• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • A R

Jag älskar att vara gravid jag med trots krämpor. Visst vill jag att det ska bli slutet av augusti snabbt men jag trivs med bebisen i magen. Det här är min tredje graviditet och antagligen den sista.

En del av moderkakan lossnade under förra graviditeten men det gick bra ändå, hade den för öppningen fram till v 25 då den började växa uppåt.

I morgon ska jag med äldsta sonen på klassresa tills på lördag, som tur är ska vi bo på hotell, tälta hade knappast funkat för mig nu. Jag tror jag kommer vara rejält trött efter resan men jag vill så gärna vara med, tror inte man får så många chanser till, de börjar ju i sjuan till hösten.

Jag har varit sjukskriven på halvtid i två veckor nu så det är väl nu FK ska ta ställning till om de godkänner sjukskrivningen eller inte. Jag har ansökt om ersättningen men hur lång tid brukar det ta innan man får besked?

Det här med hallon te har jag missat, varför dricker ni det?

• NiniMe

Tycker det är jättebra att ni skriver om hur era sambos beteer sig eftersom man ofta känner sig ensam i gravidlandet och får ofta intrycket att allt runt omkring är rosa och underbart... Vilket är nog mer sällsynt....
    Min gubbe han är väl helt ok, det ända han inte fattar här hemma är att jag inte har ensamrätt på att skapa runtiner på barnen, läggdax osv... Att jag inte har ensamrätt på att plocka upp saker som behöver plockas upp... Gahh blir knäpp på han.. Och tro mig jag har testat att låta saker ligga kvar för o se om han tar upp det, men ICKE han gör....
    Nu i två dagar har min man jobbat över och inte kommit hem förrän kidsen gått o lagt sig, och när han kommer hem SER han att pojkarna SOVER, nybadade, jag har LAGAT mat och plockat undan disken... OCH hemmet ser bra ut liksom... Så att vara ensam är fasiken inte så svårt för man har liksom ingen att gnälla och störa sig på, utan då gör man allt själv och inga diskussioner om vem som ska göra vad..,.

• astro

Hallonbladste (alltså från hälsokosten, rena blad ska det vara och inte te med hallon i) innehåller oxytocin, som ökar livmoderns sammandragningar och enl spridda uppgifter ska göra förlossningen lättare, hjälpa amningen igång och förbättra återhämtningen.

Att jag är försiktig är antagligen onödigt, men det finns riskrapporter ang sjukvårdens användning av just oxytocin (som värkstimulerande dropp, vanligen) efter tidigare snitt. Nu är det säkert avsevärt större mängder än i hallonbladsteet, men i alla fall.

• A R
    astro skrev 2012-05-24 09:20:36 följande:
    Hallonbladste (alltså från hälsokosten, rena blad ska det vara och inte te med hallon i) innehåller oxytocin, som ökar livmoderns sammandragningar och enl spridda uppgifter ska göra förlossningen lättare, hjälpa amningen igång och förbättra återhämtningen.

Att jag är försiktig är antagligen onödigt, men det finns riskrapporter ang sjukvårdens användning av just oxytocin (som värkstimulerande dropp, vanligen) efter tidigare snitt. Nu är det säkert avsevärt större mängder än i hallonbladsteet, men i alla fall.
    Aha, tack informationen.
    Betyder det att men ev. kan få igång förlossningen tidigare då?

• Kampis

Jag har med tänkt dricka hallonbladste men tänker börja först sista månaden. Tänker göra allt som är möjligt (dvs typ bara det ;) ) För att försöka  få en bättre förlossning denna gången.

Ang sambos....
    Min sambo brände ut sig ordentligt för några år sen (när vi väntade dottern) och har varit på väg flera gånger efter det. Det humöret han har då är inte att leka med. Såååå många gånger jag gråtit och haft lust att lämna honom skulle jag inte kunna räkna på båda händerna.
    När allt är fel, men kan ha fel tonläge på ett ord, råka be att han sätter in tallriken i maskinen, allt möjligt och man får en utskällning som grannarna skulle höra är inte så kul..

men det gäller att hålla i, komma ihåg att det bara varar en period och sen är han helt underbar egentligen. Han är världens bästa pappa, men graviditeten är han inte så insatt i. Vill tex inte så ofta känna på magen när det rör sig osv, trist såklart tycker jag, men vill han inte måste jag ju respektera det.    

• 7eHimlen

Kampis, jag älskar oxkså att vara gravid! Visst längtar jag som en galning tills det blir augusti, men förutom att fötterna är svullna på kvällarna så har jag inga krämpor, så jag bara njuter!! :D
    Dessutom är jag av någon anledning helt säker på att bebis kommer i början på augusti, runt den 9:e, istället för den 25:e som beräknat. Vet inte riktigt varför. Tar ju blodförtunnande spruta dagligen för att slippa få en propp till, och med den medicinen så brukar man tydligen föda lite tidigare (men inte så långt innan som jag tror), och ha lindrigare och snabbare förlossningar. Så jag håller tummarna. Senast den 17/8 tror jag vår groda tittar ut iaf! :D 
    Igår var jag o min fru på möte på Mama Mia med Regnbågsgruppen. Det är som en föräldragrupp med samkönade par. Vi var väldigt skeptiska innan, eftersom vi i övrigt inte hänger i "gay-världen" längre, men det var faktiskt roligt, kändes kul att träffa några i ungefär samma sits som oss. Och BM som ledde gruppen kändes som att hon visste vad hon pratade om efetrsom hon själv lever med en annan kvinna sedan 25 år. Sen skulle jag säkert trivts lika bra i en "hetero-grupp" för jag hatar verkligen att bli ihopparad bara för att man har samma läggning. Tycker det blir lite fjantigt. Men iaf.   

• Albasmamma

Svipp och NiniMe: jag känner såå igen mig i det ni skriver. Hur ska man klara 3 barn?! Saknar också att kunna/vilja träna ordentligt, ett glas rosé etc. Men självklart får vi en underbar belöning snart! :)

Ang. ens partner så skulle min man inte heller åka iväg mitt i natten eller på kvällen för att köpa nåt speciell craving åt mig. Han bryr sig om hur jag mår men inte särskilt noga om att känna på magen/sparkarna.

7eHimlen: härligt med en sån träff!

Jag har fått för mig att detta blir en juli bebis (egentligen dumt att tänka så ifall men går över tiden).

• 7eHimlen

I övrigt så ska vi på återbesök hos BM idag, och eftersom lillen hållt sig väldigt lugn de senaste dagarna känns det rätt skönt. Tänkte fråga om hon kan känna hur han ligger, för han sparkar inte som han brukar. Egentligen är jag inte jätteorolig, men det känns ändå skönt att vi ska dit så hon kan lyssna på hjärtljuden. I morse vid 4-tiden var han iaf väldigt vaken och sparkade så magen hoppade i en halvtimme. Men nu är han lugn igen :P
    Min fru var inte så engagerad i början av graviditeten, hon kände det lite som att jag var gravid med någon annan, inte att VI väntade barn. Men det gick över rätt snabbt och nu tycker hon att det är väldigt roligt och är väldigt engagerad i att köpa kläder, fixa hemma, känna på magen och så. Så det känns skönt! Jag tycker att vi båda två blivit lugnare och snällare sen jag plussade, som att vi är mer samspelta nu, vilket ju är jätteskönt :D Jag lider inte av humörsvängningar eller så alls, kanske bara är en aning mer gråtmild än jag brukar vara :P

Är det förresten fler än jag som är helt kär i nya Liberoreklamen??! Ungarna är ju sååå söta ;P  

• 7eHimlen
    Albasmamma skrev 2012-05-24 09:54:09 följande:
    Ang. ens partner så skulle min man inte heller åka iväg mitt i natten eller på kvällen för att köpa nåt speciell craving åt mig. Han bryr sig om hur jag mår men inte särskilt noga om att känna på magen/sparkarna.

7eHimlen: härligt med en sån träff!
    Jag tror inte att min fru skulle heller åka ut mitt i natten för att köpa gottis åt mig ;P men å andra sidan så bor vi så nära allt att det inte skulle vara så hemskt om jag fick fixa det själv.
  • Sandrina

Många som verka tro/hoppas att bebis kommer tidigare än BF! Skönt att ni är positiva! :)

Själv räknar jag med att gå över och räknar BF den dagen jag bli igångsatt! Då vet jag att bebis garanterat är här så slipper jag bli besviken, haha! :)