• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Haha! Babyproffsen-cirkusen fortsätter! Nu är chefen på väg HEM till oss! Undrar vad det ska lösa? Spänningen är olidlig!! :D

• fransyskan

Aha, ser att ni diskuterat förlossningar en hel del...

I Paris med omnejd finns inte möjlighet alls till en "naturlig" förlossning genom vanliga vården. Eller jo, finns ett privat "alternativt" center där man har lite mer val men det ligger alldeles för långt borta för oss.

Här föder man alltså i gynställning, punkt slut. Nio av tio kvinnor får epidural (inga alternativ erbjuds) och sju av tio blir klippta för att undvika att de eventuellet spricker. Alla blir kopplade till ett IV där man får vätska/socker (det är förbjudet att äta och dricka). Genom droppet får i stort sett alla oxytocin eller liknanade för att påskynda värkarbetet.

De som tackat nej till epidural berättar ofta att vårdpersonalen kommer in två-tre gånger per timme för att kolla om dom ändrat sig. "Jamen, det är ju bättre för barnet att det här går fort och att du inte är så trött. Du får inget pris för att du klarar det här själv". Osv, osv, ad nauseam.

Målet är att alla ska föda inom 12 timmar och att mamma och barnet mår bra fysiskt. Att man ska ha en bra "upplevelse" finns inte öht med på kartan.

En stor del av min klass förra helgen gick ut på att doulan gav råd om hur man kan "fuska" sig till en mer naturlig förlossning; inte komma in till sjukhuset direkt man börjar få värkar, be om att få gå på toa ofta och sedan stanna länge, smyga i sig lite vatten, osv.

mijja12:    Vad skönt att allt gick bra!!! Usch vad orolig du måste ha varit! :(

• Sommaren12

Fransyskan: huuuu!!! Jag är verkligen inte avundsjuk för att du ska föda barn i Frankrike! :S Så lustigt eg att det skiljer sig så. Och vadå, epidural dröjer väl ut förlossningar vad jag fått lära mig...? Vad tycker din man om allt det där?

• 7eHimlen
    Sommaren12 skrev 2012-06-18 10:08:06 följande:
    Haha! Babyproffsen-cirkusen fortsätter! Nu är chefen på väg HEM till oss! Undrar vad det ska lösa? Spänningen är olidlig!! :D
    Men herreguud, hoppas den här soppan får ett slut snart Sommaren!! Skulle förstå dig fullständigt om du slår honom i huvudet med en stekpanna eller liknande :P Håller iaf tummarna för att det ÄNTLIGEN löser sig! 

I helgen har jag äntligen haft tid att gå på bio, jag och två kompisar såg Snow white and the huntsmen! Den var bra, men jag trodde den skulle vara mer "engagerande". Men det var kul att se en annan Snövit-saga än Disneys :P
    Sen igår tog vi med oss svågern o hans tjej till nyköping på spontan roadtrip, handlade massa godis o njöt av att se nåt annat än Stockholm :) o så avslutade vi dagen med pizza :D

Igår gick jag även in i vecka 31 (30+0), så nu känns det ju som att det är SNAAAAART bebis är här! Längtar så himla mycket efter vår lilla groda <3

Ang förlossning så har jag oxå tänkt att jag ska läsa på, men ändå försöka "ta det som det kommer" - vill gärna klara mig utan epidural om jag kan, men som förstföderska vet jag ju inte riktigt hur smärtpåverkad jag kommer att bli så jag får se helt enkelt. Men jag tycker om att läsa på så jag känner att jag "vet" vad det är som händer. Drar förlossningen ut på tiden tänker jag absolut gå med på att de tar hinnorna, men annars tänker jag försöka avvakta. Sen avnavling tänker jag be om, men jag vet inte hur det funkar iom att jag äter blodförtunnande. Ska ju på spec mvc i vecka 36,så efter det kommer jag nog känna att jag har mer koll. Bara att hoppas att sonen inte är som sin mor (jag kom nämligen i vecka 35).          
  • fransyskan
    Sommaren12 skrev 2012-06-18 10:15:30 följande:
    Fransyskan: huuuu!!! Jag är verkligen inte avundsjuk för att du ska föda barn i Frankrike! :S Så lustigt eg att det skiljer sig så. Och vadå, epidural dröjer väl ut förlossningar vad jag fått lära mig...? Vad tycker din man om allt det där?
    Kanske är därför dom är så "generösa" med oxytocin?

Min plan är att stanna hemma sc länge det känns säkert, sedan dra till sjukhuset och hävda att värkarna just startat så att jag "vinner" lite timmar. Sedan har jag fått låna en TENS maskin av min svägerska. Någon som använt en sådan? Om inte annat får jag hoppas på placebo effekten...

Maken är min klippa. Innan vår kurs var han super-nervös då vi hade läst/hört mycket innan om hur det var annorlunda i Paris -- jag skriver inte Frankrike då det tydligen är otrolig skillnad i olika regioner -- jämfört med Sverige/England. Men nu efter kursen tror jag han känner att han vet mycket bättre vad våra rättigheter är och hur han kan hjälpa till genom att vara "the bad guy" utifall personalen är jobbig.
    Hah, du får rapportera om vad som händer! Har du bestämt om du ska bjuda på kaffe eller inte än?
  • 05091112
    Men va?! Vad har jag missat? 
  • Svipp

Sommaren - det är verkligen helt sjukt hela denna vagn-historia. Hoppas han skäms ordentligt när han kommer.

Fransyskan - vilken mardröm att inte få bestämma något själv. Det hade jag nog inte fixat.

Min helg har varit helt galen. I fredags bröt sonen armbågen och han och jag spenderade hela dagen på sjukhuset. Vi kom väl hem vid 22. Han är gipsad nu men jag väntar att de ska ringa från ortopeden om det blir någon operation.
    I lördags gifte sig min svåger med dunder och brak och det har varit en massa runt det. Det var superkul men jag är helt slut. Vi kom hem kring 2 på morgonen och gårdagen gick åt till att turas om att sova.

Hoppas resten av sommaren blir lugnare, för nu orkar jag inte hålla igång så här längre.

• anneh

Då har jag varit hos BM.

Vecka 34 (33+3)
    Sfmått 30cm.
    Hb 108.
    Blodsocker 5,8.
    Blodtryck 110/60.
    Urin UA.
    Hjärtljud 142 slag/min.

H*n låg med huvudet neråt, men rörlig.

BM skickade en remiss för TUL, då sfmåttet bara ökat 1cm på 3 veckor.. Ska ringa in och boka en tid sen när dom har telefontid vid 13..