• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • RockTheRebell

Åh äntligen =) Grattis Nini

Här har jag precis hört första höftknäppet! Tur jag satt helt still annars hade jag trott det var mina egna. Knakar i diverse leder annars. Men det var verkligen inifrån. Och tur att det var såpass innan bf annars hade jag blivit orolig att det var vattnet eller nåt, utan vatten förstås sen haha.

Idag vankas det möhippa. Just nu springer de ett lopp (Det har sina fördelar att vara gravid ;) Skämt o sido, sen blir det planka med frågesport ner i havet. Skrattcoach, lite försäljning, middag med aktiviteter o sen är det väl utgång. Så ha en bra dag alla och skriv inte förmånga sidor ;)

• Kampis

Igår kväll hade jag lite sammandragningar, kom tätare och tätare efter hallonbladsteet och började hoppas på att det kanske skulle dra iång inatt, men förutom en sjövild unge var det lugnt hela natten :/

Antar att hinnsvepningen inte gjorde nån  nytta här heller, trots att det bara gått 36 timmar av 72 men det känns som jag borde känna nånting mer, nu kännas det absolut ingenting alls.  

Påbörjade iaf dagen med en ny kopp te ;) 

• mammsen
    Syntocinon sprutan (Lijon) - Först vill jag bara skriva att vårt naturliga oxitocin är aldrig så högt som just när en kvinna förlöst ett barn. Så det man gör är i princip bara att man byter ut det naturliga mot det konstgjorda och igenomsnitt blöder man ca 150ml mindre. Tar ett inlägg från barnmorskebilens blogg där hon skriver om just detta "Naturligtvis ges oxytocin med ett gott uppsåt – man vill minska blödningsmängden efter förlossningen. Många kvinnor i fattiga länder dör i samband med födsel pga blödning och oxytocin kan verkligen vara en livräddare. Många kvinnor även här i landet får också extra oxytocin för att försöka häva en kraftig blödning i efterförloppet. Där är den en väldigt bra medicin. Det är bevisat att blödningsmängden minskar! Inte med dramatiska volymer, men tillräckligt för att det skall kunna ha en avgörande betydelse om kvinnan är anemisk vilket ofta är fallet i fattiga länder.
    Men frågan här är: varför görs detta rutinmässigt på alla kvinnor som föder barn i Sverige? Här är kvinnor bland de friskaste i världen, har mycket stor tillit till mödravården och går i princip alltid på alla de besök de får erbjudande om. De med låga blodvärden upptäcks i god tid. Har vi, juridiskt och etiskt, rätt att göra ett ingrepp eller ge en medicin i förebyggande syfte utan att informera först? Kan verkligen denna rutin upprätthållas utan att kvinnan informeras om behandlingen?"
    Med anemi på en gravid kvinna räknas (som jag förstått) att man har ett HB-värde under 90 som jag förstår det och även om man har ett HB-värde på 120 så sjunker ju det såklart i samband med en väldigt kraftig blödning. (1 liter räknas som helt normalt att förlora under en graviditet) och någon med bra värden klarar att förlora 2 liter med. Jag har informerat om att jag inte vill ha denna sprutan i förebyggande syfte om jag inte får mycket kraftiga blödningar och riskerar att dö. (Vilket är det den är menad att användas för)

Fru elle - Syntosinonsprutan hjälper inte din moderkaka att lossna lättare utan bara att dra ihop livmodern efter moderkakan lossnat så att blödningen där moderkakan suttit ska minska snabbare. Naturligt är det normalt att moderkakan släpper upp till en timme efter förlossningen beroende på hur länge livmodern behöver vila. Får man syntocinon måste moderkakan släppa snabbare för att undvika problem med att livmodern drar ihop sig medans delar av moderkakan inte hinner släppa, därför får de stå och slita i navelsträngen på vissa eftersom det blir mer brått när man har fått en sån hög dos av värkstimulerande. Kroppen behöver nog sin paus innan moderkakan ska ut annars hade vi inte varit skapta så och alla som inte får sprutan har i princip en paus innan värkarbetet sätter igång igen så det är inget konstigt det är bara sjukhuset som har brått ;)..  

Issan8 - Jag tror inte det är några svenska sjukhus där du får lov att föda i vatten. Då är det privata barnmorskor som gäller och det kostar ju oftast. Men vill man ha en vattenförlossning på ett sjukhus så brukar man kunna hyra in sig på ett rum på förlossningen och ta med en hembarnmorska dit! Då får inte övrig personal lägga sig i :) 

Ninime - Underbart! Nu sitter jag och lipar här hemma! Så glad för din skull!! Som du har väntat!!! <3
  • Aprilia1977

Ja, vad ska man säga.... jo, Grattis Ninime. Funderar på om det är du som har varit mest trött på din graviditet så här i sluttampen... men härligt kämpat och så kul (lite avis) att det gick fort och smidigt!!!Skål   Skrattande

ღ..Störst, bäst och vackrast, det är superlativen..ღ
  • mammsen

Nemen! det blev något knas med mitt inlägg :/

Syntocinon sprutan (Lijon) - Först vill jag bara skriva att vårt naturliga oxitocin är aldrig så högt som just när en kvinna förlöst ett barn. Så det man gör är i princip bara att man byter ut det naturliga mot det konstgjorda och igenomsnitt blöder man ca 150ml mindre. Tar ett inlägg från barnmorskebilens blogg där hon skriver om just detta "Naturligtvis ges oxytocin med ett gott uppsåt – man vill minska blödningsmängden efter förlossningen. Många kvinnor i fattiga länder dör i samband med födsel pga blödning och oxytocin kan verkligen vara en livräddare. Många kvinnor även här i landet får också extra oxytocin för att försöka häva en kraftig blödning i efterförloppet. Där är den en väldigt bra medicin. Det är bevisat att blödningsmängden minskar! Inte med dramatiska volymer, men tillräckligt för att det skall kunna ha en avgörande betydelse om kvinnan är anemisk vilket ofta är fallet i fattiga länder. 
     Men frågan här är: varför görs detta rutinmässigt på alla kvinnor som föder barn i Sverige? Här är kvinnor bland de friskaste i världen, har mycket stor tillit till mödravården och går i princip alltid på alla de besök de får erbjudande om. De med låga blodvärden upptäcks i god tid. Har vi, juridiskt och etiskt, rätt att göra ett ingrepp eller ge en medicin i förebyggande syfte utan att informera först? Kan verkligen denna rutin upprätthållas utan att kvinnan informeras om behandlingen?" Med anemi på en gravid kvinna räknas (som jag förstått) att man har ett HB-värde under 90 som jag förstår det och även om man har ett HB-värde på 120 så sjunker ju det såklart i samband med en väldigt kraftig blödning. (1 liter räknas som helt normalt att förlora under en graviditet) och någon med bra värden klarar att förlora 2 liter med. Jag har informerat om att jag inte vill ha denna sprutan i förebyggande syfte om jag inte får mycket kraftiga blödningar och riskerar att dö. (Vilket är det den är menad att användas för) 

Fru elle - Syntosinonsprutan hjälper inte din moderkaka att lossna lättare utan bara att dra ihop livmodern efter moderkakan lossnat så att blödningen där moderkakan suttit ska minska snabbare. Har du en moderkaka som släpper "sent" tror jag det är bättre att avstå sprutan för att undvika operation för att få bort rester. Naturligt är det normalt att moderkakan släpper över en timme efter förlossningen beroende på hur mycket livmodern drar ihop sig. Får man syntocinon måste moderkakan släppa snabbare för att undvika problem, därför får de stå och slita i navelsträngen på vissa eftersom det blir mer brått när man har fått en sån hög dos av värkstimulerande. Kroppen behöver nog sin paus innan moderkakan ska ut annars hade vi inte varit skapta så och alla som inte får sprutan har i princip en paus innan värkarbetet sätter igång igen..  

Issan8 - Jag tror inte det är några svenska sjukhus där du får lov att föda i vatten. Då är det privata barnmorskor som gäller och det kostar ju oftast. Men vill man ha en vattenförlossning på ett sjukhus så brukar man kunna hyra in sig på ett rum på förlossningen och ta med en hembarnmorska dit! Då får inte övrig personal lägga sig i :) 

Ninime - Åhh! så underbart för er!! Nu sitter jag och gråter i soffan och sambon undrar vad det är med mig..  

• Aprilia1977
    Nedräkning.......

5 dagar kvar innan bf..... 
    ღ..Störst, bäst och vackrast, det är superlativen..ღ
  • mammsen

Aprillia1977 - Ja jag tror det med! Hon har ju värkligen fått gå och känna att det är dags länge, jag hade ALDRIG stått ut att gå öppen med värkar i flera veckor och bli lurad! Starkt! 

• Jonna82

I morgon är det dax. Molande värk i magen, lite lätt huvudvärk, sprungit på toa! E det på g då eller? Blev igångsatt med första barnet så jag vet inte riktigt hur det skall kännas....

• eightythree

Grattis Ninime! Skönt att allt gått bra!