• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten

Mammsen- mjölkallergi är en riktig allergi i allra högsta grad, min äldre son var (också) allergisk som liten, och det ordentligt. Pratade med allergimottagningen idag som tyckte det lät som lilltjejen var drabbad. Har redan köpt ersättning för allergiker, vilket verkar hjälpa. Men önskar gärna fler burkar på recept; 249:- st är rätt saftigt...

• Kampis

Jös-sös!
    Bytte just om och såg brösten i spegeln,, de har växt minst en kupstorlek sen igår och fått sån där rolig knölig amningsform, och är rätt fyllda!

• LiJon

Astro: Åh fint namn, Fiona står med på min lista men jag tror vi har enats om ett annat här hemma

Mammsen; Precis, jag känner själv att jag vill prova de här upprätta ställningarna så länge jag orkar. Ligga på rygg är inte ett alternativ, kan knappt ligga på rygg nu och varje gång jag gör det hos bm sjunker bebisens hjärtljud direkt. Så möjligtvis på sidan lite om bm nu vill ha koll
    Nej livsavgörande kan ju inte värkstimulerande vara (vet inte om det var till mig ellenbmt?:) ) utan då tar de väl till snitt direkt. Det jag känner är just att går det inte naturligt så gör det inte, jag vill inte behöva tvinga på kroppen ännu mer när det är konstaterat att det är för trångt. Tack för din input! :)

Är det normalt att bli sjukt VARM såhär på slutet? Håller på att avlida av värmeslag. Igårkväll satt min annars väldigt varmblodiga sambo och frös när vi hade balkongdörren öppen och jag satt och viftade med en tidning och drömde om att få hoppa ner i en isvak... Vi har ingen högsommarvärme här direkt så jag tror inte det beror på det heller.        

• Millas

Bf imorgon och idag var det dags för besök hos barnmorskan. Allt såg bra ut och bebis är rörlig/ruckbar och kommer förmodligen så vara tills förlossningsdags.
    Har varit lite orolig för det här med att vattnet ska gå och bebis inte är fixerad med tanke på att navelsträngen kan komma i kläm. Hon trodde inte det skulle vara någon risk för det.

Tydligen så är det inget man säger längre att det ska vara sängläge vad vattenavgång?

Ja jag vet inte, litar inte på vad någon säger om något längre känns det som. Tack vare er ifrågasätter jag allt!
    Och jag laddar redan inför att få utbrott på förlossningen om de vill sätta in värkstimulerande utan anledning! Haha.
    Fick det sist utan anledning tror jag egentligen. Då började det med att vattnet gick på kvällen och vi fick stanna på förlossningen under natten. Ingen undersökning gjordes för att se om jag var öppen och värkarna kom igång av sig självt direkt efter vattenavgång. Hade "milda" värkar under hela natten och det bestämdes att man skulle sätta dropp INNAN de ens hade kollat om jag var öppen jag hade öppnat mig 3-4 cm vid 9 på morgonen och droppet sattes vid 11 vid 14 stod jag inte ut längre och fick komma in på förlossningssal och fick lustgas. Var knappt kontaktbar förren ungen var ute 17.22. Nu efteråt känns det som att min kropp aldrig fick en chans att fixa detta själv. Det var liksom bestämt och jag trodde det var tvunget att få ut ungen snabbt efter vattenavgång. Men han mådde ju fin fint hela tiden så jag förstår inte varför det var så bråttom?

• V3ritas
    mammsen skrev 2012-08-03 13:44:06 följande:
     VeritasIV - Eftersom alla kvinnor får en dos syntosinon direkt efter de fött så tror jag inte anknytningen blir sämre mellan mor och barn vare sig man har dropp eller inte, de flesta är inte medvetna om sprutan och för att slippa måste man be om det i förväg. Den dosen är MYCKET mer konsentrerad än det man får utspätt i koksaltlösning när man får dropp.. Dock visar de ju i undersökningen jag skickade ovan där de gjjort djurförsök att det inte spelar så stor roll om man får hög/låg dos och att vissa djur kan stöta bort sina ungar totalt av en låg dos medans andra bara stöter bort dem delvis (eller inte alls) av en hög dos. Själva dosen värkar altså inte ha någon större roll.. men sedan är vi smartare än djur vi kan tänka på ett annat sätt och vet vad som är rätt och fel osv. Vi kan nog sätta oss över instinkterna.. Och som jag skrev ovan, detta är bara testat på djur bla kor och får och är altså inte testat på människor. Jag fick sprutan sist (tydligen) och hade en bra första tid med min dotter, men jag tror absolut att många blir påvärkade! Med amningsproblem, babyblues osv
    Jag kan tänka mig att den negativa effekten från syntosinonet ur anknytningssynpunkt kan bli starkare om förlossningen varit traumatisk eller liknande, att man då får både det hormonella och känslomässiga mot sig när det kommer till anknytningen. Och att det kanske inte blir lika påverkat om man har en bra förlossning i samband med syntosinon. Det är ju bara egna spekulationer så jag har ju ingen vetenskap bakom det, men det är helt klart intressant hur allt funkar.. :) Men det skulle ju vara intressant om dom kunde få fram lite mer forskning om det!
  • LiJon
    fru Elle skrev 2012-08-03 13:28:00 följande:
    Astro: Härligt när det blir en drömförlossning och att du inte har ont efter snittet.

JiJon, vilket tråkigt bemötande du fick. Hinner du träffa din ordinarie innan det blir dax tror du? Annars hade jag bett att få träffa en annan BM nästa gång. Man brukar gå igenom tankar om förlossning och BM kan skriva in dina önskemål i journalen så förlossningen kan se.

Vad olika man kan bli bemött, när jag var inne på FL idag så tyckte de jag hade helt rätt inställning till värkstimulerande och åtgärder. Att det är bäst att låta kroppen sköta det själv.

Status på mig nu är att jag har fått lite mer sammandragningar. Men varken regelbundet eller så starka än.

fru Elle; Ja som tur är hinner jag det, om jag lyckas knipa till BF haha Ska träffa min ordinarie dagen innan. Som jag förstår på er härinne så är det vanligast att göra upp en typ av förlossningsplan med sin bm, skriva in i journalen som du säger. Vi har inte gjort nåt sånt alls och jag känner att det skulle vara skönt, som en förberedelse där man tar sig tid att  gå igenom. Så nu vill jag nästan inte föda innan bf innan jag träffat min vanliga :) 

Ja det är konstigt att bemötandet kan vara så olika! Nu tror jag iofs den här bm jag träffade var rätt old school om man säger så. Men jag tänkte på det, barnmorskorna måste ha det lite tuffare nu än för kanske 15 år sen. Nu kan man ju ta reda på den mesta fakta själv via internet o s v, förut var det nog bara barnmorskans ord som gällde och det man förlitade sig helt på.   
  • Mamma070912
    Novixi skrev 2012-08-03 11:40:57 följande:
    Mamma070912: ja lite trist har det varit. Kan ju alltid hoppas att slempropp är ett bra tecken, trots att det inte är blodstrimmor i. :)

Hade en ny BM sist då min ordinarie är på semester och enligt henne hade mitt sf gått från 29 till 33 cm på 2 veckor. Efter att det legat på 29 cm två veckor i rad. Tycker det låter ganska otroligt :/
    Så då skulle min kurva gått spikrakt uppåt mellan v.36 och v.38?...
    Va skönt för dig att bebis hade växt till sig så du slipper gå på fler TUL! :)
    Vad trodde de att h*n skulle väga i slutet för dig och vad vägde lite nu?
    Ha ha, jag hade också vikarie som mätte så mycket mer än min ordinarie. Tror egentligen inte att det är så mycket som 34, men är samtidigt inte orolig eftersom jag haft mindre sf tidigare och allt var då ok. Magen är inte så stor men jag känner ju hur det spänner och växer ändå. Det är full fart på lillen.
    Har glömt hur stor han var... v 34+5 så tror jag den låg på ca 2100g el 2300g. Beräknad fl vikt borde väl bli något kg upp ca 3300g kanske... Är väldigt nyfiken på hur mycket det blir tillslut faktiskt. "Alla" trodde ju från början att jag skulle få samma som tidigare, ca 2700g. Men det verkar ju inte så nu  
    Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • Ellenbmt

Stövelkatten- är det nutra du ger som ersättning? Jag skänker gärna mina burkar om de inte gått ut, mot frakt, såklart.

• Ellenbmt

Mammsen- skulle väl aldrig scrolling förbi dig ;) fällde tom en tår av nån anledning när jag läste i början. Jag känner igen mig lite i smidigheten, sedan magen sjönk för några dagar sedan känns allt bättre! Förutom att ungen är kvar ;)

• Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-08-03 15:27:17 följande:
    Stövelkatten- är det nutra du ger som ersättning? Jag skänker gärna mina burkar om de inte gått ut, mot frakt, såklart.

Japp, provar nutra lipil nu. Och du är ju för go!!! Vill du kolla om de fortfarande är brukbara så uppskattar vi det förstås. :-*