• Meer

Hon bytade efternamn på MINA barn!

För att göra en lång historia kort..

När vi fick vårt första barn, ung som jag var, blev jag "lurad" till att skriva över vårdnaden till mamman. Bara för att hon skulle få några xtra mammadagar!
    Trodde ju vi skulle leva hela livet tillsammans, vilket jag nu är väldigt glad att vi inte gör.. Fick ett andra barn också och allt var frid och fröjd.

Vi separerade några år senare och hon träffade en annan man (min f.d. vän) som hon gifte sig med. När de gifte sig gjorde jag klart för henne att mina barn ska ha mitt eller hennes efternamn och aldrig hennes nya mans efternamn! Och det gick hon med på.

under åren har jag försökt ändra till gemensam vårdnad men hon har hotat med att jag inte skulle få träffa barnen under en pågående process. Så jag har backat varje gång. Vill ju träffa mina barn!

Nu för ca ett år sedan kom vi i en jätte konflikt och hon har vägrat mig att träffa mina barn. Jag drog igång en hel rättsprocess med advokater, familjerätt, medlare och drog in en massa instanser som kunde hjälpa mig träffa mina barn igen och få igenom gemensam vårdnad en gång för alla!

Mitt i allt detta, utan att ens nämna något för mig har hon bytt efternamn på barnen till hennes nya mans efternamn! Jag fick reda på det genom underhållsräkningen! Det va som ett slag i ansiktet! Och vad är det för signal hon skickar till barnen nu när jag försöker bygga upp relationen med barnen efter att inte träffat dem på nära ett år!
    Självklart har hon gjort detta nu innan jag fick gemensam vårdnad bara för att jävlas och för att hon inte kan göra det sen när jag väl fått GV.

Nu undrar jag vad det finns för mig att göra för att ändra detta? Jag vill väl för f*n inte att mina barn ska ha hans j*vla efternman! Ursäkta språket!
    Hon har ju fortfarande ensam vårdnad men vi är ju mitt uppe i en tvist om just vårdnaden!
    Tycker det är väldigt konstigt att skatteverket kan godkänna att byta efternamn mitt uppe i en process.

Finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!
  • Anonym
    Millicent skrev 2011-11-24 16:34:11 följande:
    Fy fan vad hemskt TS! Jag känner med dig och jag tycker att hon har varit jävligt omogen och ego som har gjort såhär. Vad säger ditt juridiska ombud? Vad säger familjerätten?
    Men vad ska de säga? Exet har ju inte gjort något olagligt
  • MadHatter
    Anonym (bedrägeri) skrev 2011-11-24 16:38:39 följande:
    Ring du till folkbokförningen och fråga varför de fått byta namn utan ditt medgivande, min mans barn skulle byta namn och hon har ensam vårdnad men han var tvungen att godkänna det annars hade de inte fått byta så jag tror hon skrivit på med ditt namn
    Hos skatteverket står det så här:

Om du/ni som är föräldrar vill ändra ert barns efternamn och barnet har fyllt 12 år ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke kan även i vissa fall krävas av

en förälder som inte är vårdnadshavare till barnet styvförälder

Det är alltså bara i vissa fall som förälderns (som inte är vårdnadshavare) samtycke krävs. Någon skrev i tråden att det var när barnet har samma namn som föräldern och ska byta från det och så är ju inte fallet här. Gissningsvis har mamman gjort juridiskt rätt i detta fall, men annars är det väl bara för pappan och ringa till skatteverket och ta reda på vilka regler som gäller.

• tomten är far till alla barn

Tycker du ska få full vårdnad av barnen till varje pris och sedan ta barnen ifrån mamman och fly landet där hon aldrig mer kan skada dem. Denna typ av kvinnor måste stoppas till varje pris! Falska och lögnaktiga som bara utnyttjar mäns välvilja att försörja sin familj. Och hon gör detta ENBART för att såra dig, någon annan förklaring till ett sådant manipulativt beteende finns inte. Att inte respektera den man hon fått barnet med önskan om att ens behålla efternamnet trots att han försörjt henne och barnet är extremt svinigt gjort.

• Anonym
    tomten är far till alla barn skrev 2011-11-24 16:56:27 följande:
    Tycker du ska få full vårdnad av barnen till varje pris och sedan ta barnen ifrån mamman och fly landet där hon aldrig mer kan skada dem. Denna typ av kvinnor måste stoppas till varje pris! Falska och lögnaktiga som bara utnyttjar mäns välvilja att försörja sin familj. Och hon gör detta ENBART för att såra dig, någon annan förklaring till ett sådant manipulativt beteende finns inte. Att inte respektera den man hon fått barnet med önskan om att ens behålla efternamnet trots att han försörjt henne och barnet är extremt svinigt gjort.
    Jez. Bitter much?
  • Anonym
    MadHatter skrev 2011-11-24 16:54:35 följande:
    Hos skatteverket står det så här:

Om du/ni som är föräldrar vill ändra ert barns efternamn och barnet har fyllt 12 år ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke kan även i vissa fall krävas av

en förälder som inte är vårdnadshavare till barnet styvförälder

Det är alltså bara i vissa fall som förälderns (som inte är vårdnadshavare) samtycke krävs. Någon skrev i tråden att det var när barnet har samma namn som föräldern och ska byta från det och så är ju inte fallet här. Gissningsvis har mamman gjort juridiskt rätt i detta fall, men annars är det väl bara för pappan och ringa till skatteverket och ta reda på vilka regler som gäller.

Ja så är det ju. Om barnen haft hans namn så hade mamman inte kunnat ta bort det utan hans godkännande. Men staten resonerar som så att om barnen inte haft hans namn tidigare och inte heller har det nu, så finns inget han måste godkänna. Det är inte han som blir påverkad av namnbytet, det är barnen och där är det mamman som bestämmer eftersom hon har enskild vårdnad.
  • Falumamman
    tomten är far till alla barn skrev 2011-11-24 16:56:27 följande:
    absolut, för att hämnas gör ju allting mycket bättre för barnen???

har lite svårt att förstå ts. han måste ju ha skrivit på papper att han vad pappan innan barnet föddes. då måste han väl ha fått information om gemensam vårdnad och vad det gäller.

vet man inte får man ta reda på det.

tycker det ts har gjort verkar elakt och på ett sätt girigt och fullt av hämnd.

men vissa saker i ts verkar inte stämma överens...
  • LivL

Äsch, barnen kan väl byta sen när de blir större? För jag antar att du inte kan byta tillbaka sen, när ni har GV?

• tomten är far till alla barn
    Falumamman skrev 2011-11-24 17:19:34 följande:
    absolut, för att hämnas gör ju allting mycket bättre för barnen???

har lite svårt att förstå ts. han måste ju ha skrivit på papper att han vad pappan innan barnet föddes. då måste han väl ha fått information om gemensam vårdnad och vad det gäller.

vet man inte får man ta reda på det.

tycker det ts har gjort verkar elakt och på ett sätt girigt och fullt av hämnd.

men vissa saker i ts verkar inte stämma överens...
    Handlar inte om hämnd utan om säkerheten för barnen. Mamman i detta fallet är en mycket elak ,instabil och manipulativ person som redan skadat barnen genom att beröva dem på deras fader och försöker tvinga ut honom ur deras liv. Hon måste stoppas! Detta med alla medel. Fadern försöker medla medan kvinnan sitter kvar på en massa bitterhet som är extremt skadligt för barnen. Mamman ljuger och är uppenbarligen manipulativ så för barnens säkerhet bör fadern få full vårdnad så att mamman inte kan skada sina barn mera genom att beröva dem deras identitet.
  • Lillis2012

Ex: barnen heter samma som pappan men denne har ingen vårdnad om barnet så krävs lika fullt ett godkännande av pappan! Man kan alltså inte byta ut efternamnet på barnen hur som helst även om man har ensam vårdnad! Har barnen dock efternamn efter den förälder som har vårdnaden kan denne byta när som helst utan att fråga den andra föräldern! Så ser det ut rent juridiskt men hur det ser ut i TS fall ang vilket efternamn barnen hade från början tex vet nån här det?

• Anonym
    Bobbylove skrev 2011-11-24 14:51:59 följande:
    Jag ser inget fel i att som barn ha pappans efternamn. Mina föräldrar är inte gifta, men de är sambos. Jag och min syster har under hela vår uppväxt haft både mammas och pappas efternamn, och är fortfarande skrivna med båda namnen. Däremot har min syster valt att bara använda sig av mammas efternamn, medan jag har valt att bara använda mig av pappas efternamn. 
    Min pappa har varit med mig, tagit hand om och uppfostrat mig lika mycket som min mamma har. Jag ser inte varför vi inte skulle kunna bära hans efternamn då.  
    men så kan man inte göra. Man kan bara ha ett efternamn, det går inte att ha två och sen välja.
    Men man kan ha ett efternamn och ett mellannamn, men det är inte och kommer aldrig att kunna vara ett efternamn, så länge man inte byter mellannamnet till ett efternamn, men då har man bytt och kan inte ha båda som efternamn.
Svar på tråden Hon bytade efternamn på MINA barn!