• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Wimlan

Vad avundsjuk man blir på er som fått värkar Jag har BF om sex dagar och längtar såååå efter förlossningen Lycka till ni som redan startat!

• Maho81

Mm fast jag har gått över min Bf med 5 dagar så jag tycker det är på tiden ;)

• Gadget

Issan: ja det är mitt första barn och förlossning. Är nyfiken på vad för bedövning jag fick. Tror mannen sa Bricanyl, men det är väl värkhämmande?

Här gjorde de "vattentest" genom att mäta PH i slidan.

• NiniMe

Gomorron tjejer
    Första natten har varit kämpig här hemma, lillan har bajsat som tusan och förmodligen haft lite ont i magen av att få ut det första bajset... Men nu sover hon och vi ska snart iväg på hennes första läkarundersökning..
    Ni som minns min systerdotter som hade bf som mig, nu har hon fått sin pojke också... Vet inte om han lyckades komma ut inatt eller om han föddes samma datum som lillan.... Återkommer med den infon hahaha...

Grattis Oxlebo

• Roos26

De tyckte de lät som om de vore vattnet eftersom jag har kvar mina vanliga flytningar så de har ju inte ändrat karaktär. Men de kom inget vid undersökningen brukar tydligen komma lite på instrumenten då å livmodertappen var bra så fick åka hem igen och om de kommer så de rinner igen så ska jag åka in igen. Lite svårt att se till så de kommer just när man e inne ju:/ Så de e bara att vänta å se, de verkade inte oroade att jag skulle gå med de om de nu va fostervatten trots allt....Var underbart att få lägga sig å sova när jag kom hem kan jag säga. Hade ju vart så galet äckligt trött hela dagen....Nu har Alicia gått upp å fått frukost å jag har krupit ner i sängen en stund till...gäsp

• Issan8

Härligt att redan fått vara hemma en natt NiniMe och att din systerdotter inte fick innan dig, då hade det väl vart en ännu värre väntan kan jag tro.

Jag vet faktiskt inte vad bricanyl skulle ha för bedövningseffekt, kanske någon annan vet?

Ah Sommaren vet precis vad du menar när man blir obsessed å bara ska HA en grej, men du verkar ju ha skaffat korgen av en funktionell anledning också eftersom den får plats intill er säng.

Blir intressant det där å se var och hur bebis kommer sova i början. Mina två nära vänner var bestämda om att deras bebisar skulle sova i egen säng men det slutade för bägge att bebis samsov i början för att det funkade bäst helt enkelt.  

Nu har jag två dagar kvar till BF, undra vad man ska hitta på idag för att få fart på kroppen. Någon form av gympaövningar ? Vill ju känna förvärkar för tusan Skrikandes 

• SandraDa
    Challelotten skrev 2012-08-05 00:47:24 följande:
    Sommaren: när mitt vatten gick så sa det plask men sen kommer det bara lite omgången så man klarar sig med en binda. Jag började även blöda lite så jag bytte innan jag åkte för kontroll men hon ville se bindan när vi kom in för att se om det var vattnet som hade gått. Man åker ju in nästan direkt på en kontroll även om man får åka hem igen för att avvakta värkarna ska komma igång.

Makkinje: har börjat att tänka på bäcken bedövningen om jag klara mig igenom förlossningen utan Eda. Med edan hade jag bara ont när bebisens huvud kom ut och det brann så för nere :0) så man börjar att bli nervös hur det känns utan.

Någon som har testat bäcken bedövningen?

Jaha nu är det slut sexat här mina bröst har visst ändrat form så nu de senaste dagarna och ser de ut som mjölk bröst

Jag fick bäckenbotten bedövning under min första förlossning.
    Barnmorskan la den precis när jag började krysta för hon såg redan då att jag antagligen skulle spricka och man slapp då fixa med bedövning efter förlossningen.
    Kan säga att det gjorde ganska ont när hon la den men helt klart värt det!!! Hoppas jag hinner få den denna gången också! Krystade bara 15min första förlossningen...
    Kände verkligen ingen smärta alls när jag krystade ut honom, alla säger ju att den smärtan var den värsta ;)
  • Tesdy

Grattis till er alla som fått bebis sen i tisdags. Jag är rädd att jag missat ngn så jag säger ett allmänt grattis till er.

• Stövelkatten

Igår var vi till akuten med L för att prova ännu en ersättning... Fick althera och hon verkar tåla den! Inga prickar och inget skrik på kvällen. Det verkar lovande för lilla fröken.

Eftersom jag idag känner mig väldigt lättad och på bra humör tänkte jag visa henne hur man städar.

• mammsen

Vad underbart det är att kolla i Bildtråden nu när det händer så mycket! Man blir så glad och taggad av att se alla små söta bebisar och sammtidigt är det skönt med alla magbilder och bebisprylar som fortfarande påminner om att man inte är sist. Och listan i bebistråden är suuuperlång redan ju!! Fast vi tom har missat flera av de nyfödda Augustibebbarna, Ska bli roligt att se hur lång den blir! BF-listan var väll över 100 med i om jag inte minns helt tokigt! 

Ninime - Underbart att läsa att det gick så smidigt och bra för dig på förlossningen :) Såg din söta prinsessa i tråden och vill bara skriva grattis igen :) 

Challelotten - Krånglande moderkaka? Det vanligaste jag kan komma på är väll att den börjar lossna och då får man ju blödningar, frossa och mår jävligt dåligt, då brukar det vara väldigt akut för att rädda barnet. Annars kan den ju ha börjat bli förkalkad (gammal) och det märker man ju om SF måttet stannar av och bebisen blir slö, för den får ju inte i sig lika mycket näring så den kan växa och må bra helt enkelt. Det är väll det som man går på ganska täta kontroller för när man går över tiden tror jag, som avgör lite när man behöver bli igångsatt osv.. Kan inte spontant komma på något annat..  

Anneh - En gravid kvinna har ca 2 liter blod extra för att klara av en blodförlust i samband med förlossning. Men 4 liter är väldigt mycket. Jag förlorade strax över en liter i samband med första förlossningen och det var helt ok, inget man ens behövde kolla några hb-värden efter eller så och jag mådde toppen, tror det är först efter 2 liter blod som man får "påfyllning" av nytt blod (beroende på vad man har för blodvärden innan såklart) :) 

Roos26 - Om du misstänker att det är fostervatten ska du ringa förlossningen och om de dessutom är missfärgat ska du ringa omgående. Inget konstigt om det sipprar lite åt gången, huvudet täpper ju lixom igen ganska bra på en del :) 

Gadget - Roligt att du delar med dig så detaljerat om förlossningen :) 55 sc är långt här är flickor i genomsnitt 50 och pojker i genomsnitt 52 när de föds. En pojke brukar i genomsnitt väga 3600g så det måste vara en lång och smal liten pojke du har :) Huvudmåttet är jag lite osäker på tror det brukar ligga runt 35cm (?) Men en ganska normalstor pojke vill jag påstå som dock var lång, men kanske bättre det än bred ;)  

Sommaren12 - De vill gärna att man har en binda eller bomullshanduk eller liknande i ett par timmar så att de kan uppskatta ungefär hur mycket man läcker. Det ska vara en vit binda/handuk så de ser om det är någon missfärgning. Man måste nog inte men det underlättar för dem :) 

Anneh - Jag hade så mina värsta värkar, när jag öppnade mig sista centimetrarna, men då spände jag mig och glömde focusera på avslappning och andning ordentligt. Dock har ju jag skador i ryggen med kotor som ligger skevt och trycker på nerverna och flera diskbråck, trodde det kanske spelade in lite i mitt fall.  

Maho81 - Hade de aldrig hört att värkarna strålar upp längs ryggen? Hmm ajja, håller mig fortfarande till det jag skrev i första medelandet, kanske behöver hjälp att slappna av när du har en värk, med någon som tynger ner axlarna/stryker från axlar till armar/masserar och påminner om att du ska slappna av :) 

Mijja12 - Då tycke jag att du ska förklara för din man att förlossningen även jobbar med rådgivning för oss gravida för att vi ska ha någon att vända oss till dygnet runt ;) Anledningen att man ska kolla upp när man misstänker att vattnet gått är pga infektionsrisken. 

Ninime - Han föddes iallafall inte före din dotter och det är det som är huvudsaken ;) Håller tummarna att det var dagen efter och inte samma dag, men var det nu samma dag så föddes han iallafall inte före din dotter.. Glöm nu inte säga till alla dina släktingar att dottern har kolik, för då går hon snart där din systerdotter och har det så kämpigt hemma med sitt kolikbarn :P