• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen

Hej tjejjer! Dagen har börjat med energi och glädje! och jag har städat och plockat här hemma.
    Sedan kom en kompis med bf 3 dagar efter mig kom hit med fika (hon jobbar på bageri) ;) och vi satt i trädgården och solade benen och fikade och pratade om allt mellan himmel och jord. 
    Sedan kom sambon hem på lunch och serverade oss med varsin hamburgare och en till kanna saft då han tyckte vi skulle äta riktig lunch med :) Härligt, 
    Nu ska vi packa ihop oss för vi ska åka till min pappa och ha koll på huset och barnen medans de är iväg på en liten tripp, och på vägen dit ska vi doppa oss..

Vi hörs om några dagar tjejjer! Ha det toppen! 

• LiJon

Här är det en happy day!!! Loggade lite slentrianmässigt in på FK's hemsida igår och fick se att jag idag får sjukersättning för den månad jag varit sjukskriven. Så sjukt glad! Trodde aldrig det skulle gå igenom med de kassa sjukintygen jag fått (krävdes dock komplettering). Men det var pengar jag liksom räknat bort så det kom som en väldigt välkommen bonus mitt i sommaren!

Här har vi också haft mammaträff, flera med småbebisar och så var vi väl fem gravida. Som ni andra så ser väl inte jag det heller som ett sätt att träffa nån ny bästis direkt, men klickar man så är ju det en bonus. Annars tycker jag det bara är kul att ses sådär nån gång i månaden och få snacka om allt med graviditet och bebis som man inte vill pracka på sin icke-gravida omgivning liksom

Nu ska vi iväg på andra föräldrautbildningen och se förlossningsfilm. Hoppas det inte är fööör detaljerat och zoomat, vet inte om jag klarar av det riktigt, haha.      

• fransyskan
    LiJon skrev 2012-07-05 14:38:16 följande:
    Nu ska vi iväg på andra föräldrautbildningen och se förlossningsfilm. Hoppas det inte är fööör detaljerat och zoomat, vet inte om jag klarar av det riktigt, haha.      
    Vet inte hur det funkar just dit du ska -- men de förlossningsfilmer vi fick se under min föräldrautbildningen var helt okej. Inte alls "zoomat" -- finns ju ingen chans att vi kommer se vad som kommer hända där nere i alla fall Beror ju otroligt mycket på utbildarna men jag tror (hoppas?) att de flesta väljer filmer som inte skrämmer slag på blivande mammor och pappor!
  • astro
    7eHimlen skrev 2012-07-05 13:42:05 följande:
    Hmm.. precis nyss hände nåt skumt. Livmodern liksom drog ihop sig/krampade, ca 10sek x2, sen slutade det. Ont gjorde det iaf, även om det gick över snabbt. Är det sammandragningar eller förvärkar eller vad? Har haft så tidigare men då bara efter att jag ansträngt mig. Idag har jag iofs stått mkt, men bara sorterat papper och det är ju inte direkt jobbigt :P
    Kan kanske vara Braxton-Hicks?

http://www.blimamma.se/fragor-och-svar/fraga/vad_ar_skillnaden_pa_braxton_hicks_och_forvarkar/
  • Maaya

Förutom min fråga om blöjbyte o vasselin så undrar jag en till sak... Jag råka slå upp bildörren ganska hårt på magen idag :/ bebisen ligger fixerad så smällen kan jag tänka mig kom där hans rumpa brukar vara. Jag har fortfarande lite ont (absolut ingen överdriven smärta, bara lite ömm) o undrar om det är nått som kan vara farligt för bebisen?

• 7eHimlen

Astro- ja det låter ju som det, fast det händer inte så ofta som varenda dag, senast var nog några veckor sen. Tack för länken!

• jguz

Maaya:
    Vet inte om någon har svarat ang blöjbyten.
    Jag kommer att använda våtservetter till min bebis (bekvämlighet).

Jag jobbar på förskola och där använder vi gula tvättlappar i skumgummi (eller vad är det för material?)
    Blöter 2-3 st i vatten (ibland lite babytvål på) och torkar av bajsiga rumpor. Dessa kastas sen i papperskorgen. Det finns ju tvättlappar i mer papperskvaliter oxå, men de tar inte bort bajset lika bra. Sen torka av rumpan så den är torr med en handduk innan blöjan sätts på.

Nä, handdukar vid bajstork skulle jag inte använda. Då skulle man tvätta hela dagarna.

• Kampis
    Maaya skrev 2012-07-05 13:33:02 följande:
    Nu tror jag att jag har inhandlat allt till bebis och nu håller jag på o tvättar alla bebis kläder :) men nu har jag börjat fundera på vilket sett är bäst att byta blöja på? Många säger att det är bättre att använda vatten ist för våtservetter o det tror jag absolut stämmer eftersom det är mest naturligt men hur gör man då? Haha asso med våtservetter är det ju väldigt smidigt att ta en servett o bara torka rent men om man ska använda vatten hur gör man då? Fuktar en svamp? Handduk? Med handdukar blir det ju massvis med tvätt! O efter att man torkat rent måste man smörja rumpan med nått då? Och baby puder, använder man det? Jag har lixom inte bytt så många blöjor i mitt liv så känner att jag har ingen jätte koll hehe. O när vi var och inhandla allt som man kan tänka sig behöva så kom jag på att ni på tråden hade rekommenderat vasselin på tub men jag kommer inte ihåg vad det var tillför? Tacksam för eran hjälp (kan ju behövas ;)).

Vi använder våtservetter i den allra minsta mån det går, tycker inte de känns nåt vidare att ta mot bebisrumpor.
    Vi har använt pappersservetter (typ de från ica basic), tycker det blir jättebra rent av det ! 
  • Maaya

Tack jgus och kampis för svar! Jag tycker våtservetter känns jätte smidigt och jag kommer säkert använda en heldel sånna men tänker nu iallafall försöka använda vatten istället så mycket som möjligt om det inte är allt för krångligt?! Kampis du tar en vanlig pappersservett o blöter med vatten osen torkar eller? Använder ni nån kräm/ puder efter åt?