• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Hejåhå

Godisbit: vilka bra tips på storkok och mat. Precis vad jag behövde, har liksom fastnat i köttfärssåsen.

Maaya: jag tvättar med ljummet vatten och skumtvättlappar. Sedan slänger jag dem. Torkar torrt med en handduk och smörjer om det skulle behövas med inotyol.
    I början var det inotyol dagligen eftersom bajset är så surt och inför natten spacklade jag hela rumpan, men nu blir det kanske någon gång i veckan.
    Våtservetter tycker jag är dyrt och har bara på resande fot.

• Ellenbmt

Citat: "Om barnmorskan ser att kurvan planar ut, alternativt minskar eller ökar snabbt gör man en extra kontroll, med ett sk tillväxt-ultraljud, för att se att allt står rätt till." från niomanader.se

• LindaPernilla

Vill också såååå gärna göra ett till ultraljud! Jag vill se lillbus igen, trots att h*n rör på sig och vevar hela tiden och jag inte är ett dugg orolig. Men jag vill! :) Vad kostar det annars att göra ett extra, om inte BM ger med sig? ;)

• fru Elle

Vad ni har hunnit skriva idag, har inte startat datorn förren nu. Har med varit hos BM idag är i vecka 34 +2. SF-mått låg på 33 och jag ligger på mittenkurvan som jag har gjort hela tiden. Undertrycket var lite högre än vad jag brukar ha och låg på 70. Sen var hjärtljuden väldigt höga när hon började lyssna, låg på 180. Men hon fortsatte att lyssna ett längre tag, längre än vad de brukar göra och sen gick det ner till 145 slag. Vet inte riktigt varför det var så högt, har varit på ca 145-148 slag tidigare. Men jag har varit lite stressad nu det sista, har en förkylning i kroppen, hade huvudvärk och i dag var det tokigt varmt. SEn så hade hon precis petat på bebisen för att kolla hur den låg. Ligger med huvudet ner men är rörligt.

Vi brukar använda våtservetter, gillar de från libero. Har även använt tvättlappar i papper, lite grövre som inte går sönder när man blöter ner dem. Men gillar våtservetter bättre, våra barn har inte fått några reaktioner av de från Libero. När det gäller blöjor har vi föredragit Libero, har passat våra barn bra, har inte haft problem med att de läcker. Sen när man har hittat något som funkar så har det inte blivit av att vi har provat något annat.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • godisbit

Vi gjorde ett extra ul för några veckor sen för att kolla kön, kostade 350:- har jag för mig (sibyllekliniken)... har för mig att de som gjorde vårt kub-ul och rul tog 750:- för ett tul om man bokar själv (ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen). Borde ju inte vara omöjligt att boka själv för er som vill tjuvkika igen

• Sommaren12

Jag har ett ul kvar att se fram emot. :) Fast de är väldigt kliniska nu, inget extra-extra liksom utan bara mäta och så var det klart. Iaf kul att höra vad hon väger varje gång. 

• LiJon

Det verkar vara lite smaken som baken det här med våtservett eller ej. Vi går nog in för att försöka använda tvättlappar och vatten, men har en känsla av att det successivt kommer bli vårservetter lite av bekvämlighet då skötbordet står i sovrummet. Så länge lillrumpan inte ser ut att fara illa av det och man använder en skonsam sort så kan det väl inte vara så farligt tänker jag...

Har ju också ett UL kvar till att se framemot. Gjorde ju ett nu i tisdags också men jag måste säga att det inte alls är samma wow-upplevelse nu. Vid RUL t ex. såg man ju hela bebisen och vad som är vad, nu är de ju så pass stora så jag tycker det är svårt att se riktigt, mest ben och armar i en salig röra... 

Det har säkert skrivits om förut men hur känns det när bebisen fixerar sig? Hela kvällen nu känns det som hon bökar därnere och det både sticker och spänner. Ska till BM imorgon så det lär väl visa sig då kanske :)       

• LiJon
    fransyskan skrev 2012-07-05 14:46:53 följande:
    Vet inte hur det funkar just dit du ska -- men de förlossningsfilmer vi fick se under min föräldrautbildningen var helt okej. Inte alls "zoomat" -- finns ju ingen chans att vi kommer se vad som kommer hända där nere i alla fall Beror ju otroligt mycket på utbildarna men jag tror (hoppas?) att de flesta väljer filmer som inte skrämmer slag på blivande mammor och pappor!

Haha den var inte så farlig faktiskt! Rätt torr och kändes lite... tillgjord på nåt vis. Inget man lärde sig nåt nytt av. Men precis det vore onödigt att visa en blodig film där man får se precis allting när bebisen kommer ut, vi kommer ju som sagt inte se det själva ändå, inte min karl heller om jag får bestämma ;)
  • Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-07-05 21:09:54 följande:
    Min anledning är att jag glömde fråga min bm vad hon trodde ang mitt konstiga sf-mått. Vet sedan innan att min bm är vimsig och lite slarvig så hon kan ju bara ha mätt fel, men jag har legat mellan två sträck i en jämn kurva tills nu senast, då var jag uppe över den övre linjen?! Hörde aldrig om hon sa måttet, men jag såg när hon ritade in kurvan, och så sa hon typ "oj oj oj då, haha" sen pratade vi vidare om det vi pratade om tidigare... Och jag kom lixom av mig. Sedan dess har jag undrat vad måttet låg på och om det innebär en jättebebis....

Det är väl en alldeles normal anledning att vilja försäkra sig om att allt är okej? Ring till det där andra stället och berätta att du är orolig och förklara läget. Lycka till!
    LindaPernilla skrev 2012-07-05 22:16:10 följande:
    Vill också såååå gärna göra ett till ultraljud! Jag vill se lillbus igen, trots att h*n rör på sig och vevar hela tiden och jag inte är ett dugg orolig. Men jag vill! :) Vad kostar det annars att göra ett extra, om inte BM ger med sig? ;)

Beror på vart man bokar, googla ställen i din närhet för priser.