• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Xericax
    mammsen skrev 2012-04-03 19:33:16 följande:
     Ska man bara iväg en snabbis på fika hos en kompis på ca 1 timma kan det vara så att 5st blöjjor är slut efter 30min första tiden, det är helt normalt med barn som bajsar allt från en gång/vecka till 20-30 gånger om dagen när de bara äter bröstmat, man lär sig snabbt (iallafall i perioder) att alltid ha på tok många extrablöjjor med, så handväska är nog inte att rekomendera!

Jag tror att jag måste förtydliga att med handväska menar jag axelremsväska av modell större. Jag har aldrig gillat små väskor, så jag tänkte jag kan försöka med någon jag har liggandes hemma tills jag vet vad jag behöver. Dessutom så bor jag på landet så jag far ingenstans utan bil, och då kan jag lika bra slänga in en extra ryggsäck med kläder/mera blöjor och allt annat som kan tänkas va bra att ha. Dessutom bor jag rätt långt ifrån mina vänner så sist jag var till en kompis var i början av december, och de börjar också alla ha småbarn, samma med syskon. Och att äta ute är något vi bara gör då vi firar våra födelsedagar. Jag går även väldigt lite på shopping, så jag tror det ska gå bra med ryggsäck/axelväska för mig. Men alla har ju olika förutsättningar och behov. Men jag tror att ordet handväska gav lite fel intrycka Flört

Dessutom har vi ju inte köpt vagn ännu (tänkte köpa begagnad) och det kan ju hända att vi får med en skötväska på köpet.
  • Novixi

tack alla för att ni förstår hur jag tänker. att jag inte blir besviken över ett barn, vilket som, utan just att det hade varit speciellt att få en flicka denna gången.
    känner att jag ändå upplever en sorts skuldkänsla eller skam för att jag tänker så. tyvärr är inte mannen lika välvilligt inställd på att kolla kön, och han förstår inte riktigt vad jag menar. han tror jag vill kolla eftersom jag enbart är nyfiken. 
    det är som Grizabella beskriver att jag alltid velat ha en flicka, och kanske kan jag ha tid att bearbeta att det blir en pojk om det visar sig att det är så.
    har tid att tänka alla fördelar och sätta mig in i situationen redan innan bebis kommer.

tyvärr är det långt tid närmsta stad som gör könsultra för vår del Rynkar på näsan tror närmsta är i malmö och det tar ca 2,5 timme dit med bil. bokar vi ett extra ul här på sjukhuset så kollar de bebis men om de inte ser könet så får man inte veta. de kan kolla men försäkrar inte om att man får veta ändå.    

• 7eHimlen
    fransyskan skrev 2012-04-04 10:31:30 följande:

Japp, jag nojjar. Och maken är värst -- han puttar på mig om jag trillar över på höger sida. På höger sida fick jag höra på min första hjälpen träning att man ska undvika lägga gravida kvinnor mot och om att ligga på rygg har man ju också hört en del (iaf efter tredje trimestern) men jag tror att vänster sida anses "bäst".

Dock är det ju helt rätt som min mamma (och många andra kloka kvinnor säger) att vi överlevde alla trots att våra mammor med stor sannolikhet sov hur dom ville.
    Skönt att höra att det är fler än jag som nojjar! :P O visst överlevde vi, så det är kanske inte så farligt. Man blir ju lite knasig med alla saker man "ska" oroa sig för.
    Sommaren12 skrev 2012-04-04 10:40:08 följande:
    Jag känner mej inte så nojig. Har aldrig hört talas om någon av mina vänner eller andra jag känner som tänkt på sovställningar när de varit gravida. Jag väljer att avfärda detta som ytterligare en hysterigrej man ska oroa sig för. Så länge det känns bra att ligga på rygg så gör jag det och ofta sover jag ändå på vänster sida, men jag vänder mej massor när jag sover och det kan man ju knappast kontrollera ändå. Prata med din bm nästa gång du är där om du oroar dig.
    Och psykfall är vi allihopa mer eller mindre dessa nio månader... Flört Själv är jag nojig över att bada. Så när jag gör det ibland får jag nästan ångest i badkaret. Igår kväll badade jag lite längre än jag tänkt. Höll på att somna där för jag har haft så långa intensiva dagar. Sen kände jag inte sparkar alls efter det och inte förrän nu sent på morgonen kom dom, hon som brukar sparka hejivilt annars. Blev orolig där och kopplade det genast till badandet. 
    nej jag har inte heller hört om nån som oroat sig över det innan, men jag läste det nånstans o det fastnade liksom. Men det borde ju vara som du säger :) 
    Haha ja det finns ju så mycket att nojja över o man vill ju inte riskera nåt :P
    Att det ska vara nån fara att bada har jag inte hört, bara att man ska undvika att bada bubbelpool efetrsom de anses ha fler bakterier o så. Så länge du mår bra i badet mår nog din bebis bra! :)
    Gadget skrev 2012-04-04 11:33:02 följande:
    När ni pratar om gravidkudde, är det sån bumerangformad amningskudde ni menar då? Funderar också på om jag vill ha en sån eller om det hör till de onödiga sakerna man lika gärna kan vara utan och använda vanliga kuddar istället. Vad säger ni som har barn sedan innan? Tror i och för sig att de av mina vänner som har en sån har använt den flitigt åtminstone och även använt som sittstöd till bebisen innan den kan sitta riktigt själv.

Nej det är en långsmal kudde, typ 2 m lång o ca 40 bred. Som du liksom kan lägga längst med hela överkroppen o sen mellan benen så inte låren klibbar o knäna skaver mot varann. Men jag har en amningskudde (en sån där böjd du beskriver) oxå, o jag tycker den funkar bättre. Men det beror kanske på att jag blev väldigt varm med den långa stora kudden o sen duntäcket över mig :P Kolla på loppisar/bytesdagar så hittar du säkert nån billig, jag fick låna den långa av en kompis o hittade den andra på second hand för 100kr.
    godisbit skrev 2012-04-04 11:47:30 följande:
    Jag har läst att man helst ska sova på vänster sida, men också att man märker om livmodern trycker mot blodkärlen så jag tolkar det som att det inte är någon fara så länge man inte har obehag av hur man ligger. Sen läste jag även att de flesta gravida kvinnor (och fråga mig inte hur de vet för själv är jag en som byter ställning natten igenom) sover med ryggen mot sin partner och då menade artikeln att det bara var att sova på vänster sida av sängen så skulle vi intuitivt sova på vänster sida! Är ju en ganska enkel sak att testa om man är orolig, även om jag inte vet hur tillförlitlig informationen är
    Det är ju skönt att man märker det, får prova o se hur det känns. Man blir ju helt sned i kroppen om man ska ligga på bara ena sidan hela nätterna. Annars ligger jag ju på vänster sida av sängen redan så det kanske är så att det stämmer :P

Tack för alla svar!! :D   

• Gadget
    Novixi skrev 2012-04-04 11:47:24 följande:
    Hej tjejer! Va roligt med lyckade RUL! Glad Grattis!
    Jag har en liten fundering och skulle vilja veta er åsikt. Är i v.21+6 idag och har alltså varit på RUL redan. Mannen och jag kollade inte kön på bebis denna gången heller (har en son sen innan och kollade inte då).
    Nu är "problemet" att jag känner att jag skulle nog vilja veta vad det är för liten inneboende jag har. Inte för ren nyfikenhets skull, utan för att jag så gärna vill ha en flicka denna gången.

Känner att om det kommer en pojk till på förlossningen kanske jag blir mer "besviken" än om det ä en flicka.
    Ta det inte fel, jag blir absolut glad om det är en frisk liten pojke som kommer ut, men längtar efter en flicka.
    Vet att en del av er kommer skriva till mig att "huvudsaken är att bebis är frisk och sen kvittar könet" och jag vet det.

är bara rädd att jag har svårare att "ta till mig" en pojk eftersom jag så gärna vill ha en flicka. Om jag kollar könet nu innan så har jag ju lite mer tid att ställa in mig på om det skulle blir en pojk till. Förstår ni?
    Det är svårt att förklara men hoppas ni förstår mig rätt.
    Mannen har dock varit emot att kolla både med sonen och med denna och tror jag vill kolla för att jag är nyfiken. Han har svårt att förstå hur jag känner och tycker jag borde vara lika glad för vilket som.
    Vet att detta ämne med längtan om ett visst kön är lite tabu.
    Ledsen att det blev ett så långt inlägg men vill höra era åsikter och vad ni skulle gjort om ni känt såhär.

Kramar!            
    Jag hade exakt samma frågeställning för någon vecka sedan. Kände precis som du att jag förstås i slutändan blir glad för vilket som, men kände att jag någonstans hoppades på en flicka och var rädd för känslan ifall min första tanke på förlossningen skulle vara "oh nej en pojke". 2 sekunder senare skulle jag med all säkerhet älska min lille pojk, men jag vill inte ha tänkt den tanken.
    Försökte förklara detta för sambon som jag inte vet om han förstod, men han sa att om det var viktigt för mig kunde vi kolla kön innan.

Jag ville ju egentligen inte heller kolla kön innan, men nu försöker jag ställa in mig på en pojke lite istället. Leka lite mer med den tanken istället för en liten flicka i randiga strumpbyxor. Tror att det har hjälpt mig i alla fall så nu ska jag försöka hålla mig ifrån att ta reda på kön.

Men det kanske beror på hur stark längtan efter ett visst kön är. Har du pratat med din man om hur du känner och varför du skulle vilja veta kön innan? 
  • cupcakekiller

RUL gick jättebra, en fin bebis som nästan var lika lugn som förra gången (hoppas det håller i sig efter bf med).
    Det var en liten Elvis i magen, det var inga problem att se det så som han låg och flashade sig!
    Jag har moderkakan i framvägg och samma bf som de sa i v. 13, 24/8 alltså :)

• Tesdy

Hej!

Såg att någon pratade om sammandragningar. Jag har en hel del enligt mitt tycke, kan inte komma ihåg att jag hade det dom andra gångerna, men då hade jag ju foglossning istället. Självklart missade jag att från min BM om detta när jag var där igår. Men då hade jag ju ingen... Jag får dessa som oftast om jag går fort när jag har bråttom, men kan även få dom när jag sitter här vid datorn på jobbet och definitivt inte stressar. Men det skall ju inte vara någon fara så länge dom inte gör mer ont än lite mensvärk.

När jag var hos BM igår så kollade dom lite värden på mig:

Magmåttet var 24
    Blodsockret 5,8
    HB 122
    Blodtrycket 110/70 (något lägre övertryck än vad jag brukar så där kanske vi har svaret till min yrsel jag får ibland)
    Hjärtat slog i 133.

Mina stora barn var med och lyssnade och dom tyckte helt klart det var spännande, men jag tror sonen tyckte det var mest spännande när hon stack mig i fingret.
    Dom längtar om inte annat ännu mer efter sitt syskon nu.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • 7eHimlen
    cupcakekiller skrev 2012-04-04 12:37:03 följande:
    RUL gick jättebra, en fin bebis som nästan var lika lugn som förra gången (hoppas det håller i sig efter bf med).
    Det var en liten Elvis i magen, det var inga problem att se det så som han låg och flashade sig!

Åh vad roligt!! Grattis till lillkillen!! O vad skönt att allt såg bra ut!

Du har BF en dag innan mig! :D Spännande!
    Våran lilla kille var däremot allt annat än lugn på RUL, o väldigt envis, läg bara på mage med huvudet nedåt så vi inte kunde ta nån fin profilbild, o så sprattlade han heeeeeela tiden o kliade sig i huvudet :P   Så jag hoppas han lugnar sig lite efter BF hehe :P
  • Tesdy
    cupcakekiller skrev 2012-04-04 12:37:03 följande:
    Åh vad mysigt att allt var bra med Elvis.
    Vad olika det kan vara med barn, en del vill verkligen inte flasha sitt kön, medans min var rätt frispråkig med om det nu var en snopp jag såg Men det tror jag att det var för det var så likt och den BM jag hade stannade kvar i samma kameravinkel och liksom väntade in min fråga som jag aldrig ställde med tanke på att mannen inte var med.
    Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012