Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

Naimis skrev 2012-01-31 09:36:49 följande:
    Stövelkatten- Avundas dig inte, excelblad och huvudvärk.
    Känns tillräckligt tufft att va så trött som man är och sitta i excel med en miljard siffror. Huvudvärken dyker däremot upp vissa kvällar istället.
    Mm, eller hur... Idiottrött! Nickat till flera ggr mitt i skrivandet
  • Stövelkatten
    anneh skrev 2012-01-31 10:19:52 följande:
    Nån mer som har börjat få en mörk linje på magen..?
    Ja, den började skymta för någon vecka sen, under naveln. Men har inte blivit så mycket starkare, så jag funderar på om det kanske är resterna sen förra gången. :) Hår har jag däremot massor på magen! :D
  • Stövelkatten
    astro skrev 2012-01-31 11:51:20 följande:
    Olika i olika landsting, som allt annat. Där jag bor erbjuds glukosbelastning om du haft graviditetsdiabetes eller har ett bmi över 30.

Det "roliga" är ju att alla MVC levererar just sina rutiner som en självklarhet, man får verkligen känslan av att det måste vara på ett visst sätt. Och så skiljer det i själva verket helt från landsting till landsting. Vissa erbjuder alla VUL, andra (som mitt) gör inte VUL om de inte absolut måste, vissa erbjuder alla KUB, andra ger detta bara till kvinnor på 35+, vissa har hälsosamtal med alla, andra bara med förstagångsmammor, och så vidare i all oändlighet.

Inget ont om variation men att allt presenteras som självklart däremot gör mig osäker. Det får mig att undra vilka andra råd/instruktioner/behandlingar som mer eller mindre är dragna ur en hatt ...
    Jag brukar utgå ifrån att alla råd från allmänvården är dragna ur en hatt, sen forskar jag på det själv för att se vad som verkar vettigt.
    Randiga Rut skrev 2012-01-31 11:43:58 följande:
    En liten fundering! Efter inskrivningen är nästa tid hos mvc i v. 25, är inte det väldigt sent? Det brukar väl vara då man ska göra glukosbehandling, eller görs den bara med första barnet? Hur har ni andra det?
    Vårt andra besök här (sthlm, privat) är i v.21. Har för mig att det i Norrköping var så att var det ens första barn så var andra besöket v.20, var det senare barn så var andra besöket v.25. Ang. glukosbelastning så har det aldrig varit på tal för mig, så som sagt är det olika från landsting till landsting.
  • Stövelkatten

haha, livlig diskussion här med!
    Vi hade först en separat liggdel förra gången, var bra med plats till alla vinterkläder och sånt, den kändes mysig. Efter detta köpte jag en kombi med mjuklift, och jag HATADE den. Skittrångt med vinteroverallen och hua.

MEN, om man kollar måtten på nyare liggdelar och mjuklift/hårdlift, så skiljer det kanske 1-2 cm. Och när det är vinter (from 1 dec) så kommer ungen vara 4 månader.

Vi har dessutom tittat på no-name vagnar som har just sån ställbar ryggplatta i liggdelen, så att man kan halvsitta där med. :)

Sambon vill alltså ha en Gesslein med 4 lika stora hjul... jag tycker de är skitfula. (och jag är ledsen att säga det, men detsamma gäller Emmaljunga)

Bugaboo är för dyr, Teutonia Fun likaså. Enligt honom alltså, jag köper ju gärna begagnat. Men han resonerar som så att vi kan få en NY vagn för det priset, om man köper en med okänt märke. Vilket visserligen är sant, men vad gör vi då om den är defekt på något sätt? Skickar tillbaka den till Tyskland och går utan vagn?

Han vill inte se att det är en investering i kvalitet, han ser bara att man KAN få en vagn jättebilligt. Tror inte samma argument skulle gå hem om det gällde bilen....

Sorry, jag är sjukt less just idag. Känns som att jag väntar barn ensam. Igår konstaterade han att jag självklart mår illa, kräks och har ont i huvudet när jag tänker på det hela tiden. Om jag bara inte tänkte på det skulle jag må bättre. Som sagt, graviditet är tydligen någon form av kvinnlig konspiration.

• Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-02-01 13:39:26 följande:
    FruMii och LillaMy85: Tack... Känner ändå att så mycket hänger på den där sabla vagnen. Alla verkar tycka det är jättekul inköp, typ som män ser fram emot att köpa ny bil men jag bara våndar för det. Mycket pengar och jag har ingen aning om vad jag tittar på. Vågar inte lita på försäljarnas ord heller som antagligen bara vill pracka på. Har kört omkring min brorson i hans Emmaljunga (vet inte vilken modell men fyra stora fasta hjul), tyckte den var tung och jobbig, Kompisens son har jag också kört i hans Brio (kan inte modellen där heller men ett styrbart litet hjul fram) tyckte den kändes smidig men min kompis tyckte inte om vagnen, vet inte varför. Men hur ska man liksom veta? Antar att man inte vet förrän man köpt en och kör runt sitt eget barn och stöter på för- och nackdelarna. Men då är ju köpet redan gjort. 

Som någon redan skrev; gör en lista på era förutsättningar, hur ni bor, vad ni brukar göra (gå i skog, gå på stan osv.) och även om ni har bil, hur stor den är osv. Sen kan ni googla, fråga här eller faktiskt gå in i en affär och fråga. Det är ju inget som säger att ni måste köpa just den vagnen i den affären, men då får ni i alla fall lite tips om vad som skulle passa er.

Jag kan ju säga att det VAR ett kul inköp, men nu känns det bara irriterande.
  • Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-02-01 15:13:53 följande:
    Stövelkatten! Vad tycker du o
    iCandy då? Finns massor på blocket och vi älskar våran! Har en peach. Sambon som valde för han gillar iPhone tänket :)
    Hur är hjulen på en sån då, de ser så hårda och plastiga ut? Och kan man ha sittdelen mot sig?
    Jag gillar hur de ser ut, men det är väl främst hjulen som har fått mig tveksam.
  • Stövelkatten
    lills skrev 2012-02-02 08:12:07 följande:
    Tur att vissa köper ny dyr barnvagn, annars hade det inte funnits några begagnade....
    Haha, sant det! :)

Som sagt, jag köper också hellre en begad vagn, det känns helt enkelt bättre. Jag känner mig själv och vet att jag kommer vilja prova annat vad det lider, och då vill jag kunna sälja en pimpad begad vagn för samma pris jag betalade, och fynda en annan.
Svar på tråden Augustibebis 2012