• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen

Irrus - om du bor långt från sthlm med så kan det finnas något närmare, så innan du bestämmer dig så kan du ju ringa och fråga en BM, din egen eller en annan som har tid för 5 minuters telefonsamtal =)

• irruz

Kotten o mammsen: tack för svar :) roligt med smilegubbarna, fick skratta högt här hemma (tänkte inte på att de inte skulle vara där förrän du skrev det mammsen!)!! Jag ska maila de olika ställena o se var man kan få tid snabbast!!

• mammsen

Jag tror inte det brukar vara så långa köer, på den kliniken jag gjorde bokade man direkt på hemsidan och valde villken tid man ville,, det fanns lediga tider samma vecka som jag bokade med fast jag valde att vänta 2 veckor extra =)

Så du behöver nog inte räkna med någon kö =) 

• Sommaren12

Jag väntar en tjejja och har inte mått illa ens lite en enda gång under graviditeten. Däremot har jag fått rätt mycket finnar. Minns mammas vän som mådde skit och spydde från början till slut två graviditeter, ut kom pojkar. Tredje graviditeten mådde hon hur bra som helst och då kom en flicka. Så man ska inte haka upp sig helt på att det måste va en tös om man mår illa och en pojke om man slipper.

Tack för kommentarerna om Sing. Har tyvärr läst övervägande negativt om den nu så den ströks från listan och vi är tillbaka på alternativen Bugaboo Cameleon eller iCandy Peach. Skitsvårt att välja och båda är ju dyra.

Emelieofgbg: Har ingen erfarenhet av Go men tycker korgen ser stor och rymlig ut, dock har den ju så låga kanter så det känns som saker kommer trilla ut?

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-31 21:11:38 följande:
    Jag väntar en tjejja och har inte mått illa ens lite en enda gång under graviditeten. Däremot har jag fått rätt mycket finnar. Minns mammas vän som mådde skit och spydde från början till slut två graviditeter, ut kom pojkar. Tredje graviditeten mådde hon hur bra som helst och då kom en flicka. Så man ska inte haka upp sig helt på att det måste va en tös om man mår illa och en pojke om man slipper.

Tack för kommentarerna om Sing. Har tyvärr läst övervägande negativt om den nu så den ströks från listan och vi är tillbaka på alternativen Bugaboo Cameleon eller iCandy Peach. Skitsvårt att välja och båda är ju dyra.

Emelieofgbg: Har ingen erfarenhet av Go men tycker korgen ser stor och rymlig ut, dock har den ju så låga kanter så det känns som saker kommer trilla ut?
    Ja, men vissa kvinnor mår illa,, oftast mår man mer illa med ett flickfoster,, Jag som ex

Grav 1 - Flicka, kraftigt graviditetsillamående viktnedgång på 16 kilo och avbröt i v 13
    Grav 2 - Flicka, kraftigt graviditetsillamående viktnedgång 8kilo, illamående fram till vecka 16-18 
    Grav 3 - Pojke, nuvarande graviditet, graviditetsillamående konstant mellan v 6-v 16,knappt kräkts allts och förlorade endast ett kilo jag redan gått upp,,

Mäter man halterna hormoner i mammans blod så har en gravid kvinna redan från start såklart ökade mängder hormoner när hon är gravid, men kvinnor med flickfoster har fler "vad nu det kvinliga hormonet heter" och kvinnor med pojkfoster har mer testosteron, så fick jag förklarat för mig iallafall,, 

Men det finns kvinnor som inte mår illa allts med varken flickbarn eller pojkbarn, sedan finns det kvinnor som mår sjukt dåligt med både flickbarn och pojkbarn, men om man utgår från en och samma kvinna och mäter hormonerna i blodet och jämnför hennes illamående så brukar det vara något kraftigare då man bär på en flicka.. men sen finns det ju så mycket skitprat som tom läkare och barnmorskor säger så ,an vet ju alldrig :P 
  • Sommaren12

Grrr blir irriterad på en i min omgivning. Hon frågade mig innan idag om jag "följer viktkurvan" och sen undrade hon om vi skulle gifta oss nu (underförstått att vi BORDE gifta oss nu). Vad har hon med det att göra?! För det första har jag inte riktigt koll på vikten men kanske har gått upp 5-6 kg vilket ju är helt normalt och för det andra så vill vi gifta oss när det passar oss (har varit förlovade i snart åtta år) och för kärlekens skull och inte av "juridiska skäl" som hon tycker att vi borde. Sa nåt halvspydigt tillbaka men blir lite ledsen av folk som lägger sig i.

• mammsen

Sommaren12 - nej man ska absolut inte ta förgivet att det är en flicka för astt an mår illa eller pojke för man mår bra! Håller helt med, alla graviditeter är ju även olika,, och det yfinns alltid saker utanför ramen när det handlar om graviditeter,, tror absolut det kan betyda på kroppstyp, ålder och andra saker med!

• Millas

Angående detta med hur man mår beroende på pojke/flicka tycker jag det ska bli så spännande att se vad som gömmer sig i magen denna gång. Mår EXAKT likdant denna grav som förra.
    Illamåendet började och slutade i exakt samma vecka.
    Sugen på samma saker som sist.
    Ratade samma saker som sist.
    Samma problem med halsbränna osv osv.
    Som jag skrivit innan tror jag det blir en flicka sist blev det pojke.

Skulle vara kul att slå ett ordentligt slag på myterna

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-31 21:43:46 följande:
    Grrr blir irriterad på en i min omgivning. Hon frågade mig innan idag om jag "följer viktkurvan" och sen undrade hon om vi skulle gifta oss nu (underförstått att vi BORDE gifta oss nu). Vad har hon med det att göra?! För det första har jag inte riktigt koll på vikten men kanske har gått upp 5-6 kg vilket ju är helt normalt och för det andra så vill vi gifta oss när det passar oss (har varit förlovade i snart åtta år) och för kärlekens skull och inte av "juridiska skäl" som hon tycker att vi borde. Sa nåt halvspydigt tillbaka men blir lite ledsen av folk som lägger sig i.
    5-6kilo är ju helt normalt, nästan för lite :P
    Men gud, som om man måste gifta sig för att man skaffar barn då eller :/
    Finns ju många andra anledningar som är vettigare, man gifter ju inte sigf för att man ska ha barn, man gifter ju inte sig för barnens skull!! Eller??
    Om jag gifter mig så blir det när ekonomin är på topp!! och när jag INTE är gravid så jag kan ha världens party och smekmånad!!!
    Ärs, jag hade nog svarat med något i stil om att jag inte tror på gud,, dessutom ska du väll isåntfall inte gifta dig med ditt barn? eller din sambo med magen? det är ju du och din man som isåntfall som ska gifta sig, före man skaffar barn / När man är gravid / När barnen är 10 år vem fan bryr sig lixom????????????

Gud, folk tror de har rätt att lägga sig i vad som hellst i gravida kvinnors liv, har ni märkt det?? Får konstiga frågor här jag aldrig hade fått om jag inte var på tjocken!! händer det flera?
  • Sommaren12

Javisst! Jag vet att många gifter sig av precis den anledningen "för barnens skull" och jag säger inte att det är fel, folk tänker väl olika om bröllopets betydelse men där är jag väldigt romantisk. Jag ser det verkligen som ett avtal mellan två som älskar varandra och därför vill dela sina liv. Jag skulle verkligen inte kunna göra det för barnens skull och i ärlighetens namn så vet jag inte om det ger barnen så mycket att man är gift. Det juridiska kan man lösa med papper och penna utan att gifta sig.

Förresten är det Kappahl som har Newbiekollektionen?