• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • godisbit

Jag har druckit alkoholfritt vin ngn gång men oftast tycker jag det är godare med naturligt alkoholfria drycker. När vi firar ngt köper jag hellre en riktigt god äppelmust t.ex. Däremot tror jag inte det ska vara ngn fara med de små mängder alkohol som finns i det alkoholfria. Även filmjölk innehåller små mängder alkohol, liksom annat som är syrat/jäst och inte upphettat, men de små mängder vi kan få i oss den vägen är ju ingen fara varken för oss, bebisar, ev mediciner eller bilkörning.

• astro

Alkoholskräcken är otroligt överdriven. Nog kan man glatt dricka 0.5 utan att blinka, du skulle behöva dricka hinkvis för att det skulle spela någon som helst roll.

Ska man vara så otroligt petig måste man börja plocka bort fruktrycker och mogen frukt också ...

• fru Elle

Händer att jag dricker alkoholfritt öl, har testat både de som är 0,5 och någon som är 0,0. Har vid något tillfälle druckit mousserande alkoholfritt vin som också har varit 0,5. Tror inte det är någon fara, är väldigt mycket som man måste undvika för att inte få i sig 0,5%. Har för mig att det finns i fil, fruktjuicer mm.

På mitt jobb får man 10 % extra i ett helt år. Hade glömt fylla i att jag ville ha det på ledighetsansökan. Vår personalchef frågade om jag inte ville ha det, ja tack ! Borde finnas med i kollektivavtalet om era arbetsgivare erbjuder detta.

• Mamma070912

Å tack för svar Har nån grej med Carlsbergs alkoholfria öl, dricker de bara när jag är gravid, tycker inte om öl annars...

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • DetGodaLivet

Jag har börjat köpa sockerdricka i glasflaska på helgerna...det är min tröstdricka istället för vin. Dricker aldrig läsk annars men sockerdricka har jag fått en liten hangup på. Trevlig att småsmutta lite på. Saknar mitt rödvin något enormt men börjkar glömma av det lite nu. Resten av släkten är helglad när de insett att jag kommer vara spiknykter på syrran bröllop och andra stora tillställningar i sommar så jag lär bli den levande taxibilen då.

Ang. de där 10%:en extra fp så kom det ju bara som en bonus för mig. Jag förlorar inget i fp jämfört med min vanliga lön eftersom jag aldrig jobbar heltid i valiga fall, bara nu för att få upp SGI. Så min fp blir ju som min vanliga lön om jag skulle ta ut full ersättning.    

• Sommaren12

Tycker inte det finns gott alkofritt vin. Drack bara det på julafton för att inte avslöja min graviditet. Just det jag fick tag i smakade som ospädd svartvinbärssaft!!

Alkofri öl dricker jag gärna! Är annars inte så glad för öl. Bara fatöl en riktigt varm sommardag. Gillar Carlsbergs och Störtebeckers alkofria. De är lite mer friska i smaken. Dricker det när de andra dricker vin på bjudningar. Blir sugen på nåt festligare än coca cola då liksom... Imorgon ska vi på middag hos mannens chef och då har jag två kalla öl i kylen. Oroar mig inte det minsta för 0,5 %!

• fransyskan

Jag tror vi pratat lite om alkohol tidigare och som sagt så anses det inte direkt farligt att dricka ett litet glas då och då under graviditeten i Frankrike. En kollega föreslog till och med ett glas rött vin och ett varmt bad när mina sammandragningar var som värst och en äldre läkare som vi var på middag hos förstod inte alls varför jag tackade nej till vin och champagne.

Med det vill jag bara ha sagt att 0.5% inte låter så farligt i mina öron i alla fall! :)

Imorgon ska jag plocka upp några av mina 2nd hand/freecycle fynd:
    en Red Castle Big Flopsy ammningskudde för 50kr
    en Graco Baby Swing (0-6 månader) i otroligt fint skick, också helt gratis
    ett antal pyjamaser, helt gratis

Hoppas ni alla får en trevlig helg!

• NiniMe

Huja vad ni skriver, här är man iväg en dag och nu får man läsa flera sidor tillbaka hahaha....

Ang att ligga kvar efter förlossningen är absolut inget jag vill, gör det bara om jag är tvungen.. Med ettan åkte jag hem efter 6 timmar och med tvåan fick vi stanna kvar eftersom lillebror hade ett blåsljud och dom vill jag skulle stanna kvar över natten... Och fy faaan vilken dryg natt det var... Sov i världens obekvämaste säng, sakna min mjuka sköna kudde, istället fick man ligga på en äcklig plastikskit... Nä plus att det var varmt och jävligt på rummet, ett rum på 2 kvm kändes det som... Nä, hellre hem, ha saker runt om sig och få äta när man vill utan att behöva ha tider och passa, inga människor som kommer in och stör hela tiden och ska lägga sig i hur jag ska göra med amningen osv.. Jag fixar det själv, vill inte att någon vuxen ska patta mig på pattarna hahaha..
    När jag hade sovit där en natt så var det de första jag gjorde när jag vaknade, gick till läkarronden sen åkte jag hem illa kvikt i min trygga lilla vrå, till min lilla familj...

Så det kommer jag utan tvekan göra denna gången med om allt går som det ska....

Jag har verkligen inte handlat så mycket kläder, får fan inte handla ngt för min man hahaha, han tycker jag kan tagga ner lite och inte känna panik över att lillan måste ha kläder... jävla gubbe....

Jag är en ÖL människa och för mig är en av dom bästa sakerna i livet, en varm skön sommardag och en iskall ÖL.. Love it!
    Som tur är så åker den alkoholfria ner hur bra som helst och det porlar så härligt i strupen....

Igår skulle jag iväg och jag hitta ingen bra tröja att ha på mig så jag hitta en munkis som jag använt för länge sen och jag fick mig ett gott skratt, tycker ni den ser lite liten ut?

• godisbit
    NiniMe skrev 2012-04-21 09:50:11 följande:
    Igår skulle jag iväg och jag hitta ingen bra tröja att ha på mig så jag hitta en munkis som jag använt för länge sen och jag fick mig ett gott skratt, tycker ni den ser lite liten ut?

Hihihi! Den räcker ju åt bebisen, men du får kanske leta efter en egen tröja till resten av dig =)
  • Bellatrixx

Vi stekte ryggbiff igår och gjorde det medium, alltså lite rött, är det farligt att värma på idag?