• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    Albasmamma - 37dagar! gött!! Sen blir det ledigt!

Fransyskan - Men kan de tvinga dig/barnet att stanna om ni båda mår bra? Du måste ju få åka hem "på egen risk" åtminstonde! Vi måste ju med betala om vi vill ha telefon, men tv brukar gå att få till rummet ibland, dessutom har vi ju gemensamma rum med andra mammor där man ska "umgås" Jag är sån som är mycket social, men när jag fått barn vill jag bara vara ifred och ensam med min lilla familj.. Ville inte ens äta med de andra, ville bara vara ensam med min bebis och dåvarande sambo, skulle inte ens släpt mitt barn ur sikte eller låtit någon ta med sig barnet för att sköta om, ta prover eller dylikt. No way!! Du får helt enkelt stå på dig :)
    Här i landet rekomenderar dem att INTE bada barnet på ett par dagar eftersom de behöver sitt fett på huden för att inte få hudproblem, och hur jävla mycket hjälp behöver man för att lära sig borsta!?!?!?!
    Dock är det ju tacksamt att ha personal i närheten första dagarna det tycker även jag, så manm själv kan fråga om det man undrar, "hur ska jag ge henne ett bra grepp när hon ska äta?" "hur byter jag blöjjan" osv..
  • Gadget

I Tyskland får man en motsvarande barnmorska ungefär som tar hand om eftervård och kommer på hemsök. Så barnets första 10 dagar har man rätt till ett besök om dagen - om man vill. Därefter ytterligare ett antal besök de kommande månaderna. Känns toppen att kunna få ställa dumma frågor om amning och annat inte bara de första dygnen på BB utan vartefter de uppstår. Hon tittar även till mamman att livmodern drar ihop sig och allt vad det är.
    Däremot är det inte heller här alla sjukhus där man ens FÅR ha sitt barn hos sig 24 h om dygnet. Men lyckligtvis här där jag bor. Kan inte tänka mig att jag vill lämna mitt barn i en sovsal medan jag själv vilar mig. Vill nog bara stirra på bebisen och sover jag själv vill jag kunna titta till bebis och se att han andas så fort jag vaknar. Tror jag i alla fall.

• sowe81
    mrsnoname skrev 2012-04-20 07:43:46 följande:
    Sowe81: Jag går hos Helena. Hon är också jättebra. Ska du gå på de här temakvällarna de har i maj?
    Vi är inbokade på en föreläsning den 24 som sen veckan efter är bara för mamman, typ nån avslappning, är det den du tänker på? Sen föräldrautbildning i slutet på juni. Något mer har inte min BM nämnt. Ska du på något annat?
  • natlup

Måste bara dela med mig av en sjuk dröm jag hade idag.. Jag drömde att jag födde en kattunge?! Vad e detta? Detta är andra gången jag drömmer om att jag föder en katt...
    Jag vet att man inte kan påverka det man drömmer.. 

Har ni haft några sjuka dömmar?  

• mammsen

Gadget- Det är inte ens säkert man vill sova! Jag var nog vaken 3 dagar i rad aldles hög på lyckliga mammahoroner och irriterade mig på att dottern sov så mycket att jag inte fick titta i hennes ögon just när jag ville :P Sovsal! No way, då hade jag fött i hemlighet!!!!!! Tur du får ha bebis med dig iallafall :)

• Aprilia1977
    DetGodaLivet skrev 2012-04-20 08:08:56 följande:
    Usch vad jobbigt, det är ju inte så att du ska gå hem imorgon direkt - de borde se till din kompetens så länge du finns kvar på jobbet, och anmärkningar om graviditetshormoner är verkligen under bältet. Har du pratat med chefen?
    vår chef är nog det värsta som vi haft. Har mailat henne (går inte att få tag på henne annat än via mail och sms men hon svarar ändå inte) ang. div saker... men hon hör aldrig av sig... Så jäkla tråkigt!
  • Aprilia1977

Usch, har suttit och gråtit igen på jobbet. Fick ett tips om att jag kanske borde bli omplacerad. Måttet är rågat, orkare verkligen inte och det beror inte på att jag är gravid. Mår som sagt just nu otroligt bra fysiskt!

• Aprilia1977
    natlup skrev 2012-04-20 10:33:20 följande:
    Ja å så blir man så orolig om bebis ligger stilla en längre stund.. Alla barn är ju olika, vissa rör sig mer andra mindre. Självklart vill man känna bebis ofta. Men som sagt vi väntar bebis inte missfall! Jag är säker på att alla bebisar mår toppen!!

Glad ja, vi väntar alla på bebisar!!!
  • LiJon

natlup; haha jag har drömt samma sak två gånger. eller först är det en bebis och sen plötsligt en katt. helt sjukt!

Håller med er andra om att utbudet på mammakläder är kasst. Ska till Norge på släktträff nästa helg och vill hitta en fin klänning. Det känns inte som det funkar med en vanlig klänning nu, de är ju oftast formsydda så att de går in i midjan och där är man ju rätt... rund nu ;) En klänning i lösare modell känns det som att man bara skulle se stor ut i, vill ha nånting som framhäver magen liksom. Har hittat EN (på nätet då) som är rätt okej, från asos. Någon som vet hur lång leveranstid de har? Om jag fattade rätt på sidan så är det 5 dagar inom europa så då är jag nog lite sent ute..

• DetGodaLivet

Vad kul att höra om hur olika det funkar i olika länder. Här i Sverige vill de ju helst inte att man ska stanna alls. Tycker faktiskt det skulle vara skönt att stanna några dagar och vila upp sig innan man ska hem till vimlet Men det är ju liksom inte riktigt aktuellt att ens begära här.