• Meer

Hon bytade efternamn på MINA barn!

För att göra en lång historia kort..

När vi fick vårt första barn, ung som jag var, blev jag "lurad" till att skriva över vårdnaden till mamman. Bara för att hon skulle få några xtra mammadagar!
    Trodde ju vi skulle leva hela livet tillsammans, vilket jag nu är väldigt glad att vi inte gör.. Fick ett andra barn också och allt var frid och fröjd.

Vi separerade några år senare och hon träffade en annan man (min f.d. vän) som hon gifte sig med. När de gifte sig gjorde jag klart för henne att mina barn ska ha mitt eller hennes efternamn och aldrig hennes nya mans efternamn! Och det gick hon med på.

under åren har jag försökt ändra till gemensam vårdnad men hon har hotat med att jag inte skulle få träffa barnen under en pågående process. Så jag har backat varje gång. Vill ju träffa mina barn!

Nu för ca ett år sedan kom vi i en jätte konflikt och hon har vägrat mig att träffa mina barn. Jag drog igång en hel rättsprocess med advokater, familjerätt, medlare och drog in en massa instanser som kunde hjälpa mig träffa mina barn igen och få igenom gemensam vårdnad en gång för alla!

Mitt i allt detta, utan att ens nämna något för mig har hon bytt efternamn på barnen till hennes nya mans efternamn! Jag fick reda på det genom underhållsräkningen! Det va som ett slag i ansiktet! Och vad är det för signal hon skickar till barnen nu när jag försöker bygga upp relationen med barnen efter att inte träffat dem på nära ett år!
    Självklart har hon gjort detta nu innan jag fick gemensam vårdnad bara för att jävlas och för att hon inte kan göra det sen när jag väl fått GV.

Nu undrar jag vad det finns för mig att göra för att ändra detta? Jag vill väl för f*n inte att mina barn ska ha hans j*vla efternman! Ursäkta språket!
    Hon har ju fortfarande ensam vårdnad men vi är ju mitt uppe i en tvist om just vårdnaden!
    Tycker det är väldigt konstigt att skatteverket kan godkänna att byta efternamn mitt uppe i en process.

Finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!
  • sextiotalist

Stackare, men det är nog bara att kämpa på. Som flera har skrivit så släpp namnstriden, tydligen var det lagligt rätt att göra så, men svinigt rent ut sagt.

En  tröst kan vara, en som sett strider likt detta, är att barnen ofta ser verkligheten (inte alltid, jag vet en som fortsätter att blunda för detta) och ibland kan mamman som förlorar då hon betett sig så illa som hon gjort.
    Du kan i varje fall som vuxen se dina barn i ögonen och säga att du gjorde vad du kunde för att vara deras pappa, deras mamma kommer inte kunna göra det.

• Falumamman
    tomten är far till alla barn skrev 2011-11-24 17:41:07 följande:
    Handlar inte om hämnd utan om säkerheten för barnen. Mamman i detta fallet är en mycket elak ,instabil och manipulativ person som redan skadat barnen genom att beröva dem på deras fader och försöker tvinga ut honom ur deras liv. Hon måste stoppas! Detta med alla medel. Fadern försöker medla medan kvinnan sitter kvar på en massa bitterhet som är extremt skadligt för barnen. Mamman ljuger och är uppenbarligen manipulativ så för barnens säkerhet bör fadern få full vårdnad så att mamman inte kan skada sina barn mera genom att beröva dem deras identitet.
    tycker inte mamman gör rätt här. barn behöver båda sina föräldrar.
    men sen har vi bara ts version här också. och han verkar också känna stor bitterhet.
    att få sitt ex att framstå som en dålig förälder är ingen match.

jag hoppas iaf att ts fortsätter kämpa och att han får kontakten med sina barn igen.
    men låter osannolikt att hon kunnat hålla barnen borta i ett helt år.
    även om han inte haft vårdnaden så har han rättigheter att få träffa barnen, ställer sig mamman ivägen för det så är det ju hon som har sammarbetssvårigheter och sånt kan man förlora vårdnaden för.

det bästa ts kan göra är att kämpa vidare och försöka få till gemensam vårdnad.
  • elmadumle
    Meer skrev 2011-11-24 11:16:00 följande:
    Barnen hade hennes efternamn. Vilket var ok för mig, så länge barnen inte fick hennes nya mans namn. Mitt eller hennes!
    Som sagt, jag blev lurad, jag visste inte detta då.. Hon sa att om jag skriver över vårdnaden så fick hon mina dagar också.
    Och jag va den som tjänade mest, allt rättare sagt, så vi kom överens att jag skulle fortsätta jobba så hon kunde vara ledig!

Så blåögd man kan vara.. Det retar mig ända in i själen att jag va så dum!

Ni hade kunnat haft kvar gemensam vårdnad och du skrivit över dina fp dagar förutom de som är låsta till varje förälder. Ville du verkligen inte ha de dagarna att kunna vara med dina barn?
  • Jeanetteemilia

När den ena parten i en vårdnadstvist förhindrar den andra att träffa barnen, inte deltar i samarbetssamtal eller på annat sätt försöker sabotera umgänget och samsrbetet för den andra föräldern är det goda själ för en domstol att döma till den andra förälderns fördel. I det här fallet alltså TS. Det anses nämligen vara till barnens bästa att de har en god relation till båda sina föräldrar. Om den ena föräldern saboterar relationen ser man väldigt allvarligt på det. Jag tror att alla skulle må bra av att ni på var sitt håll bearbetade detta med ex en kurator för att tillsammans sedan gå i samarbetssamtal och utöva vårdnad gemensamt. Det ÄR möjligt att gå vidare men det krävs att BÅDA har ärligt och fullt fokus på vad dom är viktigt för barnen. Mitt ex är amerikan och när vår son var 3 1/2 år kidnappade han honom genom att åka från Sverige till USA utan min vetskap och höll honom kvar utan att tala om var de fanns. Jag gick via alla möjliga instanser och tillslut efter ett år (!) lyckades vi gå tag på adressen och den amerikanska polisen kunde hämta sonen (allt genom Haagkonventionen) och han fördes tillbaka till Sverige. I flera veckor drömde sonen mardrömmar om att polisen skjutit hans pappa. Jag kunde då ha bestämt mig för att mitt ex aldrig mer skulle få ha någonting att göra med vår son men det gjorde jag inte. Än i dag (det har gått över 10 årsen bortförandet..) har vi GV och vi gör så gott vi kan även om det är svårt ibland. Jag har hela tiden fokus på vad som är bäst för sonen ex för några år sedan bjöd vi (jag och min nya man) hem exet över jul. Jag och sonen har även besökt pappan och hans nya fru i USA. Tycker jag om att umgås med exet? Nej! Gör jag det med ett leende ändå? Ja förstår min tonåring att jag absolut inte tycker om hans pappa? Nej Varför tar jag upp det här? Jo jag vill visa på att det går OM MAN VILL men båda måste vilja... Fortsätt kämpa för dina barn TS men försök att hålla huvudet kallt. Tänk att du ska kunna stå upp för allt du gör. Kan du det så har du gjort så gott du kunnat. När jag var som mest deprimerad över att min son var "borta" sa min underbara bonuspappa någonting som jag har tagit med mig alla dessa år: "gjorde du så gott du kunde med den kunskapen du hade där och då?" Önskar dig all lycka och hoppas att barnen inte drabbas mer än de redan har gjort.

• tomten är far till alla barn
    Petronella01 skrev 2011-11-24 19:53:19 följande:
    På vilket vis har hon skadat barnet??????  Tycker du mer verkar vara exempel på någon som inte är lämplig att ha runt barn.
    Hon har redan hotat att beröva fadern umgängesrätt med barnen, hon är inte samarbetsvillig till att fadern ska kunna träffa sina barn. Hon vill beröva barnen deras identitet genom att ta bort fadern ur deras liv och ge barnen styvfaderns namn. En mycket skadlig kvinna för barnen och hon måste stoppas innan hon ger barnen mer psykologisk skada. Fadern har försökt få gemensam vårdnad men kvinnan vägrar. En mycket elak och bitter kvinna som till varje pris bör stoppas från att kunna skada barnen mer.
  • MammaHela
    tomten är far till alla barn skrev 2011-11-26 16:29:06 följande:
    Hon har redan hotat att beröva fadern umgängesrätt med barnen, hon är inte samarbetsvillig till att fadern ska kunna träffa sina barn. Hon vill beröva barnen deras identitet genom att ta bort fadern ur deras liv och ge barnen styvfaderns namn. En mycket skadlig kvinna för barnen och hon måste stoppas innan hon ger barnen mer psykologisk skada. Fadern har försökt få gemensam vårdnad men kvinnan vägrar. En mycket elak och bitter kvinna som till varje pris bör stoppas från att kunna skada barnen mer.
    men vi vet inte varför hon gör detta, om hon gör detta.

Vi har bara TS historia, han kan likagärna vara en usel pappa.. Det är inget vi vet.
  • Anonym

Vilken frisk pappa låter mamman ta ensam vårdnad egentligen? Du borde ju fattat att det inte är friskt någonstans.

Men okej du har ju i alla fall varannan vecka nu så, det är ju positivt.

Jag hade inte släppt namnstriden. Jag hade helt enkelt skickat in en protest mot namnbytet och krävt att det ska bytas tillbaka till vad barnen hette innan. Sen hade jag bytt i deras id handlingar, i skolan, skolböcker och överallt.

• mamita64

man får inte byta namn på barnen utan pappans medgivande
    Spelar ingen roll om man har enskild vårdnad
    Så, för att få igenom detta måste hon ha förfalskat din namnteckning

Jag kollade upp detta för en klient som levde under skyddad identitet och som ville att barnet skulle ha mammans efternamn för att inte kunna bli spårad

På Folkbokföringen skickade de mej till Tr där jag fick veta att man inte får byta namn utan medgivande
    Det man kan göra är att hävda att det är till men för barnet att ha pappans namn, och man kan då få tillstånd ändå. Men det utreds ju om barnet lider men av detta.

Mina barn fick vänta till de var 18 år med att byta namn. Då står det dem fritt att göra så om de så önskar

• mamita64
    mamita64 skrev 2011-12-05 01:04:37 följande:
    man får inte byta namn på barnen utan pappans medgivande
    Spelar ingen roll om man har enskild vårdnad
    Så, för att få igenom detta måste hon ha förfalskat din namnteckning

Jag kollade upp detta för en klient som levde under skyddad identitet och som ville att barnet skulle ha mammans efternamn för att inte kunna bli spårad

På Folkbokföringen skickade de mej till Tr där jag fick veta att man inte får byta namn utan medgivande
    Det man kan göra är att hävda att det är till men för barnet att ha pappans namn, och man kan då få tillstånd ändå. Men det utreds ju om barnet lider men av detta.

Mina barn fick vänta till de var 18 år med att byta namn. Då står det dem fritt att göra så om de så önskar
    Hade de mammas eller pappas efternamn, jag fattar inte riktigt
    hade de bara mammans efternamn så blir det nog svårt att få nån rätsida på saken
  • LivL

De hade mammans efternamn, hon har ensam vårdnad och ändrade barnens efternamn till nya makens. Gris!!

• mamita64
    MammaHela skrev 2011-12-06 12:44:02 följande:
    Jasså? för att?

Hon har gjort något som hon har fulla rättigheter att göra? Att byta namn på barnen så att de har samma efternamn som hon själv? 
    Ja att byta från sitt eget efternamn till nuvarande makens kan ju inte vara något fel i.
    Mer än moraliskt då ,eftersom hon tydligen lovat att låta bli
    Byta från pappans efternamn till ett nytt hade hon inte fått göra
  • MammaHela
    mamita64 skrev 2011-12-06 19:20:40 följande:
    Ja att byta från sitt eget efternamn till nuvarande makens kan ju inte vara något fel i.
    Mer än moraliskt då ,eftersom hon tydligen lovat att låta bli
    Byta från pappans efternamn till ett nytt hade hon inte fått göra
    nej jag kan inte se att hon har gjort något fel alls. Varför ska barnen ha ett efternamn som varken mamman eller pappan har?
  • Anonym (Hmm)

Varför skulle det vara så fel att låta mamman ha ensam vårdnad? Fy på dessa äckliga män som bråkar om sånt! Räcker det inte med att ni får träffa barnen? Och vad är det för fel på att hon gav barnen annan efternamn? Kanske hennes nya man är en bättre pappa? Det finns ju säkert en anledning till att hon gjorde det. Kan tänka mig att du är/ var ett svin.

• pegga
    Anonym (Hmm) skrev 2011-12-10 15:05:31 följande:
    Varför skulle det vara så fel att låta mamman ha ensam vårdnad? Fy på dessa äckliga män som bråkar om sånt! Räcker det inte med att ni får träffa barnen? Och vad är det för fel på att hon gav barnen annan efternamn? Kanske hennes nya man är en bättre pappa? Det finns ju säkert en anledning till att hon gjorde det. Kan tänka mig att du är/ var ett svin.
    Fantastiskt fördomsfullt svar: Jag har skrivit en variant för de som har fördomar åt andra hållet, så kan man välja vilken typ av ärthjärna man har och ta den mest passande varianten:

"Varför skulle det vara så fel att låta pappan ha ensam vårdnad? Fy på dessa äckliga kvinnor som bråkar om sånt! Räcker det inte med att ni får träffa barnen? Och vad är det för fel på att han gav barnen annat efternamn? Kanske hans nya kvinna är en bättre mamma? Det finns ju säkert en anledning till att han gjorde det. Kan tänka mig att mamman är/ var ett svin." 
  • Anonym

Min sambo fick också helt plötsligt veta att hans före detta bytt efternamn på deras gemensamma dotter.... till hennes nya mans efternamn...... av vilken jävla anledning då kan man undra???  Hon har enskild vårdnad och har gjort allt hon kunnat/haft rätt att göra för att jävlas med min sambo. Hon är den bittraste människa jag träffat pga att han lämnade henne. Dock har inte min sambo utåt sett visat vad han egentligen tyckt om detta, men innerst inne har han säkert mått skit Han kan inte på något sätt göra någonting åt namnbytet. 

Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!