• Meer

Hon bytade efternamn på MINA barn!

För att göra en lång historia kort..

När vi fick vårt första barn, ung som jag var, blev jag "lurad" till att skriva över vårdnaden till mamman. Bara för att hon skulle få några xtra mammadagar!
    Trodde ju vi skulle leva hela livet tillsammans, vilket jag nu är väldigt glad att vi inte gör.. Fick ett andra barn också och allt var frid och fröjd.

Vi separerade några år senare och hon träffade en annan man (min f.d. vän) som hon gifte sig med. När de gifte sig gjorde jag klart för henne att mina barn ska ha mitt eller hennes efternamn och aldrig hennes nya mans efternamn! Och det gick hon med på.

under åren har jag försökt ändra till gemensam vårdnad men hon har hotat med att jag inte skulle få träffa barnen under en pågående process. Så jag har backat varje gång. Vill ju träffa mina barn!

Nu för ca ett år sedan kom vi i en jätte konflikt och hon har vägrat mig att träffa mina barn. Jag drog igång en hel rättsprocess med advokater, familjerätt, medlare och drog in en massa instanser som kunde hjälpa mig träffa mina barn igen och få igenom gemensam vårdnad en gång för alla!

Mitt i allt detta, utan att ens nämna något för mig har hon bytt efternamn på barnen till hennes nya mans efternamn! Jag fick reda på det genom underhållsräkningen! Det va som ett slag i ansiktet! Och vad är det för signal hon skickar till barnen nu när jag försöker bygga upp relationen med barnen efter att inte träffat dem på nära ett år!
    Självklart har hon gjort detta nu innan jag fick gemensam vårdnad bara för att jävlas och för att hon inte kan göra det sen när jag väl fått GV.

Nu undrar jag vad det finns för mig att göra för att ändra detta? Jag vill väl för f*n inte att mina barn ska ha hans j*vla efternman! Ursäkta språket!
    Hon har ju fortfarande ensam vårdnad men vi är ju mitt uppe i en tvist om just vårdnaden!
    Tycker det är väldigt konstigt att skatteverket kan godkänna att byta efternamn mitt uppe i en process.

Finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!
  • MammaHela
    Anonym (bedrägeri) skrev 2011-11-24 16:38:39 följande:
    Ring du till folkbokförningen och fråga varför de fått byta namn utan ditt medgivande, min mans barn skulle byta namn och hon har ensam vårdnad men han var tvungen att godkänna det annars hade de inte fått byta så jag tror hon skrivit på med ditt namn
    Jo om de har mammans namn får de byta, men hade barnens pappans efternamn så får man inte byta bort det.
  • Millicent
    Anonym skrev 2011-11-24 16:39:32 följande:
    Men vad ska de säga? Exet har ju inte gjort något olagligt
    Om det bara är vad som är olagligt som spelar roll så lär man ju inte höja på ögonbrynen för några taskigheter direkt.

Jag tycker mamman verkar omogen. Barnen ska vara i fokus och det ligger knappast i deras intresse att få ett namn de inte har en säker koppling till. Sina föräldrar har man alltid kvar. Mammas nya vet man inte hur långvarig han är. Ska de byta namn igen om de skiljer sig? Hur ofta ska barn behöva byta namn. Namn är en del av identiteten. Att andra byter namn åt en är rätt magstarkt. Vuxna har makten att göra det men då ska de förvalta den också och inte göra något byte för sin egen skull. Exet verkar göra det för att hon vill och för att hon kan.  

Sen vill jag passa på att påpeka att eftersom ingen av oss vet exakt vad som hänt och inte heller kommer att få reda på de exakta omständigheterna så får vi alla tolka och läsa mellan raderna. Jag läser mellan raderna att TS är förtvivlad över vad som hänt och jag har förståelse för om han är det. Jag skulle inte rycka på axlarna åt att mitt ex bytte namn på mina barn om han gjorde det.
  • Millicent
    Anonym skrev 2011-11-24 16:39:32 följande:
    Men vad ska de säga? Exet har ju inte gjort något olagligt
    Fan, sorry jag läste ju helt galet. Jag har ingen aning om vad en jurist säger, det var därför jag frågar. Familjeräten däremot bryr sig ju inte bara om vad som står i lagen utan också om i vilken mån saker är bra för barnen.
  • Anonym
    Millicent skrev 2011-11-24 19:27:23 följande:
    Om det bara är vad som är olagligt som spelar roll så lär man ju inte höja på ögonbrynen för några taskigheter direkt.

Jag tycker mamman verkar omogen. Barnen ska vara i fokus och det ligger knappast i deras intresse att få ett namn de inte har en säker koppling till. Sina föräldrar har man alltid kvar. Mammas nya vet man inte hur långvarig han är. Ska de byta namn igen om de skiljer sig? Hur ofta ska barn behöva byta namn. Namn är en del av identiteten. Att andra byter namn åt en är rätt magstarkt. Vuxna har makten att göra det men då ska de förvalta den också och inte göra något byte för sin egen skull. Exet verkar göra det för att hon vill och för att hon kan.  

Sen vill jag passa på att påpeka att eftersom ingen av oss vet exakt vad som hänt och inte heller kommer att få reda på de exakta omständigheterna så får vi alla tolka och läsa mellan raderna. Jag läser mellan raderna att TS är förtvivlad över vad som hänt och jag har förståelse för om han är det. Jag skulle inte rycka på axlarna åt att mitt ex bytte namn på mina barn om han gjorde det.
    Det är din åsikt. Jag håller inte med. Vad menar du att de inte har någon koppling till namnet? Deras mamma heter ju det! Och varför tror du att deras relation ska ta slut, kommer du tänka samma sak den dag du gifter dig/gifte dig också?

Du börjar prata om familjerätten och advokater. Ts ex har inte gjort något fel, hon har gjort det som är hennes rätt som vårdnadhavare. Sen kan man tycka vad man vill om den lagen, men ts har inget att komma med. Han borde ha ansökt om GV, då hade detta inte hänt.
    Jag kan förstå att han är ledsen, men det betyder inte att hans ex gjort fel. Båda agerar utifrån vad de anser är barnens bästa och jag utgår ifrån att mamman inte skulle byta namn på barnen om hon trodde att det var dåligt för dem.
  • Anonym
    tomten är far till alla barn skrev 2011-11-24 17:41:07 följande:
    Handlar inte om hämnd utan om säkerheten för barnen. Mamman i detta fallet är en mycket elak ,instabil och manipulativ person som redan skadat barnen genom att beröva dem på deras fader och försöker tvinga ut honom ur deras liv. Hon måste stoppas! Detta med alla medel. Fadern försöker medla medan kvinnan sitter kvar på en massa bitterhet som är extremt skadligt för barnen. Mamman ljuger och är uppenbarligen manipulativ så för barnens säkerhet bör fadern få full vårdnad så att mamman inte kan skada sina barn mera genom att beröva dem deras identitet.
    Men lägg ner!
  • Millicent
    Anonym skrev 2011-11-24 19:30:42 följande:
    Det är din åsikt. Jag håller inte med. Vad menar du att de inte har någon koppling till namnet? Deras mamma heter ju det! Och varför tror du att deras relation ska ta slut, kommer du tänka samma sak den dag du gifter dig/gifte dig också?

Du börjar prata om familjerätten och advokater. Ts ex har inte gjort något fel, hon har gjort det som är hennes rätt som vårdnadhavare. Sen kan man tycka vad man vill om den lagen, men ts har inget att komma med. Han borde ha ansökt om GV, då hade detta inte hänt.
    Jag kan förstå att han är ledsen, men det betyder inte att hans ex gjort fel. Båda agerar utifrån vad de anser är barnens bästa och jag utgår ifrån att mamman inte skulle byta namn på barnen om hon trodde att det var dåligt för dem.
    Se mitt andra svar. TS har väl redan ett juridiskt ombud och kontakter på familjerätten. En enkel match att fråga då menar jag bara. Så får han veta om hn kan göra något eller ej. Vilket var en fråga i trådstarten.

Nej men skilsmässor händer ju uppenbarligen. Exakt siffra för sannolikheten kan jag inte men om vi säger att nära hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa så är ju risken inte minimal att barnen sitter med ett namn som kommer från en fd styvpappa. Även om man förstås aldrig tänker så när man gifter sig. Sina biologiska föräldrar har man alltid och på vilket sätt kan det vara till nackdel att ha kvar det som namn? Och varför vill man inte ta hänsyn till barnens pappas åsikt i frågan? Om kvinnan ifråga vill bilda en hel familj där alla heter samma så kan jag väl förstå det. Men frågan är om det är för barnens bästa. Det är MIN åsikt. Och du har rätt till din. Jag har inte gjort anspråk på att tala om hur andra ska tycka. Hade jag inte missförstått det där inlägget ovan så hade jag nöjt mig med att ge mina sympatier till TS för jag tycker situationen låter jätteledsam.
  • Anonym
    Millicent skrev 2011-11-24 19:40:28 följande:
    Se mitt andra svar. TS har väl redan ett juridiskt ombud och kontakter på familjerätten. En enkel match att fråga då menar jag bara. Så får han veta om hn kan göra något eller ej. Vilket var en fråga i trådstarten.

Nej men skilsmässor händer ju uppenbarligen. Exakt siffra för sannolikheten kan jag inte men om vi säger att nära hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa så är ju risken inte minimal att barnen sitter med ett namn som kommer från en fd styvpappa. Även om man förstås aldrig tänker så när man gifter sig. Sina biologiska föräldrar har man alltid och på vilket sätt kan det vara till nackdel att ha kvar det som namn? Och varför vill man inte ta hänsyn till barnens pappas åsikt i frågan? Om kvinnan ifråga vill bilda en hel familj där alla heter samma så kan jag väl förstå det. Men frågan är om det är för barnens bästa. Det är MIN åsikt. Och du har rätt till din. Jag har inte gjort anspråk på att tala om hur andra ska tycka. Hade jag inte missförstått det där inlägget ovan så hade jag nöjt mig med att ge mina sympatier till TS för jag tycker situationen låter jätteledsam.
    Men även om de skiljer sig så heter ju faktiskt mamman det nya namnet. Det behöver hon ju inte ge tillbaka. Sen om namnet kommer från en person som levde för 300 år sedan eller mammas nya man, spelar väl mindre roll, kan jag tycka. I det här fallet har folk problem med att det just hennes mans namn. Men om hon tagit ett helt nytt namn åt sig och barnen hade det varit ok? Då hade inte barnens identitet försvunnit etc?
  • Petronella01
    tomten är far till alla barn skrev 2011-11-24 16:56:27 följande:
    Tycker du ska få full vårdnad av barnen till varje pris och sedan ta barnen ifrån mamman och fly landet där hon aldrig mer kan skada dem. Denna typ av kvinnor måste stoppas till varje pris! Falska och lögnaktiga som bara utnyttjar mäns välvilja att försörja sin familj. Och hon gör detta ENBART för att såra dig, någon annan förklaring till ett sådant manipulativt beteende finns inte. Att inte respektera den man hon fått barnet med önskan om att ens behålla efternamnet trots att han försörjt henne och barnet är extremt svinigt gjort.
    På vilket vis har hon skadat barnet??????  Tycker du mer verkar vara exempel på någon som inte är lämplig att ha runt barn.
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Millicent
    Anonym skrev 2011-11-24 19:42:50 följande:
    Men även om de skiljer sig så heter ju faktiskt mamman det nya namnet. Det behöver hon ju inte ge tillbaka. Sen om namnet kommer från en person som levde för 300 år sedan eller mammas nya man, spelar väl mindre roll, kan jag tycka. I det här fallet har folk problem med att det just hennes mans namn. Men om hon tagit ett helt nytt namn åt sig och barnen hade det varit ok? Då hade inte barnens identitet försvunnit etc?
    Jag tycker inte att det är ok att byta namn åt sina barn om man inte har väldigt goda skäl. Att båda föräldrarna är överens och det finns någon anknytning till namnet för barnen känns som bra förutsättningar. Nu vet jag ju inte exakt vad som hänt här men om mamman byter bort sitt namn nu för evigt verkligen så hade hon gott kunnat ge barnen pappans namn som mellannamn och sitt nya som efternamn eller till och med tvärtom. Just jag tycker att man ska ta det säkra före det osäkra. Synd om barn om de ska byta namn fram och tillbaka under sin uppväxt.

Folk lägger väl olika mycket känslor i sina namn men som varandes frånskild så vet jag hur en underbar relation som man tror på för livet ändå inte håller. Med den erfarenheten kommer jag inte att ta någon annas namn igen. Än mindre ge mina barn en annan mans namn hur kär han än är mig.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-24 12:07:04 följande:
    Sen heter det inte bytade(!) utan bytte!!!
    OT bytade är skånska, dvs dialektalt. Det tycker jag är helt OK att skriva i forum som detta

/Språkpolis annars
Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!