• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fransyskan

Jag märkte just att mina magmuskler börjat dela på sig Skrikandes

Tydligen är det vanligt och det läker senare... men finns det verkligen inget man kan göra nu för att förhindra att det blir värre? Gör inte ont men jag finner att tanken på att ens muskler inte sitter ihop som vanligt är aningen otäck faktiskt...

• A R

Någon mer som har fått klåda och utslag?
    Jag har sedan ett par veckor tillbaka haft utslag och klåda på magen, ser ut som lindrigt soleksem.
    Läkaren har kollat på detta och uteslutit graviditetshepatos vilket kan vara farligt för barnet.
    Jag har inte haft så här under mina tidigare graviditeter och undrar om det kommer hålla i sig hela graviditeten, har ju bf 30/8 så det är ett bra tag kvar. Jag kunde ta tavegyl eller smörja med mildison men det väntar jag med ett tag till.
    Någon som varit med om detta? 

• eightythree

Jysk har plastad frotté som metervara vid vaxdukarna.

• ullis1990

Har en fråga som nog svaret är olika för alla.... Men hur länge har bebisen hicka i magen? Min har hållit på ca 10 minuter nu, har aldrig kännt såhär länge förut :) samma monotona "pickande" hela tiden.. Som sekundvisaren på en klocka.

• Gadget

Sommaren: det var nog alldeles säkert ingen UVI. Har inte känt något mer sedan igår kväll. Har bara haft det en gång i vuxen ålder och då gick det inte heller att ta miste på det. Men som sagt tycker jag mig ha läst att det inte känns samma när man är gravid. Nåväl, oron är borta.

För övrigt har jag för mig att jag läste på en gravidapp för några veckor sedan att man kunde börja urskilja bebisens kroppsdelar genom magen. Kan ni det? Jag har ingen aning. Vet inte heller om han sparkas eller boxas.
    Fast sedan igår kväll har jag som en hård boll i storlek av en tennisboll strax ovanför naveln. Huvudet? Mysigt i alla fall att veta att jag är så "nära" bebisen när jag känner där. Men vågar inte trycka så mycket där, tänker på fontanellen...

• Kampis

Fast magmusklerna delas väl på alla? Mina har varit delae jättelänge nu :)

Förragången var de på plats igen bara tre veckor efter förlossningen, men så fort brukar det visst inte gå och det räknar jag inte med att de är denna gången. Var en aning mer vältränad förra gången om man säger så :) 

• Naimis
    Gadget skrev 2012-05-13 10:57:28 följande:
    Sommaren: det var nog alldeles säkert ingen UVI. Har inte känt något mer sedan igår kväll. Har bara haft det en gång i vuxen ålder och då gick det inte heller att ta miste på det. Men som sagt tycker jag mig ha läst att det inte känns samma när man är gravid. Nåväl, oron är borta.

För övrigt har jag för mig att jag läste på en gravidapp för några veckor sedan att man kunde börja urskilja bebisens kroppsdelar genom magen. Kan ni det? Jag har ingen aning. Vet inte heller om han sparkas eller boxas.

Fast sedan igår kväll har jag som en hård boll i storlek av en tennisboll strax ovanför naveln. Huvudet? Mysigt i alla fall att veta att jag är så "nära" bebisen när jag känner där. Men vågar inte trycka så mycket där, tänker på fontanellen...

Jag vet inte om jag kan se vad som är vad än, men jag kan känna rumpa, rygg och ben.
  • Tesdy

Grattis till Sofia Angelica. Så skönt att ni mår bra hela famljen.

• Sommaren12

Anneh: jag blir med riktigt svullen så nu får han sällan va i mig längre. :( men det är nog inget konstigt. Har läst att blodkärlen typ blir fler eller expanderar eller nåt sånt i underlivet vilket gör att man blir känsligare.

Kampis: nä du har nog rätt, viktigt ju att sängen andas det har jag inte tänkt på.
    Jag läcker tydligen lite också. Har inte märkt nåt förrän igår när jag såg två halvstora fläckar i behån.

Jag vaknade precis! Synd att inse att man sovit bort halva den soliga dagen men å andra sidan har jag varit uppe tidigt även helgerna i flera veckor nu så det var skönt. :)

• fransyskan
    Kampis skrev 2012-05-13 11:04:53 följande:
    Fast magmusklerna delas väl på alla? Mina har varit delae jättelänge nu :)

Förragången var de på plats igen bara tre veckor efter förlossningen, men så fort brukar det visst inte gå och det räknar jag inte med att de är denna gången. Var en aning mer vältränad förra gången om man säger så :) 
    Gör dom? Ingen jag pratat med IRL har haft det problemet och när jag googlade stod det att det bara var ett problem för ca 1/3 av alla gravida. Jag tycker av någon anledning att det är det läskigaste gravid-grejjen hitills, men jag kanske är nojjig :D

Så det är alltså bara att "gilla läget" med andra ord -- det finns inget man kan hitta på för att förebygga eller förbättra det?
    Gadget skrev 2012-05-13 10:57:28 följande:
    Här så har dom någon slags alternativ "förberedelse innan födsel"-kurs som går ut på att man skapar tidig kontakt med barnet genom att puffa på magen och sedan puffar barnet tillbaka. Så jag tror inte man behöver oroa sig så där jättemycket för att puffa lite försiktigt på magen. (Fast jag kanske har blivit avtrubbad då både min doktor och ultraljudsgubben tryckt något otroligt hårt för att få plutten att flytta på sig under undersökningar.)