• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • ullis1990
    anneh skrev 2012-04-20 13:50:47 följande:
    Nån mer som är kommunalt anställd? Glöm då inte att kolla upp er rätt till föräldrapenningstillägg! Det betalas tydligen inte ut automatiskt på alla arbetsplatser..

vad är föräldrapenningstillägg? *okunnig*
  • anneh

Det är ett tillägg som betalas av atbetsgivaren..

Hittade den här infon..

Man ska ha varit anställd i minst 365 dagar före ledighetens början. Det betalas ut en gång per födelse i samband med ledighetens början. Förutsatt att ledigheten varar 150 kalenderdagar eller längre och beräknas på aktuell månadslön enligt följande:
    10% av arbetstagarens fasta kontantlön om at varit anställd 365 men inte 730 kalenderdagar sammanhängande.
    20% av at:s fasta kontantlön om at varit anställd minst 730 dgr sammahängande.

• 7eHimlen
    natlup skrev 2012-04-20 13:07:46 följande:
    LiJon -  Haha asså det e sjukt skönt att jag inte är ensam! Undra vad det betyder? Har ni katt hemma?

7eHimlen  - En larv?! Ojj haha vad sjuka saker man kan drömma under graviditeten. Jag är i vecka 25 ( 24+1)

Haha ja den var alldels slemmig i hennes dröm! O BM sa tydligen bara "de ser ut så i början" :P
    Ah, men då är du lite före mig, så jag börjar säkert oxå drömma att jag föder om nån vecka :P
  • LiJon

Hittade samma info när jag googlade. Men hur ansöker man om det? Hos arbetsgivaren? Är värdelös på sånt här men det låter ju bra iallafall! Menas det 10-20% på månadslönen före skatt? Jag har varit fast anställd sedan 2008 så det borde ju bli 20% som gäller.

• 7eHimlen

ÅÅÅÅH!!! jag kände precis min bebis hicka för första gången!!! ;D <3 sååå mysigt! :P Haha, jag åt en äppelmunk precis innan så han klunkade nog i sig lite för snabbt när vattnet blev så sockrigt! :P Gulligt!! <3

• Fyran2012
    oxle bo skrev 2012-04-20 12:10:44 följande:
    blä
    min  töt på 3,5 har schalakansfeber, haft sen i tisdags o legat dekad typ, men idag är hon sigsjälv..
    var till vårdcentralen igår så fick hon kåvepenin 3*10
    men hon vägrar spotter ut o bar  vägrar, ingen muta fungerar..
    utan den så smitar man 2-4 veckor.

jag blir tokig!!!

100 dagar kvar, i morgon är de 2 siffrigt
    ,
    Mina barn har alltid vägrat flytande penicillin. så jag brukar be om tabletter som jag mosar & "bakar" in i chokladbollarFlört
  • Fyran2012
    tjockisbullen skrev 2012-04-20 13:18:23 följande:
    ÅHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH gjorde fostermedicinskt ultraljud idag och VET NI VAD?
    Det är en liten pojke i magen och han mår alldeles förträffligt fint:)
    Är så glaaaaaaaaaaad:) 
    GRATTIS!!
  • Svipp

Fyran - vad smart! Skulle ju ha bett om tabletter istället då. Går Inge vidare här heller.

• Sandra1983
    Sommaren12 skrev 2012-04-19 22:44:45 följande:
    När det gäller mammakläder satsar jag förresten rätt mycket på kläder från vanliga avdelningen. Har köpt en del klänningar som är skurna under bröstet, det framhäver magen fint tycker jag och så har jag köpt en del vanliga rymlig tunikor och långa tajta linnen. 

Större problem börjar träningskläder bli. Hittade ett par jättebra Rönischbyxor med mudd man kunde fälla upp över magen så tror de kommer passa hela graviditeten faktiskt, jättebekvämt! Men linnena börjar bli för små en efter en. Har bara ett nu där magen får plats och eftersom jag vanligtvis tränar ca tre gånger i veckan så känns det inte så fräscht att använda samma hela tiden... Nån borde satsa på att starta ett mammakläderföretag i Sverige! Tycker utbudet är superdåligt! Finns det nåt så är det massa ryschpysch och stora fula mönster som skriker restlager! 
    VIll bara tipsa om att Nike har en modell på linnen som är lite längre och som jag har tre olika färger och mönster i. Älskar de linnena och hade de innan grav också. Glad