Ninime - Altså! Detta med dyktekninken, kan inte du eller någon annan bara kort sammanfatta vad den innebär? Jag har hört om den men aldrigt tänkt så mycket på vad för sorts teknik det är :/
Ellenbmt - Du kan ju alltid ringa direkt till förlossningen och fråga om du har några direkta frågor om hur de ser på avnavling/bad osv, vad det nu är du undrar, det är det många som gör :) Annars är mitt tipps att googla på Förlossningsberättelse samt det sjukhuset man tänkt föda på (i ditt fall eskilstuna) då får man andra mammors totalt ärliga syn på hur de uppfattat vården. Jag har läst massa fina förlossningsberättelser om mitt sjukhus (NÄL) men alla har lixom haft samma förlopp i princip och när man sitter med så många olika förlossningsberättelser med svart på vitt och jämnför förstår man att de gör samma i allas situationer i princip.. Och det tycker jag känns konstigt eftersom "ingen förlossning är den andra lik" Men över lag har alla vart nöjda med bemötande och stöttning osv
Eightythree - Min förlossning gick med snabbt. Det som är possitivt med snabba förlossningar är ju att barnen oftast är de piggaste barnen och att förlossningarna har minst komplikationer :) Men det kan ju vara annorlunda den här gången, förhoppningsvis får du en lagom snabb förlossning istället för en rekordsnabb :D Det som jag tycker är viktigt att man inte bara tänker sin förlossning som en "sjukdom" eller vad man ska säga och bara läser på om själva vården, smärtlindringarna och alla problem som kan uppstå! Utan att man även focuserar på hur själva förlossningsförloppet naturligt går till, då är det nog lättare att känna en trygghet inför det som komma ska! och även lättare att ta beslut om hur man vill ingripa i det naturliga förlossningsskedet.. Miljoner med kvinnor har fött i tusentals år, vart är kunskapen som borde vara samlad efter detta? Även om man inte läser på så mycket kan man endå fråga barnmorskorna varför de vill ta hinnorna eller klippa navelsträngen osv.man kan be dem berätta om fördelar och nackdelar samt vilka konsekvenser det har och sen kan man säga ja med tryggheten om att man vet vad det innebär eller säga nej med tryggheten om vad det innebär :)
Astro - Ja du har helt rätt, man blir lätt överkörd som mamma utan att veta det och barnmorskorna kommer in och säger vad de ska göra som världens självklaraste grejj,, det som är viktigt att komma ihåg är att vi både i konvensionen om de mänskliga rättigheterna, socialstyrelsens regler samt i svea rikes lag har rätt att ta medicinska beslut som rör oss själva eller vårt barn. Det är en rättighet och den ska man se till att använda sig av! Man ska inte vara rädd att fråga varför, man ska inte vara rädd att säga nej eller be om något annat..
Samtidigt vill jag uppmana alla förstagångsföderskor att ni inte behöver vara oroliga för förlossningen, jag förstår att det låter ganska brutalt när vi pratar om det men jag var väldigt nöjd med min förra förlossning även om jag i efterhand förstått att jag hade kunnat påvärka mer och fått en ännubättre upplevelse om jag läst på lite mer! Personalen var underbar :) Jag tror inte man kan bestämma sig till 100% vad man vill och inte vill innan man kommer till förlossningen, men jag tycker absolut att man ska våga måla upp en drömförlossning och sedan acceptera att det gan gå på ett annat sätt,, men att vara påläst ger en trygghet, när de väl tagit hinnorna vet man i förväg att värkarna blir kraftigare så det kommer inte som en chock. Om man får starkare bedövning blir ofta förlossningen längre och barnet blåare, det behöver inte komma som en chock, om man ligger på rygg får barnet inte lika mycket syre pga "vena cava syndrome" den stora kroppspulsådern hamnar i kläm och barnet blir stressat eller får oregelbundnare hjärtrytm osv, är man påläst så vet man detta innan och behöver inte bli så orolig, man kan bara välja en annan possition där barnet kan må bättre osv, planerar man att föda naturligt och är säker på att man vill det tror jag inte man behöver vara särskillt påläst, man kan bara känna villka ställningar som känns bra och känna sig fram, och låta förloppet ha sin gång utan press och prestationsångest.. Utan att lägga sig i. Ska man lägga sig i det naturliga förloppet DÅ tycker jag att man ska vara påläst så man inte känner sig överkörd efteråt! Gud vad jag skriver.. Jag är så inne på förlossning nu.. jag längtar så!!!