• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sandra1983

Novixi: Pratade med BM nu och ska få komma in och lämna blodprov imorgon bitti. Tydligen kan det vara höga halter av gallsyra i kroppen och det kan ev .påverka bebisen (forskarna säger olika). Googla på graviditetskolestas eller gravidhepatos. Känns bra att kolla upp det i alla fall så man delvis kan få medicinsk hjälp eller veta att det inte är någon fara.

• 7eHimlen

Hmm.. precis nyss hände nåt skumt. Livmodern liksom drog ihop sig/krampade, ca 10sek x2, sen slutade det. Ont gjorde det iaf, även om det gick över snabbt. Är det sammandragningar eller förvärkar eller vad? Har haft så tidigare men då bara efter att jag ansträngt mig. Idag har jag iofs stått mkt, men bara sorterat papper och det är ju inte direkt jobbigt :P

• fransyskan
    Gadget skrev 2012-07-05 11:53:52 följande:
    Grytor av alla slag passar ju bra att göra mycket av, eller klassisk bolognese. Vi tänkte också göra lite extra när jag lagar mat framöver så vi kan frysa in, men sommarmat känns egentligen inte optimalt för frysen. Men sist jag gjorde bolognese blev det några lådor extra som man bara kan värma på och koka pasta till. Ska kanske göra en stor köttgryta även om det känns lite mer höstigt, men det tycker jag alltid blir gott att värma på. Men annars fungerar ju hämtpizza någon dag också. Det är maken bra på att laga.
    Hah, hämtpizza är jag också riktigt duktig på -- för att inte tala om hämtsushi! Men med bara en inkomst vet jag inte om jag riktigt kan rättfärdiga att beställa sushi för 450 kr flera gånger i veckan...  (Fast minns en gång ska det ske och fy farao vad jag kommer att njuta. Har inte vågat äta sushi då det inte rekommenderas för gravida här.)
    godisbit skrev 2012-07-05 12:42:57 följande:
    <<massa, massa underbara råd och förslag>>
    Du är min nya frys-guru! {#emotions_dlg.flower} Tack, tack, tack! Ska rapportera tillbaka senare hur det gick!
  • LindaPernilla
    7eHimlen skrev 2012-07-05 13:42:05 följande:
    Hmm.. precis nyss hände nåt skumt. Livmodern liksom drog ihop sig/krampade, ca 10sek x2, sen slutade det. Ont gjorde det iaf, även om det gick över snabbt. Är det sammandragningar eller förvärkar eller vad? Har haft så tidigare men då bara efter att jag ansträngt mig. Idag har jag iofs stått mkt, men bara sorterat papper och det är ju inte direkt jobbigt :P
    Skumt, för det hände faktiskt mig idag också!! Precis samma sak som du beskriver. Jag stod och diskade och fick släppa allt och lägga mig i sängen, och sedan gick det över.
  • 7eHimlen
    LindaPernilla skrev 2012-07-05 13:54:44 följande:
    Skumt, för det hände faktiskt mig idag också!! Precis samma sak som du beskriver. Jag stod och diskade och fick släppa allt och lägga mig i sängen, och sedan gick det över.

Vad skumt att det hände oss båda :P Vilken vecka är du i? Jag har fått för mig att sammandragningar/att livmodern övar, inte ska göra ont ju.. Skönt att det gått över iaf :)
  • Novixi

Sandra: okej då kanske det är värt att prata med BM om :/ ska googla på det och se vad det står. Tack för svaret! :)

• LindaPernilla
    7eHimlen skrev 2012-07-05 14:00:45 följande:
    Vad skumt att det hände oss båda :P Vilken vecka är du i? Jag har fått för mig att sammandragningar/att livmodern övar, inte ska göra ont ju.. Skönt att det gått över iaf :)
    Ja, verkligen! Jag tänkte precis skriva här och höra om någon kände igen sig, så hade du haft det oxå! :P
    Jag är i vecka 35 (34+1).. Vilken vecka är du i?
  • FruFoxy

Nu har även jag varit hos bm, och det var väl inget märkvärdigt förutom att sf-måttet är det minsta som jag haft med nån av barnen i den här veckan. Men den följer sin kurva och det är ju bra. Dock ligger hon på sniskan som jag misstänkte men inte helt i tvärläge, lite på diagonalen sådär som hon mer eller mindre legat sen hon blev till, med huvudet neråt (alltid något). Så jag fick en tidigare tid om 13 dagar och ligger hon fel även då så är det prat om vändning. Återstår att se.
    Med andra barnet blev det vändning i v. 37 och då snurrade han tillbaka i tvärläge på mindre än en timme och det var inga problem att vända han sen igen på bf+1 (så lätt att det egentligen inte behövdes nån bricanyl enligt läkaren *erhmm*) så jag verkar ju ha gott om plats iaf! Värsta swimmingpoolen!

Sommaren:
    Grattis till vagnen! Den var riktigt fin!

• 7eHimlen
    LindaPernilla skrev 2012-07-05 14:10:27 följande:
    Ja, verkligen! Jag tänkte precis skriva här och höra om någon kände igen sig, så hade du haft det oxå! :P
    Jag är i vecka 35 (34+1).. Vilken vecka är du i?

Hehe, så himla knasigt!
    Jag är i vecka 33 (32+4) - inte så långt ifrån varann iaf :)
  • godisbit
    fransyskan skrev 2012-07-05 13:51:20 följande:
     Du är min nya frys-guru! {#emotions_dlg.flower} Tack, tack, tack! Ska rapportera tillbaka senare hur det gick!
    Hihihi! Något har jag ju lärt mig på mina många år som student med matlådor i ryggan (och välförberedd frys)!   =)

Borde kanske själv börja förbereda frysen. Första steget blir nog att äta upp en del vi redan har där så det finns plats inför storkok. Jag har ju nästan 9 veckor på mig innan beräknad bebis så det ska jag väl hinna tycker jag.