• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    mammsen skrev 2012-04-04 08:33:34 följande:
     Ja, altså jag har ju köpt mycket begagnat, exempel kläder, babygym, babysitter osv och tjänat massor av pengar, jag var inne på att köpa en vagn beg denna gång men hittade en vi ville ha till kanonpris på utförsäljning, en riktigt rejäl skötväska är viktig för just oss som är ute i naturen och på kusten mycket och ofta är på resande fot.. Jag hade bättre ekonomi men första barnet och då köpte jag allt, och allt köpte jag nytt dessutom,, nu har jag valt bort sånt jag inte använder så mycket eller som man inte behöver, sånt som man behöver men inte är så noga hur det fungerar har jag köpt begagnat men som är det absolut viktigaste för mig är en vettig skötväska, för mig finns det inget substitut för det och en vanlig väska duger inte, det vet jag.. En vagn hade jag kunnat dra ner på extradetaljer men inte på just en skötväska.. Så jag tror alla måste prova sig fram och själva ta reda på vad som är viktigt för dem..
    Väl rutet, mammsen!
  • mammsen
    Novixi skrev 2012-04-03 21:58:56 följande:
    Mammsen: vad är det för skötväska? Kikade i bildtråden och den verkar supersmidig! :)
    Här är sidan jag kikade på http://www.mammashop.se/skotvaskor.html kolla in där om du vill läsa mer, de hadde många snygga skötväskor! (fast såna som jag inte vill ha då tyvärr)

Sommaren12 skrev 2012-04-03 22:06:17 följande:
    Gillar den också, men lite opraktisk färg, finns det ingen annan? Och så undrar jag hur mycket plats själva skötbädden egentligen tar? För mig verkar det mer praktiskt med en tunnare sådan som man har med eller fäller ut IFALL det är så att skötbädden bara är en tjock del av väskan som tar "onödig" plats liksom. Skulle vilja se den i verkligheten.
    Det är en extra madrass i för högre komfort om bebisen kommer sova där, den kan man bara plocka ur och *poff* så blir väskan genast lite smalare ;) Faqst den går ju bara att torka av, jag tycker det är praktiskt med mellanljusa färger så man ser om man behöver torka någonstanns.. Finns säker tpå babyproffsen eller dylikt..
    LiJon skrev 2012-04-03 22:18:25 följande:
    Har inte heller någon aning om jag ska köpa "riktig" skötväska eller inte... men jag hittade "Ryco skötunderlägg" (finns bl a på jollyroom), en mindre väska med fack som också verkar funka som underlägg. Tänker om man kör med vanlig väska och har den här med i? Fast det kanske inte är så smidigt, man kanske behöver mer plats för flaskor o dylikt... 

Hur har ni andra det med sammandragningar? Jag vet inte om det är det jag har, men idag har magen "krampat" till och jag har fått som lätt mensvärk, sen släpper det snabbt igen. Den där mens/molvärken har jag inte haft sen senast i vecka 12-13 nånting. Hon kickar för fullt därinne så jag är inte direkt orolig, ska ju träffa gynläkare imorgon också så jag kan ju höra då om det är normalt... har ju läst att de inte ska göra ont men det känns lite svårt att bedöma, små-ont gör det ju.
     Jag hade en period på ca en vecka (tror det var v18-v19) som jag hade en del sammandragningar och blev skitorolig,, men jag åkte in till gyn efter ett par dagar och allt var bra,, någon dag senare slutade det bara,, 
    Kampis skrev 2012-04-03 23:15:16 följande:
    Den där skötbädden ser ju inte så stor ut sen ser ju kanterna inte ut att kunna fällas ner? Då går den väl inte använda så länge? Nej då har jag hellre en vanlig med en tunn madrass till :)
    Jag tror det stog i beskrivningen att kanterna kan fällas upp för att fungera som sovplats, så då borde de ju gå att fälla ner med, iallafall vid fotändan,, men jag ska kika nogrannare på väskan innan jag bestämmer mig.
    cupcakekiller skrev 2012-04-04 08:38:40 följande:
    Dax för RUL kl 10..Tror aldrig att jag har vart så här nervös förrut, även fast jag redan har gjort 2 st UL.
    Well, skriver hur det går sen :)
    Det är alltid spännande :D Lycka till!!
  • Albasmamma

Lycka till ni som ska på RUL idag!

Tack ni som tipsade om Stadiums väska, beställde en sån igår.

Stövelkatten: Jag är också i v.24 idag :) Iaf enligt en av mina appar och jag går efter den..

• 7eHimlen
    cupcakekiller skrev 2012-04-04 08:38:40 följande:
    Dax för RUL kl 10..Tror aldrig att jag har vart så här nervös förrut, även fast jag redan har gjort 2 st UL.
    Well, skriver hur det går sen :)

Åh vad spännande!! Lycka till!!!!! :D Vi hade vårt i förra veckan, så himla härligt att få se lillen!! <3
  • 7eHimlen

Är det nån mer än jag som nojjar över sovställningar? Alltså hur du själv sover?? Har läst nånstans att man ska helst sova på vänster sida för då blir flödet t moderkakan bäst, o att man inte ska ligga på rygg för då kan vena cava (rätta mig om jag har fel) trycka mot kroppspulsådern eller nåt liknande o strypa flödet? Alltså, det låter ju helt knasigt, men nu har jag tänkt på det flera nätter när jag vaknat på rygg! :P
    Det var nån sopm skrev om den långa kudden som man kan ha längst med hela kroppen när man sover? Jag har en sån, men provade den kanske lite tidigt i graviditeten o då var det bara för avrmt o otympligt, men jag tror den är superbra, speciellt nu när jag oxå börjat känna att hela magen liksom "fastnar" på vänster sida när jag legat länge.

Gud jag låter ju som värsta psykfallet, jag som brukar vara så lugn :P   

• fransyskan
    Naimis skrev 2012-04-04 06:32:40 följande:
    Och det ska ju vara bättre både för barnet och för naturen med glas, dessutom så mkt lättare att diska. Skulle vilja köra de från början denna gång.
    Jag skulle också vilja ha glas, men maken har fått för sig att rostfritt stål är bättre. Någon som har någon erfarenhet? Jag tycker det ser kallt och obehagligt ut, och tycker nog glas verkar trevligare.
    7eHimlen skrev 2012-04-04 09:57:46 följande:
    Är det nån mer än jag som nojjar över sovställningar? 
    Japp, jag nojjar. Och maken är värst -- han puttar på mig om jag trillar över på höger sida. På höger sida fick jag höra på min första hjälpen träning att man ska undvika lägga gravida kvinnor mot och om att ligga på rygg har man ju också hört en del (iaf efter tredje trimestern) men jag tror att vänster sida anses "bäst".

Dock är det ju helt rätt som min mamma (och många andra kloka kvinnor säger) att vi överlevde alla trots att våra mammor med stor sannolikhet sov hur dom ville.
  • Sommaren12
    7eHimlen skrev 2012-04-04 09:57:46 följande:
    Är det nån mer än jag som nojjar över sovställningar? Alltså hur du själv sover?? Har läst nånstans att man ska helst sova på vänster sida för då blir flödet t moderkakan bäst, o att man inte ska ligga på rygg för då kan vena cava (rätta mig om jag har fel) trycka mot kroppspulsådern eller nåt liknande o strypa flödet? Alltså, det låter ju helt knasigt, men nu har jag tänkt på det flera nätter när jag vaknat på rygg! :P
    Det var nån sopm skrev om den långa kudden som man kan ha längst med hela kroppen när man sover? Jag har en sån, men provade den kanske lite tidigt i graviditeten o då var det bara för avrmt o otympligt, men jag tror den är superbra, speciellt nu när jag oxå börjat känna att hela magen liksom "fastnar" på vänster sida när jag legat länge.

Gud jag låter ju som värsta psykfallet, jag som brukar vara så lugn :P   
    Jag känner mej inte så nojig. Har aldrig hört talas om någon av mina vänner eller andra jag känner som tänkt på sovställningar när de varit gravida. Jag väljer att avfärda detta som ytterligare en hysterigrej man ska oroa sig för. Så länge det känns bra att ligga på rygg så gör jag det och ofta sover jag ändå på vänster sida, men jag vänder mej massor när jag sover och det kan man ju knappast kontrollera ändå. Prata med din bm nästa gång du är där om du oroar dig.
    Och psykfall är vi allihopa mer eller mindre dessa nio månader... Flört Själv är jag nojig över att bada. Så när jag gör det ibland får jag nästan ångest i badkaret. Igår kväll badade jag lite längre än jag tänkt. Höll på att somna där för jag har haft så långa intensiva dagar. Sen kände jag inte sparkar alls efter det och inte förrän nu sent på morgonen kom dom, hon som brukar sparka hejivilt annars. Blev orolig där och kopplade det genast till badandet. 
  • Naimis

Stövelkatten- Juste, ska kolla dom.

Fransyskan- Rostfrittstål? Har aldrig sett sånna nappflaskor. Dom funkar väl inte i en micro?

• Fyran2012

Såå lycklig just nuGlad
    Hemkommen från Rul & har fått se världens finaste & perfekta lilla bebis!
    Visade sig vara en underbar liten flickaHjärta