• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Mamma070912

mammsen: har också fött på Näl, känner så igen mig... Tack för att du öppnat ögonen på mig

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • Ellenbmt

Känner att jag som var då trygg förra fl är nu mer nervös över nästan allt.... Vart kan jag läsa på om allt ni pratat om? Hittar inga bra sidor alls?!

• Sommaren12

Nån som har tips på profylax på youtube? Eller nån annanstans? Ev nån bra instruerande hemsida/bok? Vill inte läggs en förmögenhet på att gå en kurs men vill ändå lära mig lite basic.

Å blöjhink? Måste ha? Och vilka är bra isf?

• Ellenbmt

Sommaren- blöjhink är inget du måste ha! Köp hundpåsar. Vi provade två men det luktar massor. Ena var gratis och andra svindyr från babyproffsen.

• mrsnoname

Hej tjejer!
    Skriver bara lite då och då men läser flera gånger om dagen :)
    Är i vecka 31 nu och tycker att det börjar bli lite tungt. De senaste dagarna har jag haft rätt ont i fogarna och går tryckte det och ilade neråt en massa.

Idag blev jag dock riktigt uppiggad då 6 av mina närmsta tjejkompisar överraskade med Babyshower! Blev mat, cupcakes, lekar och massa fina presenter till lilltjejen i magen. Hur mysigt som helst :)

Hoppas ni alla har en bra helg!

• natlup

Profylaxkurs finns att köpa via mobilen som app min barnmorska rekommenderade mig den. Tro den kostar runt 20 kr

• Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-16 22:29:27 följande:
    Nån som har tips på profylax på youtube? Eller nån annanstans? Ev nån bra instruerande hemsida/bok? Vill inte läggs en förmögenhet på att gå en kurs men vill ändå lära mig lite basic.

Å blöjhink? Måste ha? Och vilka är bra isf?

Signe-kursen förklarar bra hur detta med andning funkar! bäst av de jag hittat.

Tycker det är svårt att hitta filmer där de andas bra, speciellt på engelska. Antingen är det naturliga förlossningar i badkar med bohemiska trummor och rökelse, eller så är det fullt pådrag av värkstimulering och EDA. :/

Ang. Mammsens informativa inlägg; kanske borde förtydliga det i förlossningsbrevet. Är så inställd på att själv få be om allt att jag räknar med att de inte bara gör något av rutin.
  • mammsen
    Mijja12 - Är med förvånad över att de inte bad dig komma in, när jag hade en liten blödning i v 35 i min förra förlossning så sa de till mig att genast gå och lägga mig och vänta medans de skickade en ambulance! Fast det är 5år sedan, och fast allting var bra behöll de mig för observation över natten (åkte in sent på kvällen). Mins dock inte om jag hade några smärtor i samband med blödningen.. Skönt att bebis är pigg iallafall det är ju alltid ett gott tecken :)

Irrus - Ja, det var lixom så jag med kände, att jag hade haft bra förlossningar och att jag kunde "allt" men man focuserar lixom bara på hur tätt det är mellan värkarna, villka smärtlindringar man har, villka ingrepp som behövs osv och hela kunskapen och alla upplevelser runt förlossningen blir så "stela" och "sterila" Jag känner ingen oro eller så inför att föda på ett sjukhus i landet, absolut inte, jag känner det mer som en otrolig lättnad och trygghet att jag har fått lite andra synvinklar på det hela :)

Ninime -  det är det jag menar, förlossningsvården är anpassad utefter att det ska bli enkelt och smidigt för de som jobbar att utföra sitt arbete och att det ska se "bra" ut i statestiken sedan att det innebär att kvinnor och barnen får sämre förutsättningar till en lugn och lyckad förlossning är inte lika viktigt,, Dock tycker jag synd om dem som jobbar innom förlossningsvården då jag förstått att det är väldigt dåligt med personal/födande kvinna. Det finns bergis många barnmorskor som inte trivs på de "vanliga" förlossningsavdelningarna på sjukhusen i landet eftersom de inte får göra sitt jobb med både hjärna och hjärta. Jag vill inte att någon ska känna sig otrygg i den svenska förlossningsvården (det finns ingen anledning) men jag tycker vi kvinnor ska våga ställa lite frågor när det gäller förlossningsvården! Och inte gå med på saker vi inte känner oss bekväma med eller vet något om!

Ellenbmt - På vissa sjukhus får de inte ta hänsyn till om det står i fl-brevet utan ska sätta klamrar INNAN de frågar om pappan vill klippa,, Jag har skrivit ett brev till min sambo så han kommer att påminna dem när grabben är på väg ut ifall jag är lite väck vid ögonblicket :) På näl har de krav "uppifrån" att de ska klippa för att ta prover omgående, samma var det på Norra i gbg (en av anledningarna att min revoltiska barnmorska sa upp sig där) men vet inte hur det är nu. Det viktigaste för att inte spricka är att det inte går för fort, och att du försöker vara avslappnad i underlivet, andas ut istället för att använda forserad krystning (ta i för kung och fosterland medan barnmorskan räknar till 10) I upprätta lägen så brukar ju det gå ganska fort, men det är lättare att vara avslappnad, jag kommer att sikta på en ställning på sidan eller framåtlutad mot något, men man måste nog prova sig fram vad som känns bra för en själv när man väl är där. Om du vill läsa på så tycker jag att det finns MASSOR på denna bloggen, barnmorskebilen.wordpress.com/ och kunskapen har mest gett mig aha upplevelser och en enorm trygghet inför nästa förlossning :) 

Mamma070912 - Ah, där ser man, jag har googlat på "förlossningsberättelser NÄL" och kommit fram till att personalen gör samma sak på alla som föder där, Missförstå mig inte, jag tycker de är toppen :D Ödmjuka och goa lixom och man känner sig väl omhändertagen, men man blir inte delaktig i några beslut på något sätt och lätt överkörd oc h dumförklarad utan att ens förstå det..
  • mammsen

Stövellkatten -  Yeah! typ det enda jag skrev i mitt förra förlossningsbrev var att jag iinte ville ha någon bedövning som påvärkar mitt barn negativt samt att jag ville ha hjälp för att undvika bristningar i underlivet, Det var "därför" de la mig i gynställning så att de skulle se allt som pågick så de skulle kunna ingripa om det såg ut att behövas, tack för den hjälpen lixom,, Dessutom sa de till mig att det kommer göra riktigt ont att bara föda med lustgas, de undrade om jag var säker på att jag inte ville ha "riktig" bedövning.. Tur att jag var så trygg och lugn som jag var annars hade jag nog fått panik och tagit bedövningen eller struntat i bedövningen och fått ångest och panik över smärtan de lovade mig,, puckon! Jag klarade mig by the way fint och vill köra på samma smärtlindring igen :) Bad, akupunktur och lustgas samt massor av skratt och glädje!! Jag och min dåvarande samt barnmorskorna hadde jätteroligt och jag skrattade välldigt mycket minns jag :) Det är svårt att ha ont när man är så glad och lycklig :)

• mammsen

Stövellkatten - Så denna gången har jag skrivit ett förlossningsbrev till personalen samt ett lite mer detaljerat till min sambo, så han vet vad som är viktigt för mig i villka skeden och dessutom vet jag själv vad jag ska göra för att undvika det jag vill undvika ochj uppnå det jag vill uppnå :)