• Meer

Hon bytade efternamn på MINA barn!

För att göra en lång historia kort..

När vi fick vårt första barn, ung som jag var, blev jag "lurad" till att skriva över vårdnaden till mamman. Bara för att hon skulle få några xtra mammadagar!
    Trodde ju vi skulle leva hela livet tillsammans, vilket jag nu är väldigt glad att vi inte gör.. Fick ett andra barn också och allt var frid och fröjd.

Vi separerade några år senare och hon träffade en annan man (min f.d. vän) som hon gifte sig med. När de gifte sig gjorde jag klart för henne att mina barn ska ha mitt eller hennes efternamn och aldrig hennes nya mans efternamn! Och det gick hon med på.

under åren har jag försökt ändra till gemensam vårdnad men hon har hotat med att jag inte skulle få träffa barnen under en pågående process. Så jag har backat varje gång. Vill ju träffa mina barn!

Nu för ca ett år sedan kom vi i en jätte konflikt och hon har vägrat mig att träffa mina barn. Jag drog igång en hel rättsprocess med advokater, familjerätt, medlare och drog in en massa instanser som kunde hjälpa mig träffa mina barn igen och få igenom gemensam vårdnad en gång för alla!

Mitt i allt detta, utan att ens nämna något för mig har hon bytt efternamn på barnen till hennes nya mans efternamn! Jag fick reda på det genom underhållsräkningen! Det va som ett slag i ansiktet! Och vad är det för signal hon skickar till barnen nu när jag försöker bygga upp relationen med barnen efter att inte träffat dem på nära ett år!
    Självklart har hon gjort detta nu innan jag fick gemensam vårdnad bara för att jävlas och för att hon inte kan göra det sen när jag väl fått GV.

Nu undrar jag vad det finns för mig att göra för att ändra detta? Jag vill väl för f*n inte att mina barn ska ha hans j*vla efternman! Ursäkta språket!
    Hon har ju fortfarande ensam vårdnad men vi är ju mitt uppe i en tvist om just vårdnaden!
    Tycker det är väldigt konstigt att skatteverket kan godkänna att byta efternamn mitt uppe i en process.

Finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!
  • Anonym
    Argo skrev 2011-11-24 11:22:42 följande:
    Anonym skrev 2011-11-24 11:17:03 följande:
    Detta är helt lagligt. Om barnen har mammans efternamn och hon har enskild vårdnad så får hon byta. Om barnen hade haft ditt efternamn så hade hon inte kunnat byta även om hon haft enskild vårdnad.

Det finns inget du kan göra. Och jag tror inte du skrev på att hon skulle få enskild vårdnad då det inte fungerar så. HON måste skriva på att ni ska ha gemensam vårdnad, vilket hon inte gjort (helt lagligt det också).
    Skönt att se inställningen här. Hade det varit omvända roller, med en grundlurad mamma, hade fördömandena mot mannen haglat istället. Var har ni för problem egentligen?

TS: inget att göra nåt åt. Hon beter sig som hon vill och gör det lagligt. Snart nog är barnen 18 och kan välja själva. Det är då det gäller att vara med i matchen istället. Jobba på det fram tills dess
    Vaddå grundlurad. Är du sann eller? Ts kunde läst på, han kunde behållt sina dagar  och varit hemma med barnen. Men han valde att jobba och nu har han ingen rätt att bestämma över namnet. Enkelt.
  • Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:17:54 följande:
    Du valde jobbet framför barnen, och nu har det kommit tillbaka och biter dig därbak. Men det är bra att du är ärlig, för det kanske avskräcker någon annan pappa från att göra samma sak.
    Allvarligt, skärp dig! Vadå, han valde jobbet framför barnen? Ren och skär bullshit. Det är väl oftast så att den som tjänar mest jobbar för att ekonomin ska gå ihop? Riktigt löjligt skrivet av dig.

Ts, även om det är lagligt att hon byter efternamn på barnen så tycker jag det är fel att de ska heta som hon och hennes nya man. Det snälla i det läget hade väl iaf varit att lägga till ditt efternamn. Jag tycker att det är riktigt dåligt.

Det med att hon hotade att du inte får träffa dina barn om du "drar igång något" borde du skitit i från första början, för det FÅR hon inte. Hon kan aldrig neka dig umgänge med dina barn, så länge du inte är olämplig som förälder såklart.

Stå på dig ts och kämpa för dina barn.

Lycka till! 
  • Anonym (MammaMu)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:14:53 följande:
    Vårdnaden är inte din att skriva över eftersom mamman automatiskt har vårdnaden om man inte är gift.  Sedan ville hon väl att barnen ska ha samma efternamn som henne. Jag har ärligt talat aldrig begripit varför barn ska ha pappans efternamn om man inte är gift, och jag ångrar enormt mycket att jag gick med på att min son skulle ha pappans efternamn. Finns liksom ingen anlednig
    Stämmer, om man inte vid barnets födsel skriver under gemensam vårdnad vilket man brukar göra om man vid födseln är tillsammans. Dessa papper skriver man under samtidigt som pappan får skriva på ett papper där han intygar/medger att han är pappa till barnet.
  • Anonym
    Anonym (huh?) skrev 2011-11-24 11:28:23 följande:
    Allvarligt, skärp dig! Vadå, han valde jobbet framför barnen? Ren och skär bullshit. Det är väl oftast så att den som tjänar mest jobbar för att ekonomin ska gå ihop? Riktigt löjligt skrivet av dig.

Ts, även om det är lagligt att hon byter efternamn på barnen så tycker jag det är fel att de ska heta som hon och hennes nya man. Det snälla i det läget hade väl iaf varit att lägga till ditt efternamn. Jag tycker att det är riktigt dåligt.

Det med att hon hotade att du inte får träffa dina barn om du "drar igång något" borde du skitit i från första början, för det FÅR hon inte. Hon kan aldrig neka dig umgänge med dina barn, så länge du inte är olämplig som förälder såklart.

Stå på dig ts och kämpa för dina barn.

Lycka till! 
    Haha, rolig du är. Självklart hade ts kunnat vara hemma med barnen de 60 dagar som han inte kan skriva över, och ändå behålla vårdnaden. Men han valde att inte ha vårdnad och nu får han skylla sig själv.

När mina barn föddes så föreslog mamman att vi skulle låta henne ha enskild vårdnad tills dagarna var slut. ÖVER MIN DÖDA KROPP. Det mina barn och jag ska också vara delaktig. Så jag VET att man som pappa kan göra ett helt annat val än Ts gjort. Och jag tycker han får skylla sig själv.

Hur vore det om ts kastade av sig offerkoftan och skaffade sig lite stake i stället, då kanske han kunde stå upp för sina barn i stället för att sitta hemma och grina över hur illa behandlad han blivit.
  • JAG är BÄST

Men måste inte du som pappa godkänna ett namnbyte oavsett om hon har ensam vårdnad?
    Har du kollat upp om allt gått rätt till?

• Anonym (Kookie)

TS, trist situation du hamnat i. Förstår att du blir bitter av att fajtas om att få träffa barnen och sen blir namnbytet droppen som får bägaren att rinna över. Klart att det svider, det kan nog vem som helst med lite empatiförmåga förstå. Jag har tyvärr inga tips att ge dig, men ge inte upp. Dina barn har rätt att få träffa sin pappa. Synd att inte mamman förstår det också.

• Anonym (huh?)
    Anonym skrev 2011-11-24 11:27:58 följande:
    Vaddå grundlurad. Är du sann eller? Ts kunde läst på, han kunde behållt sina dagar  och varit hemma med barnen. Men han valde att jobba och nu har han ingen rätt att bestämma över namnet. Enkelt.
    Är du sann eller? Du tror inte att de TILLSAMMANS valde att han skulle jobba, eller? Nej såklart så sa han till mamman att: Du ska vara hemma med barnen och jag SKA jobba. Capish?? Nä, så tror jag väl ändå inte att det har gått till.
  • JAG är BÄST
    JAG är BÄST skrev 2011-11-24 11:31:28 följande:
    Men måste inte du som pappa godkänna ett namnbyte oavsett om hon har ensam vårdnad?
    Byter hon man på barnet utan att fråga dig så gör samma sak vettja
  • Anonym
    Anonym (huh?) skrev 2011-11-24 11:31:43 följande:
    Är du sann eller? Du tror inte att de TILLSAMMANS valde att han skulle jobba, eller? Nej såklart så sa han till mamman att: Du ska vara hemma med barnen och jag SKA jobba. Capish?? Nä, så tror jag väl ändå inte att det har gått till.
    Men vem som är hemma med barnen har INGET med vårdnaden att göra. Capish?!
  • Anonym
    JAG är BÄST skrev 2011-11-24 11:31:28 följande:
    Inte om barnen har mammans namn.
Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!