• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Gadget

När ni pratar om gravidkudde, är det sån bumerangformad amningskudde ni menar då? Funderar också på om jag vill ha en sån eller om det hör till de onödiga sakerna man lika gärna kan vara utan och använda vanliga kuddar istället. Vad säger ni som har barn sedan innan? Tror i och för sig att de av mina vänner som har en sån har använt den flitigt åtminstone och även använt som sittstöd till bebisen innan den kan sitta riktigt själv.

• Gadget
    mammsen skrev 2012-04-04 08:41:17 följande:
    Ja det är ju något man använder alltid, till vagnen behöver di inget igentligen,, en del köper dyra bäddsett till vagn men det har jag alldrig gjort till mina vagnar, intre ens de nya vagnarna,, det är nog inte såå många som gör det,, en del vill ha en liten tunn kudde i vagnen, det har jag inte heller haft, jag har dock haft snuttefilt i bomull liggandes i botten och sedan kunnat svepa in lillen i den lite,, då har det vart lätt att byta om bebisen spyr,, men jag vill minnas att bebisar egentligen bara spyr upp överskottet och att om man har ammat kan man ju vänta 5 min innan man lägger ner i vagnen eller amma lite grand och sen ge napp,, Min dotter spydde mycket och ofta men det var inte så stort problem som många värkar tycka,,
    En sån kudde har jag aldrig haft! Men jag vill nog köpa en sån nu! Jag måste testa, tror som många säger att det är något som kommer att kunna användas till väldigt många saker!

Ja det där med vagnen har jag också funderat över. Ser ju att de säljer matchande bäddset till alla vagnar, och även om jag inte ens har lust att köpa något matchande funderar jag på om man behöver bädda i vagnen med lakan o.s.v. Har alltid tänkt precis som du skriver att man har en filt bara i vagnen. Sen är väl frågan kudde eller inte kudde och huruvida man behöver skydda botten med ett lakan. Men då vi valde bärlift tror jag inte att madrassen är "lös" så att man kan vika om ett lakan om den. Jag tror att madrassen så att säga sitter ihop med väggarna i liften så då låter det bra att bara ha en extra filt i så fall i som går att tvätta.
    Tycker dock att det är svårt att hitta såna där tunna bomullsfiltar, någon som har tips om var jag ska leta?
  • Albasmamma

Gadget: jag har inte haft något speciellt bäddset i vagnen utan endast haft ett tunnt lakan sommar tid och sen under vintern ett fårskinn. Sen bara använt mig av en filt om det har behövts. Men det är ju tycke och smak. Däremot tror jag att många både klär och bäddar om bebisarna alldeles för mycket i vagnen. I en vagn blir det ju inte alls lika kallt som utanför för de ligger ju så skyddade, men detta är bara min personliga åsikt :)

Grattis Fyran! Vad härligt!

• Novixi

Hej tjejer! Va roligt med lyckade RUL! Glad Grattis!
    Jag har en liten fundering och skulle vilja veta er åsikt. Är i v.21+6 idag och har alltså varit på RUL redan. Mannen och jag kollade inte kön på bebis denna gången heller (har en son sen innan och kollade inte då).
    Nu är "problemet" att jag känner att jag skulle nog vilja veta vad det är för liten inneboende jag har. Inte för ren nyfikenhets skull, utan för att jag så gärna vill ha en flicka denna gången.

Känner att om det kommer en pojk till på förlossningen kanske jag blir mer "besviken" än om det ä en flicka.
    Ta det inte fel, jag blir absolut glad om det är en frisk liten pojke som kommer ut, men längtar efter en flicka.
    Vet att en del av er kommer skriva till mig att "huvudsaken är att bebis är frisk och sen kvittar könet" och jag vet det.

är bara rädd att jag har svårare att "ta till mig" en pojk eftersom jag så gärna vill ha en flicka. Om jag kollar könet nu innan så har jag ju lite mer tid att ställa in mig på om det skulle blir en pojk till. Förstår ni?
    Det är svårt att förklara men hoppas ni förstår mig rätt.
    Mannen har dock varit emot att kolla både med sonen och med denna och tror jag vill kolla för att jag är nyfiken. Han har svårt att förstå hur jag känner och tycker jag borde vara lika glad för vilket som.
    Vet att detta ämne med längtan om ett visst kön är lite tabu.
    Ledsen att det blev ett så långt inlägg men vill höra era åsikter och vad ni skulle gjort om ni känt såhär.

Kramar!            

• godisbit

Jag har läst att man helst ska sova på vänster sida, men också att man märker om livmodern trycker mot blodkärlen så jag tolkar det som att det inte är någon fara så länge man inte har obehag av hur man ligger. Sen läste jag även att de flesta gravida kvinnor (och fråga mig inte hur de vet för själv är jag en som byter ställning natten igenom) sover med ryggen mot sin partner och då menade artikeln att det bara var att sova på vänster sida av sängen så skulle vi intuitivt sova på vänster sida! Är ju en ganska enkel sak att testa om man är orolig, även om jag inte vet hur tillförlitlig informationen är

• Stövelkatten
    Novixi skrev 2012-04-04 11:47:24 följande:
    Jag har en liten fundering och skulle vilja veta er åsikt. Är i v.21+6 idag och har alltså varit på RUL redan. Mannen och jag kollade inte kön på bebis denna gången heller (har en son sen innan och kollade inte då).
    Nu är "problemet" att jag känner att jag skulle nog vilja veta vad det är för liten inneboende jag har. Inte för ren nyfikenhets skull, utan för att jag så gärna vill ha en flicka denna gången.

Känner att om det kommer en pojk till på förlossningen kanske jag blir mer "besviken" än om det ä en flicka.
    Ta det inte fel, jag blir absolut glad om det är en frisk liten pojke som kommer ut, men längtar efter en flicka.
    Vet att en del av er kommer skriva till mig att "huvudsaken är att bebis är frisk och sen kvittar könet" och jag vet det.

är bara rädd att jag har svårare att "ta till mig" en pojk eftersom jag så gärna vill ha en flicka. Om jag kollar könet nu innan så har jag ju lite mer tid att ställa in mig på om det skulle blir en pojk till. Förstår ni?
    Mannen har dock varit emot att kolla både med sonen och med denna och tror jag vill kolla för att jag är nyfiken. Han har svårt att förstå hur jag känner och tycker jag borde vara lika glad för vilket som.
    Ledsen att det blev ett så långt inlägg men vill höra era åsikter och vad ni skulle gjort om ni känt såhär.

Kramar!            
    Inget att skämmas över, tycker det är bra att du är ärlig mot dig själv när det gäller denna önskan om en tjej. (och jag veeet, man älskar dem oavsett, nu handlar det som sagt bara om sina egna föreställningar)
    Jag hade svårt att förstå när min första son kom, och därför valde vi att veta könet innan den här gången. Hoppades på en flicka jag med, och nu råkade det vara det. Men hade bm sagt pojke hade vi blivit lika glada, men kunnat förbereda oss på det en lite längre tid.
    Lättare att föreställa sig denna lilla människa när man kan fantisera lite längre fram. Vet att Naimisen var rädd för samma sak; att känna en del besvikelse, men enligt hennes post i tråden så försvann alla såna känslor direkt efter RUL; lika glad oavsett liksom.
  • TheMaraja

Kramar!            
    Jag förstår precis hur du menar! Så klart att man blir lika glad när man väl har sin bebis men man kan ju ändå få önska sig något. Jag hade ungefär samma sak tidigare i graviditeten. På KUB fick vi en ökad risk för DS och valde att gå vidare med fostervattenprov. Vi fick en del synpunkter från familj och vänner på det och folk verkade förknippa dåligt resultat på fostervattenprovet med abort. För mig var det absolut inte så!! Största anledningen till att jag gjorde det var för att faktiskt få veta. Jag vill hellre veta i vecka 15 att jag får ett barn med DS än att eventuellt få den informationen på förlossningen.

Nu är det här kanske inte exakt samma sak. Men det är så otroligt mycket känslor inblandat i en förlossning så jag skulle nog tycka det var skönare att veta innan. Då vet man liksom och slipper ha det momentet då. Skulle det varit så att man absolut inte brydde sig för fem öre då behöver man kanske inte kolla, men jag förstår precis vad du menar med att du skulle bli glad för en liten tjej. Jag var likadan nu, har en tjej och ville verkligen ha en pojke. Var säker på att det var en tjej till men så visade det sig vara en kille alla fall.
  • Grizabella

Kramar!            
    Förstår dig helt och hållet, väntar nu min tredje son och har alltid önskat mig en flicka, blev mycket besviken när jag på RUL fick se att den är ännu en pojke, givetvis är jag oerhört glad över honom, men tanken på att jag aldrig kommer att få uppleva hur det är att få en flicka gör mig ledsen, har alltid innan jag ens fick barn velat ha just en tjej, så jag är glad att jag fick reda på det redan nu så att jag har chans att bearbeta det, är fortfarande ledsen när jag tänker på det, vet att många säkert tycker jag är en idiot som tycker så men det är just så jag känner