än rimligt att barnen fortsätter att ha samma namn som sin mamma?
    Ja så kan man ju se det. Dock förstår  jag inte varför man väljer att byta till sin nya mans namn, på barnen, utan att ens höra med pappan. Varför inte då ha bådas efternamn? 

I ts står det varför han inte har träffat barnen.

Jag skulle inte vilja att mitt barn skulle byta till någon annans efternamn, som inte har med barnen att göra på det sättet.

• Anonym
    knisse skrev 2011-11-24 12:00:39 följande:
    och det handlar inte om fördommar att pappan inte vill ha ledigt?

trist fördig att du skaffat barn med nagon som ite vill vara med dom eller dig men det är det ju inte alla som gör
    Nej, en del skaffar barn med män som vill vara pappor och ha vårdnad och ledighet ihop med dem.
  • Argo
    MammaHela skrev 2011-11-24 11:56:08 följande:
    men om barnen bor med mamman och hennes nya man, och inte träffar pappan. Mamman har tagit sin nya mans namn. Så det är väl inte mer än rimligt att barnen fortsätter att ha samma namn som sin mamma?
    Det beror ju på omständigheterna om det kan ses som rimligt eller inte, tycker jag.

Är mannen alkis som spöat kvinnan och hotat barnen så ser nog de flesta av oss det som rimligt att hon ändrar namn på barnen.

I det här fallet har mannen försökt få gemensam vårdnad, mamman har hotat med att hålla borta barnen, mannen har gått till domstol, mamma HAR verkligen hållit barnen borta osv ... Det är DÄRFÖR de inte träffar pappan och DÅ går mamman och byter namn på barnen.

Om det inte handlar om rent tjafs från hennes sida - hade det varit otänkbart att barnen hade fått pappans namn som mellannamn om hon nu ändå ville att de skulle ändra efternamn från hennes flicknamn?

För TS återstår bara att kämpa på till barnens 18-årsdag så får de avgöra själva då.
  • Anonym (?!?!)

Orkar inte gå tillbaka och läsa hela tråden men om barnen har TS (pappans då i detta fall) efternamn från början får mamman inte byta efternamnet, utan hans medgivande, på barnen även om hon har ensam vårdnad! Har hon gjort det har hon förfalskat hans namnteckning och det är ju olagligt i sverige!! Hade dom dock hennes efternamn är det ju inte så mycket att göra!

• Anonym

Sen heter det inte bytade(!) utan bytte!!!

• Anonym
    Anonym (huh?) skrev 2011-11-24 12:05:25 följande:
    Ja så kan man ju se det. Dock förstår  jag inte varför man väljer att byta till sin nya mans namn, på barnen, utan att ens höra med pappan. Varför inte då ha bådas efternamn? 

I ts står det varför han inte har träffat barnen.

Jag skulle inte vilja att mitt barn skulle byta till någon annans efternamn, som inte har med barnen att göra på det sättet.

Men det efternamnet är ju mammans nu också. Och barnen har aldrig hetat som pappan, så jag ser inte hur de har mindre tillhörighet med honom nu än tidigare.
  • Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:57:58 följande:
    Jag tycker inte det är ett dugg sjukt faktiskt. I många fall vet man inte ens vem som ÄR pappan. Vem ska då ha vårdnaden menar du?

Men du har rätt i att mamman inte får EV om pappan motsätter sig detta. Ts har inte motsatt sig detta och har alltså ansvaret för att det blev så. Han var där på socialtjänsten och skrev på faderskapet och fick informationen om vårdnaden. Jag tycker ingen kan säga att de blivit grundlurade för att det sedan inte blev som man tänkt sig.
    Ja, därför skrev jag att det finns undantag. Jag tycker att GV ska gälla även fast man inte är gifta. Alltså om man "bara" är ihop eller sambo.

Jo, fast det verkar ju inte som att han har fått den information som var nödvändig. Jag förstår ts, för jag skulle inte tänkt när jag satt där och skrev på papprena att det skulle ta slut mellan oss och helvetet skulle vara ett faktum.

Aja, vi är väldigt OT så vi får helt enkelt komma överens om att vi är oense Tungan ute 
  • Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 12:07:17 följande:
    Men det efternamnet är ju mammans nu också. Och barnen har aldrig hetat som pappan, så jag ser inte hur de har mindre tillhörighet med honom nu än tidigare.

Det är sant men jag skulle inte gilla det iaf. De har ju ändå ett efternamn från någon som inte har någon som helst biologisk koppling till barnen. Och det skulle inte jag heller gilla. 
Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!