• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Naimis

Började tänka på nappflaskor. Till sonen körde vi Mam (han åt nästan aldrig ur flaska förän vid 8 månaders ålder), så gick jag över till Nuks glasflaskor. Han yog ingen annan flaska efter de (med välling). Och det ska ju vara bättre både för barnet och för naturen med glas, dessutom så mkt lättare att diska. Skulle vilja köra de från början denna gång.
    Finns det någon glasflaska som har sån där anti-kolik system eller vad man ska säga?

• NiniMe

Samlar man på sig vätska eller vad.. Jag sitter här och skriver vid datorn och jag både ser och känner hur svettet rinner längs min arm från armhålan hahahaha..... Litta äckligt...

• lovisen01

NiniMe - ja fy vad jag svettas jag med, det är galet! Vad kan man göra, har du några tips? Svettas utan att göra något ansträngande alls, bara sitta och jobba. Inte så mysigt direkt :(

• mammsen
    DetGodaLivet skrev 2012-04-03 20:53:15 följande:
    Då är 95% av alla skötväskor inte skötväskor enligt dig?
    Haha, ja så kan man se det :P
    Måste låta som världens surkärring!!
    Men jag blev facktiskt förvånad över hur många skötväskor som är just bara väskor..
    Men jag vet ju såklart att väskorna är skötväskor och att ni andra ser det som skötväskor osv, jag är ju inte korkad.. Bara lite frivilligt trångsynt när det gäller skötväskor, kan värkligen inte tänka mig en sån vanlig "skötväska"
    DetGodaLivet skrev 2012-04-03 20:59:50 följande:
    Lite så jag känner också... Självklart ska man köpa en påkostad skötväska om man vill ha det, eller en ny vagn eller vad det kan vara...

Men blivande föräldrar är en så extremt utsatt grupp när det gäller reklam och konsumtion och det ska man nog ha en viss medvetenhet om när man tittar runt bland grejjer. 

Det finns SÅ många saker som framförs som måsten,  utbudet är enormt och priserna rena skämten många gånger. Det går att bränna enorma summor. 

Samtidigt är föräldraledigheten en påfrestning på ekonomin för många och väldigt många svenskar får av ekonomiska skäl stoppa sina barn i förskola långt innand et egentligen är lämpligt ur barnens perspektiv. I det perspektivet tror jag ändå inte att det är alla dessa dyra prylar som verkligen gagnar barnet.
     Ja, altså jag har ju köpt mycket begagnat, exempel kläder, babygym, babysitter osv och tjänat massor av pengar, jag var inne på att köpa en vagn beg denna gång men hittade en vi ville ha till kanonpris på utförsäljning, en riktigt rejäl skötväska är viktig för just oss som är ute i naturen och på kusten mycket och ofta är på resande fot.. Jag hade bättre ekonomi men första barnet och då köpte jag allt, och allt köpte jag nytt dessutom,, nu har jag valt bort sånt jag inte använder så mycket eller som man inte behöver, sånt som man behöver men inte är så noga hur det fungerar har jag köpt begagnat men som är det absolut viktigaste för mig är en vettig skötväska, för mig finns det inget substitut för det och en vanlig väska duger inte, det vet jag.. En vagn hade jag kunnat dra ner på extradetaljer men inte på just en skötväska.. Så jag tror alla måste prova sig fram och själva ta reda på vad som är viktigt för dem..
  • cupcakekiller

Dax för RUL kl 10..Tror aldrig att jag har vart så här nervös förrut, även fast jag redan har gjort 2 st UL.
    Well, skriver hur det går sen :)

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-04-03 21:37:14 följande:
    Mammsen: Jag har noll erfarenhet av skötväskor men mina vänner har i princip alltid sin skötväska med sig överallt och eftersom jag ÄLSKAR väskor så är det en viktig grej för mig.

I övrigt börjar jag känna att det är dags att ta reda på vad mer som behövs. Har knappt köpt något alls. Tex vet jag inte riktigt vad man behöver till att ombona vagnen... 

Funderar på att köpa en sån där gravidkudde eller vad det heter som man kan sova på. Det är jävligt obekvämt för mig att ligga på sidan för magen "trillar" liksom ner och ligger och spänner eller vad man ska säga. Har provat att ha en vanlig kudde som stöd för magen men den funkar inte riktigt även om jag känner att stödet hjälper. Nån som haft en sån? De är sådär långa som ska stödja magen och så har man en del mellan knäna med... 
    Ja det är ju något man använder alltid, till vagnen behöver di inget igentligen,, en del köper dyra bäddsett till vagn men det har jag alldrig gjort till mina vagnar, intre ens de nya vagnarna,, det är nog inte såå många som gör det,, en del vill ha en liten tunn kudde i vagnen, det har jag inte heller haft, jag har dock haft snuttefilt i bomull liggandes i botten och sedan kunnat svepa in lillen i den lite,, då har det vart lätt att byta om bebisen spyr,, men jag vill minnas att bebisar egentligen bara spyr upp överskottet och att om man har ammat kan man ju vänta 5 min innan man lägger ner i vagnen eller amma lite grand och sen ge napp,, Min dotter spydde mycket och ofta men det var inte så stort problem som många värkar tycka,,
    En sån kudde har jag aldrig haft! Men jag vill nog köpa en sån nu! Jag måste testa, tror som många säger att det är något som kommer att kunna användas till väldigt många saker!

• NiniMe
    lovisen01 skrev 2012-04-04 08:25:41 följande:
    NiniMe - ja fy vad jag svettas jag med, det är galet! Vad kan man göra, har du några tips? Svettas utan att göra något ansträngande alls, bara sitta och jobba. Inte så mysigt direkt :(
    Hahaha inga speciella tips faktiskt, härda ut... Det är mycket mysigt som kommer under grav, sen när bebis är ute svettas man lika mycket, plus babyspyor i håret och mörka ringar under ögonen, lovely ahahahah
  • Stövelkatten
    Naimis skrev 2012-04-04 06:32:40 följande:
    Började tänka på nappflaskor. Till sonen körde vi Mam (han åt nästan aldrig ur flaska förän vid 8 månaders ålder), så gick jag över till Nuks glasflaskor. Han yog ingen annan flaska efter de (med välling). Och det ska ju vara bättre både för barnet och för naturen med glas, dessutom så mkt lättare att diska. Skulle vilja köra de från början denna gång.
    Finns det någon glasflaska som har sån där anti-kolik system eller vad man ska säga?
    Dr Brown är fortfarande glas, tror jag? En annan sorts kolikflaska än Mam visserligen, men ändå. :)