• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Nej fasen katten! Sex burkar åt skogen! Gick ut för en månad sedan... Så typiskt.

• Mamma070912

Stort grattis Gadget! Känns som tråden har hunnit i mål nu när skaparen är klar

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • FruKå

Ja jag vill då inte föda utan han bredvid pga en förkylning... Men då blir det väl minimal kontakt med barnet också tills man är frisk? Hmm..

Har sen några dagar fortf ont i svanken och under magen.. Enl min ägglossning så borde det va dags typ idag och inte om en vecka!

• mammsen
    Stövellkatte - mjölkallergi har jag aldrig sagt något om, jag menar mjölkprotein "allergi" som det brukar kallas. Dottern hade det och alla dietister och liknande förklarade för mig att det inte är en "riktig" allergi utan en överkänslighet som växer bort med tiden. I den boken jag blev rekomenderad "Mat för barn och dina föräldrar" står samma sak. Men vi kanske missförstår varandra? vi kanske inte pratar om samma sak, eller? Jag är inte hundra så inget jag säger bör stå ristat i sten, det var ju ett par år sedan jag fick denna informationen dessutom :)

Ang Barnmorskor - Det är inte lätt att få jobb som bm på en förlossning! Många vill ha jobben och jobben är ganska få. Jag är säker på att de flesta trivs med sitt jobb och vill göra det bra! Men sedan finns det alltid en och annan som inte trivs och då kan man ju tycka att de borde byta yrke istället för att gå där och sura lixom.. Tyvärr har många av oss fått träffa på en eller annan bm som är en riktig surkärring, men jag tror endå det hör till ovanligheten. De har ju själva valt att jobba med förlossningar och jag tror de flesta tycker det är ganska roligt när det kommer någon som har lite önskemål och egna tankar kring sin förlossning. Så det slipper bli den där tråkiga rutinen med samma samma samma dag ut och dag in för dem. Eftersom alla kvinnor är olika borde ju alla förlossningar vara ganska unika tycker man. Jag tror det kan vara en utmaning och upplevelse för dem med att göra lite annorlunda ibland :) Så vill ni skriva något i förlossningsbrevet som är viktigt för er så tycker jag att ni ska göra det även om ni träffar en sån surkärring som Lijon träffade som borde jobba på något slakteri någonstanns som tycker det är att lägga sig i personalens jobb.. Jag hade gärna suttit med henne under en hel mvc-kontroll ;) Iallafall, de har betalt för sitt jobb och deras jobb är att assistera/stötta och hjälpa oss när vi föder barn.

Ellenbmt - Ja det är ju just det ! Allt är toppen,,,, förutom att ungen är kvar därinne... haha

Lijon och FruKå - De kommer inte be era sambos lämna förlossningen pga en förkylning :)

Issan8 - Tror inte det spelar någon som hellst roll om man får värkstimulerande dropp eller inte under förlossningen eftersom man endå får en koncentrerad spruta efter förlossningen.. Forskningen som gjorts visar ju att mängden inte spelar någon större roll utan hur liten dos som hellst kan ge samma effekt som en hög dos osv.. Så alla blir nog något påvärkade och det kanske däremot är förknippat till varför svenska människobarn i regel går ner i vikt första dagarna och varför det är så vanligt med deppressioner och ångest efter förlossningar osv.... Tycker det är sjukt att det är så lite forskning gjord på något som är så vanligt!
  • mammsen

Hahaha!!! Ni måste bara kolla!! Det var min BM som tippsade och frågade om jag sett klippet! Monty Python's Meaning of Life Birth scen 
    ">

Så sjukt bra! Och visst ligger det lite ironisk sanning i det? eller vad sägger ni?? Jag säger bara, ASG!

• mammsen

Altså... Ni MÅSTE kolla klippet!! Men varnar för magont av allt skrattande, bara så ni vet ;)

• Stövelkatten

Mammsen- det man är allergisk mot är själva proteinet, så det är samma sak. Sen vet jag inte hur sjukvården ser på en allergi som växer bort tidigt respektive en känslighet mot att bryta ner proteinet. Jag är dock rätt skeptisk över lag till hur man viftar bort en sån känslighet hos små bebisar inom sjukvården.

Tjejen har dock samma slags typiska prickar som sonen hade, ser ut som pyttesmå blåsor. (viftades bort som hormonplitor när det gällde sonen...)

• mammsen
    Stövellkatten - Ja, när jag googlar på det nu så ser jag att de skriver det som en allergi även om barn ofta växer ifrån det senast i 2-3års åldern. Jag minns inte riktigt men min dotter fick extrema spyor, magont mm.. Jag uteslöt allt som innehöll mjölkprotein eftersom jag ammade och det var inte lätt, men efter några dagar blev det bättre men så fort jag fick i mig minsta lilla chokladbit eller fel smör på smörgåsen eller liknande så fick hon ont i magen igen, kräktes massor osv.. När hon var ca 1½år så kunde hon själv äta lite mjölkprotein men blev det för mycket på en gång så blev det bakslag lixom.. Och nu är hon snart 5 år och kan tom äta en skål med yoghurt och ett glas oboy till kvällsmat utan att bli dålig, underbart! Ja de är sjukt bra på att "vifta bort" dessa problem, vissa upplyser inte ens om att det kan vara en möjlighet trots att alla symphtomen finns där.. Så sjukt.. Det var min mamma som berättade det för mig och sedan lästa jag på själv,, som vanligt.. Hoppas iallafall att det bara är mjölkprotein med din grabb så det inte är fler allergier denna gången! Håller tummarna för att ni får lite mer hjälp :)
  • Ellenbmt

Min dotter var med supermjuk av mjölkprotein, jag gjorde plättar och skit på nutran. Och den luktar ju så illa!! Hon kräktes och skrek och hade alla typer av utslag, massor av hemska nesselutslag osv. Väl vi uteslöt allt blev det kanon! Sedan fick vi prova vänja henne vid vanlig välling/ersättning i små små etapper och testa.