• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe

Ang blöjhink, neeej det är inget man måste ha, jag använder hellre en liten tunna med lock, sådan vanlig man kan köpa på ica eller coop, slänger blöjorna i en hundbajspåse.. Mycket billigare påsar och doften hålls borta...

• Albasmamma

Oj, vad ni har hunnit skriva sen igår. Intressant att läsa om era tankar kring förlossningen etc.

Jag är man- och barnfri i några dagar, känns konstigt. De åkte ner till Stockholm igårkväll och jag jobbar tre dagar till och sen flyger jag ner. Trots att jag kunde sova hur länge jag ville imorse så vaknade jag 5.55! Så typiskt.

• Sommaren12

Tack! Då stryker jag blöjhink! :) finns ju typ rosa hundbajspåsar man kan köpa. Så kanske det känns mindre hundbajsigt menar jag haha.

Nån rekommenderade en profylaxkurs som app. Men vad heter appen? Tack för era tips!

• astro

Apropå förlossningsvården ... jovisst är det anpassad efter vårdens behov, inte efter mammans eller barnets. Annars hade sen avnavling t ex varit rutin överallt för länge sedan. Och smärtlindringen hade varit bättre, samt ofarlig. 

Och praktiskt taget ingen hade behövt föda i gynställning.

Jag födde ju mina fyra första på 90-talet och kan konstatera att lite bättre har det blivit sedan dess. T ex satte man dåmera värkstimulerande dropp med en gång, särskilt på förstagångsmammor, och satte därmed både barn och mamma på spel.Det var inget man informerades om utan det presenterades som "man MÅSTE ha detta".

Hoppar man tillbaka till 60-talet var det ju ännu galnare saker som gällde, barnet skulle "ligga på sal", inte vara hos mamma (eller pappa). Och matade gjorde man prick var fjärde timme. Ammade man skulle barnet ligga 4-5 minuter vid varje bröst, varken mer eller mindre (stackars barn).

Men fortfarande är mammans medbestämmanderätt futtig. Man blir behandlad som ett kolli (nästan överallt, det finns tydligen undantag). Informationen man får är knapphändig och vinklad (att det t ex är så att kejsarsnitt faktiskt är mindre farligt för barnet än en vaginal förlossning, statistiskt sett, är inget man får reda på, utan istället tjatas det på om att KS-barn andas sämre och oftare får celiaki etc. Också sant, men i gengäld minskar risken för bl a neurologiska skador). Det som ens egen förlossningsavdelning gillar, det presenteras som självklart och bäst, allt annat beskrivs i negativa ordalag eller - ännu vanligare - inte alls. Jag fick t ex själv ta reda på vad en förlossningspall var och sedan tjata mig till en. Tack och lov för internetforum.

Mitt bästa råd till er, särskilt till er som ska göra detta för första gången, är läs på. Utgå inte ifrån att alla vill ert bästa och att ni ska få den vård och den info som ni behöver, utan sök på nätet, läs böcker, ta ställning så att ni VET i förväg vad ni INTE vill ha. Och se till att ni har talat om hur ni vill ha det för den/de som är med er till förlossningen också. Det ska f-n argumentera med envis vårdpersonal medan man har värkar ... tro en som har testat, det går inget vidare. 

• A R

Trots att jag väntar trean känner jag att jag har lite dålig koll på vad som händer under förlossningen, dags att läsa på.

Min förkylning har tagit om igen och jag sover så dåligt på nätterna och har knappt någon ork. Vi är barnlediga i några dagar för en son är med farmor och farfar i Barcelona och en den andra med kompisar i Jönköping.  
    Vi tog tillfället i akt och åkte upp till Sälen för att mysa ett par dagar men jag tar mig knappt ur soffan, suck. 
    Önskar mig värme, stabilt väder och en snorfri näsa, NU! 

• mammsen

Ninime - Altså! Detta med dyktekninken, kan inte du eller någon annan bara kort sammanfatta vad den innebär? Jag har hört om den men aldrigt tänkt så mycket på vad för sorts teknik det är :/

Ellenbmt - Du kan ju alltid ringa direkt till förlossningen och fråga om du har några direkta frågor om hur de ser på avnavling/bad osv, vad det nu är du undrar, det är det många som gör :) Annars är mitt tipps att googla på Förlossningsberättelse samt det sjukhuset man tänkt föda på (i ditt fall eskilstuna) då får man andra mammors totalt ärliga syn på hur de uppfattat vården. Jag har läst massa fina förlossningsberättelser om mitt sjukhus (NÄL) men alla har lixom haft samma förlopp i princip och när man sitter med så många olika förlossningsberättelser med svart på vitt och jämnför förstår man att de gör samma i allas situationer i princip.. Och det tycker jag känns konstigt eftersom "ingen förlossning är den andra lik" Men över lag har alla vart nöjda med bemötande och stöttning osv 

Eightythree - Min förlossning gick med snabbt. Det som är possitivt med snabba förlossningar är ju att barnen oftast är de piggaste barnen och att förlossningarna har minst komplikationer :) Men det kan ju vara annorlunda den här gången, förhoppningsvis får du en lagom snabb förlossning istället för en rekordsnabb :D Det som jag tycker är viktigt att man inte bara tänker sin förlossning som en "sjukdom" eller vad man ska säga och bara läser på om själva vården, smärtlindringarna och alla problem som kan uppstå! Utan att man även focuserar på hur själva förlossningsförloppet naturligt går till, då är det nog lättare att känna en trygghet inför det som komma ska! och även lättare att ta beslut om hur man vill ingripa i det naturliga förlossningsskedet.. Miljoner med kvinnor har fött i  tusentals år, vart är kunskapen som borde vara samlad efter detta? Även om man inte läser på så mycket kan man endå fråga barnmorskorna varför de vill ta hinnorna eller klippa navelsträngen osv.man kan be dem berätta om fördelar och nackdelar samt vilka konsekvenser det har och sen kan man säga ja med tryggheten om att man vet vad det innebär eller säga nej med tryggheten om vad det innebär :)

Astro - Ja du har helt rätt, man blir lätt överkörd som mamma utan att veta det och barnmorskorna kommer in och säger vad de ska göra som världens självklaraste grejj,, det som är viktigt att komma ihåg är att vi både i konvensionen om de mänskliga rättigheterna, socialstyrelsens regler samt i svea rikes lag har rätt att ta medicinska beslut som rör oss själva eller vårt barn. Det är en rättighet och den ska man se till att använda sig av! Man ska inte vara rädd att fråga varför, man ska inte vara rädd att säga nej eller be om något annat.. 

Samtidigt vill jag uppmana alla förstagångsföderskor att ni inte behöver vara oroliga för förlossningen, jag förstår att det låter ganska brutalt när vi pratar om det men jag var väldigt nöjd med min förra förlossning även om jag i efterhand förstått att jag hade kunnat påvärka mer och fått en ännubättre upplevelse om jag läst på lite mer! Personalen var underbar :) Jag tror inte man kan bestämma sig till 100% vad man vill och inte vill innan man kommer till förlossningen, men jag tycker absolut att man ska våga måla upp en drömförlossning och sedan acceptera att det gan gå på ett annat sätt,, men att vara påläst ger en trygghet, när de väl tagit hinnorna vet man i förväg att värkarna blir kraftigare så det kommer inte som en chock. Om man får starkare bedövning blir ofta förlossningen längre och barnet blåare, det behöver inte komma som en chock, om man ligger på rygg får barnet inte lika mycket syre pga "vena cava syndrome" den stora kroppspulsådern hamnar i kläm och barnet blir stressat eller får oregelbundnare hjärtrytm osv, är man påläst så vet man detta innan och behöver inte bli så orolig, man kan bara välja en annan possition där barnet kan må bättre osv, planerar man att föda naturligt och är säker på att man vill det tror jag inte man behöver vara särskillt påläst, man kan bara känna villka ställningar som känns bra och känna sig fram, och låta förloppet ha sin gång utan press och prestationsångest.. Utan att lägga sig i. Ska man lägga sig i det naturliga förloppet DÅ tycker jag att man ska vara påläst så man inte känner sig överkörd efteråt! Gud vad jag skriver.. Jag är så inne på förlossning nu.. jag längtar så!!!  

• tjockisbullen

Förra gången läste jag på massor om förlossning men jag känner lite att ingen förlossning är den andra lik så jag tänker mest bara ta det som det kommer.
    Jag litar på att vården jag får är den bästa, förutom det lyssnar jag på min egen kropp och dess signaler.
    Det var så sist också och det gick superbra!  

• Sommaren12

Bra med era erfarenheter och så om förlossningen men jag försöker faktiskt att INTE sätta mig in i alla detaljer. Jag är sånt oerhört kontrollfreak att om jag läser på för mycket kommer jag antagligen få en ganska klar bild om hur jag vill ha det och om verkligheten sedan blir en annan kommer jag få panik. Jag läser lite lagom, kanske det som man allmänt säger "behövs". Jag har skapat mig lite upptattningar om hur jag INTE vill ha det och några få saker som är viktigt för mig, som tex sen avnavling, inte föda i gynställning och att jag vill satsa mer på naturlig smärtlindring än medicinsk. Sen kanske detta låter korkat i de öron som varit med förr men för mig får det bli lite som det blir. För att jag ska må bra (om man nu gör det under en fl ;)) så vill jag ta det som det kommer och känna mig fram. När jag väl är där vill jag inte anaylsera varje sak som händer i detalj, dess fördelar och nackdelar, utan jag vill bara känna mig trygg och go with the flow. Låter kanske naivt men så har jag bestämt mig att göra och således läser jag inte på om allt i detalj utan bara lite allmänt och satsar på att lära mig andningen nu innan det är dags. Nästa gång, om det blir en, kanske jag tänker annorlunda.

• Millas

Jag blir lite nervös när jag ser allt ert förlossningsprat och allt man ska tänka på och ta ställning till. Har känt mig hur lugn som helst inför denna förlossning vilket jag gjorde innan förra också och då gick jag bara in för att jag tar det som det kommer och så har jag känt nu också. Skrev inget förlossningsbrev sist och har inga planer på att göra det denna gång heller.

Men jag funderade lite på det här med sen avnavling. Jag är RH negativ och då tar dom ju blod från navelsträngen och sen är det väll ganska bråttom med att ta reda på bebisens blodgrupp? Vet att jag fick reda på det jätte snabbt sist. Kan inte detta med sen avnavling komplicera det hela lite?