• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mrsnoname

Hjälp! Har precis gjort glukosbelastningen och fick värdena 4,2 innan och 9,4 (!) efter! Får inte veta vad det innebär förrän BM ringer, förhoppningsvis under dagen. Men 9,4 är ju ashögt! Är livrädd att det är diabetes!

• astro
    mrsnoname skrev 2012-06-21 11:06:38 följande:
    Hjälp! Har precis gjort glukosbelastningen och fick värdena 4,2 innan och 9,4 (!) efter! Får inte veta vad det innebär förrän BM ringer, förhoppningsvis under dagen. Men 9,4 är ju ashögt! Är livrädd att det är diabetes!
    http://www.lio.se/Verksamheter/DC/Laboratoriemedicin/Provtagningsanvisningar/Glukosbelastning-instruktion/

Som du ser är 9,4 under diabetesgränsen för gravida. Du ligger mitt i fältet "nedsatt glukostolerans", extremt vanligt i slutet av en graviditet.

Skippa frukt, godis, fikabröd och söta drycker  så borde du vara helt ok.
  • mammsen
    Packa BB-väska - Förstår hur du menag Gadget, jag har backat en del saker i väskan som energibars, de viktiga papprena, tofflor, extra toffsar ett ombyte en extra skjorta till sambon och sånt man kanske inte tänker på i stundens hetta, sedan har jag en neccecär/sminkväska där jag snabbt slänger ner borste, tandborste och tandkräm typ och packar ner innan vi drar.. Just nu är ju lillens grejjer packade med allt det andra men jag tänkte sära på det idag och lägga allt till bebis och amning i skötväskan istället :) 

Sommaren12 - Kommer mjölkproduktionen värkligen igång om du inte ammar då? Det brukar ju ta ett par dagar att få igång den och vissa får ju kämpa en del med det. Vet du om det finns andra alternativ än den sorten du ska få? Du har rätt att påvärka det beslutet och be om något med mildare bi-effekter om det inte är så att det av andra orsaker är olämpligare med den/dem sorterna..

Mrsnoname - Jag vet inte vad det innebär. Men håller tummarna för lugnande besked från din BM :) Och om det nu är graviditetsdiabetes hade du ju tur som bara behöver stå ut med den en kort period på slutet och inte från start. Ingen vidare tröst kanske, men hoppas att allt går bra, du kanske bara behöver tänka på vad och när du äter lite mera får vi hoppas!
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-21 11:03:33 följande:
    Har varit på både ul och hos bm idag.

v. 32+3

vikt: +12 kg

sf-mått: 31

hjärtslag: 150

blodtryck: 110/75

Blodsocker: 5,6

Bebisen väger 2 kg exakt vilket är precis på normalkurvan. Hon ligger fortfarande med huvudet nedåt och som en ostbåge med rumpan ut mot höger och fötterna åt vänster.

Läkaren sa hela tiden "han" när hon tittade vilket gjorde mig förvirrad då vi fått veta att det är en hon. Jag ifrågasatte det och då sa hon att hon alltid säger han, lite lustigt men jaja. Hon kollade bebben mellan benen och sa att visst är det fortfarande en tjej därinne! :)

Och så verkar det som att det är Dostinex med de hemska biverkningarna jag ska få för att stilla bröstmjölken på bb... :( känns ju inte kul men det finns ju inget att göra åt så...

Måste du ta medicin då? Kan du inte bara inte amma och stoppa mjölkflödet old school style?

Kan ju vara lite bök, men kanske bättre då än dessa biverkningar?
  • Tesdy

Måste få gnälla lite idag. Mår piss, eller ja mindre bra mot vad jag annars gör. Känns som om jag får igen det min mamma sa igår att jag ser så mycket piggare ut denna graviditeten än dom andra två...

Jag verkar har ett eget litet party i huvudet, yr och tung och fått en pamol för att orka jobba. Har en del jobbiga SD, inte regelbundet men ändå jobbiga. Lillbäsen trycker djupare och djupare ner mellan benen på mig så det ömmar rejält nu.

Sen i går har jag även haft elefantfötter som någon så passande kallade det, för det ser verkligen ut som elefantfötter. Vristerna är större nu än för två år sen då jag stukade ena och kollegan frågade om det gjorde om att få in tennisbollen i foten. Försöker sitta högt med benen, men "balken" på skrivbordet gör ont trots att jag satt skummgummi på den.

Så förlåt men jag kände att jag behövde vräka ur mig lite... Hoppas ni andra underbara har en toppen dag!

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • mammsen

Har alla gjort glukosbelastningsprov eller vad det heter? Någon som inte gjort det?

Här kollar man B-glukos vid varje tillfälle i samband med urinprov, gör amn det istället då eller? mitt har legat mellan 4.6 och 6.4 fast då har jag ju ätit och sånt innan..

Är så dålig på detta, någon som kan utveckla vad det är för skillnad på de mätningarna ajg gör och andra glukosprov där man måsta fasta innan? 

• mrsnoname

Tack Astro! Blir definitivt inget socker för min del nu! Innan grav åt jag inget socker alls i princip. Har inte ätit godis på 3,5år men däremot slarvat med glass nu under grav. Slut på det nu ;)

• Sommaren12

Stövelkatten: menar du att jag ska pumpa? Får ju inte amma alls. :(

Mammsen: ja jag tänkte faktiskt att jag ska prata med min läkare på spec ifall det finns andra alternativ. Vet inte om man bara kan låta bli medicin, verkar va rutin att de stänger av med det. 1/10 får allvarliga problem med hjärtklaffarna eller läckage i hjärtsäckarna tex. En av tio är ju sjukt många!! :S känns inge vidare...

• Kampis

En del landsting gör glukosbelastning på rutin till alla, en del gör det bara på dem som har mkt övervikt eller ligger högt normalt i socker.
    Jag har inte behövt göra - skönt! 

• Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-21 11:53:01 följande:
    Stövelkatten: menar du att jag ska pumpa? Får ju inte amma alls. :(

Mammsen: ja jag tänkte faktiskt att jag ska prata med min läkare på spec ifall det finns andra alternativ. Vet inte om man bara kan låta bli medicin, verkar va rutin att de stänger av med det. 1/10 får allvarliga problem med hjärtklaffarna eller läckage i hjärtsäckarna tex. En av tio är ju sjukt många!! :S känns inge vidare...

Nej nej, kanske handmjölka lite lite för trycket, men annars bara ha trång topp och låta brösten vara. Om du inte stimulerar mjölken alls lär det ju inte ta lång tid innan kroppen ger upp mjölken.

Jag ammade tre veckor sist, sen slutade jag tvärt. Sov med varm halsduk åtdragen runt brösten, gick upp och handmjölkade en gång per natt, tror jag, och inom två dygn var det värsta över, då märktes det att det inte blev så mycket mer mjölk. Är ju inte riktigt samma situation, men kanske hjälper med andra erfarenheter att inte amma.