• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Jag håller med mammsen om typ allt!
    Och vilken bebislängtan när du beskriver varför man har omlott istället för dra-på och så strumpor som åker av jämt av olika anledningar! Underbara barn!!

• Sommaren12

Ja jag känner nog det där med utseendet också hela tiden. Är lång och har alltid varit smal och vältränad och tror att just bristen på "riktig" träning är det som får mig att känna mig pluffsig. Går fortfarande till gymmet tre dagar i veckan men kör väldigt lätta grejer nu.
    Men just idag är jag asdepp på allt.
    Ja vad härligt med våren!! Ska försöka sola benen i smyg lite så jag vågar mig ut i klänningar utan strumpbyxor så fort det blir varmare.

Detgodalivet: säger samma som Issan! Blir med sugen! Men har inte riktigt ork för Tradera och mig veterligen så finns det inte så mycket bytardagar och secondhands i Kalmar, men jag är iofs relativt nyinflyttad. Ska försöka masa mig iväg på barnloppisar.

Angående vilken typ av barnkläder man ska och inte ska ha så tänker jag nog testa mig fram på egen hand. Är så lycklig för att det är en tjejja i magen och kommer frossa i söta klänningar! Funkar dom inte sen så får jag väl bara titta på dom! ;) Men bra med lite goda råd för jag har ingen aning men kan ju tänka mig att omlott är bra i början och att pyjamas med sockor inte sitter som det ska. Bra råd för mig som inte har barn sen innan!

• tjockisbullen

Jag har fyndat massor på Tradera - perfekt ju! Fick 3 par helt nya byxor med mudd (tagsen kvar) för ynka 69 kr! 
    Sedan har jag köpt lite smått o gott från HM.
    Det jag behöver köpa mest av nu för komplett garderob i 50/56 (o lite 62) är väl strumpor, lite fler pyjamas och lite somrigare grejer men tar det när det närmar sig o så hoppas vi ju få veta vad det är inne i magen också så man kan köpa lite mer anpassat.
    Just nu är allt i basic färger, det är ju också fint men är det en tjej vill man ju ha allt det tjejiga också:) Samma sak med en kille!  

• astro
    Sommaren12 skrev 2012-03-30 23:28:07 följande:
    Issan: skönt och tråkigt att du känner samma som mig. Har bölat hela kvällen. Kände jag såhär förut så stack jag till gymmet och tränade ett riktigt hårt pass men det går ju inte heller nu. Känner mej en aning instängd i min graviditet. Om jag säger att "usch va finnig jag är" så får jag svaret "men du är ju gravid!", om jag säger "åh jag är så trött idag" så får jag svaret "men du är ju gravid!" och om jag säger "åh va jag är sugen på kålpudding" så är det samma svar där "men du är ju gravid!". Känns som hur jag än känner, vad jag än gör eller hur jag än mår så är det alltid pga jag är gravid för andra. Det kan inte bara va så att jag är trött eller sugen på kålpudding för att JAG är det!

.....missförstå mig inte. Det är helt underbart att va gravid och 9 av tio dagar så njuter jag och är överlycklig men sen så kommer en sån här dag ibland då jag inte känner igen mig själv. Antar att det ingår i hela "gravidpaketet". Eller?
    Ha ha får hemska minnen av tonåren, när jag blev arg så hette det alltid "det är bara för att du är i tonåren, det är alla hormoner" - även när det fanns riktigt goda skäl att bli förbannad.

Samma sak när man är gravid, blir man ledsen är det "säkert bara därför". Stööööön. 
  • Issan8

kan inte annat än instämma med sommaren igen
    Är jättetacksam för alla goda klädråd och så från er rutinerade....ska helt klart inhandla mera omlott, det låter så smidigt å bra för både mig å bebis...men kan redan säga nu att om en liten tös tittar ut i aug kommer det iallafall bli nån liten klänning till å med i början... å små ballerinaskor och såna söta små koftor m broderier haha...finns massa sött till pojkar med, blir som pappa klär sig. chinos å pikéer :) 

• Hejåhå

Hehe...ballerinas kommer garanterat inte sitta kvar på små fötterna :) däremot finns det strumpor som ser ut som ballerinaskor på KAppahl, vet inte om det finns i de minsta storlekarna.
    Skor överlag funkar väldigt illa och är inte så uppskattat. Sedan när de går är det däremot ett nödvändigt ont :)

• DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-03-30 23:39:31 följande:
    jättefint ju, kan man tvätta textilerna som bebis ligger på å så? I såna fall ska jag leta begagnat babygym jag med
    Ja allt går att tvätta. Men du måste tvätta även om du köper ett nytt babygym (eller nya kläder). Det är jättemycket kemikalier i nya textilier, sådant som sitter kvar från tillverkning och infärgning. Jag tvättar begagnade kläder/textilier jag köper en gång. Nya textilier och kläder tvättar jag minst 2-3 gånger innan användning, (om det inte är både ekologiskt och öko-tex märkt då kör jag en gång bara).
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-03-30 23:49:12 följande:
    h

Angående vilken typ av barnkläder man ska och inte ska ha så tänker jag nog testa mig fram på egen hand. Är så lycklig för att det är en tjejja i magen och kommer frossa i söta klänningar! Funkar dom inte sen så får jag väl bara titta på dom! ;) Men bra med lite goda råd för jag har ingen aning men kan ju tänka mig att omlott är bra i början och att pyjamas med sockor inte sitter som det ska. Bra råd för mig som inte har barn sen innan!
    WORD! Klart man ska testa sig fram, det är ju jättekul med barnkläder! Jag är överlycklig över att ha fått "flickbesked" efter tre grabbar och kommer inte kunna hålla mig från klänningar hur opraktiskt det än är *S*. 

Rent praktiskt är min favoritkombo på nyfödd bebis: body som knäpps omlott så man ej behöver dra över huvudet + tunn mjuk ribbad byxa (en typ som tex polarn har) över det.  
  • NiniMe

Ohh ja jag tycker också det ska bli kul med tösakläder efter två pojkar, plus att tösen är den sista nykomlingen i vår familj hahaha, blir inte fler barn här sen för min del

• mammsen
    irruz skrev 2012-03-30 21:39:41 följande:
    Mammsen: vilken vecka var du i när du gjorde privat UL för att ta reda på kön? Hade RUL idag o fick inte veta i var SÅ inställd på att vi skulle komma därifrån "vetandes" så jag är helt förstörd av besvikelse nu.. :( vill också göra ett privat UL men vet inte när man brukar få göra det - från vilken vecka - det känns som man vill ha det gjort så fort som möjligt så jag kan släppa detta..
    Jag gjorde Rul i v 16 men på det sjukhuset berättar de inte "det är en policy" så jag bokade in UL på emma ultraljudsklinik i v 19. Jag tycker ul är roligast när man fortfarande kan se hela bebisen på en gång till skillnad från senare i graviditeten... Jamenar, om de kan se hur många kammare ett litet hjärta har, och vart alla olika organ sitter så KAN de se könet med...

Med dottern fick jag veta när jag var i v 15 att det var en flicka men fram till ca v 13/14 så ser flicor och pojkar ganska lika varandra ut, pojkat har prickar i en triangel och flickor i en rad. På flickorna "utvecklas" prickarna i raden till streck i rad som är klitoris och b-läppar, på pojken så utvecklas prickarna till 2 kulor och en snopp, så sålänge det forfarande bara är prickar så kan det "vara svårt" att se och ha rätt till 100% men efter det så är det nog ganska svårt att ta fel..  

Men jag fick iallafall bekräftat med flickan i v 18 på RUL att det "fortfarande" var en flicka i förra grav =)
    Nu i v 19 kunde sköterskan tydligt se en snopp och 2 kulor hon hittade dessutom inga äggstockar =)

Sugen på att göära ett extra Ul? jag vet inte vart du bor men kolla på http://www.emmaultraljudsklinik.se/ de erbjuder allt från tidiga ultraljud till tillväxtultraljud fram tills förlossningen typ =)
    Där står från vilken vecka de kollar kön, v18 tror jag. De är toppen! mysigt undersöksrum med 42tums tv på väggen , tända ljus och supermysigt bemötande =)

Man bara bokar tid på hemsidan sedan åker man dit och betalar på plats =)