• Issan8

Augustibebis 2012

hej tjejer, sista veckorna av examensarbetesplugg sen kan jag bara ägna mig åt att planera för bebis som ni andra kanske kan :)

Men måste ändå fråga er för att lugna mig lite, jag är snart i v.19, har knappt kännt bebis förrän sista dagarna tror jag. Ibland sticker det till runt revbenen, kan det vara bebis?

Har haft det ganska stressist sista veckorna så hinner liksom aldrig sätta mig ner och känna efter om bebis rör sig där inne, men på nätterna, när jag äntligen ska sova tycker jag att det rör sig på något konstigt sätt som jag aldrig känt innan, måste väl vara bebis?

Men kan bebissparkar/bebisrörelser gör lite ont?  är det ovanligt sent att inte känna bebis förrän v.18? blir lite nervös när man läser om gravida som kan känna redan i v.13, men det är väl så klart jätteolika.

Hoppas alla mår fint och hittar rätt i barnvagnsdjungeln, om 1-2 veckor ska vi ta tag i all rolig bebisplanering :) 

• Issan8

tack sommaren för kloka svar, känner ofta som du skriver av bebisen när jag lägger mig ner på rygg. Hoppas kunna känna mer snart för det är ju så mysigt.

Apropå buggabovagnen så har vi också funderat på den, verkar smidig å i bra kvalité men jag tänker på de små framhjulen, på vintern i massa snö, fastnar inte såna små hjul då? Eller är dom så bra att dom klarar hårda vintrar? ingen höjdare att stå där i snömodden när det inte är plogat och knappt kunna dra fram vagnen menar jag, vad tror ni?

• Issan8

Jesus i himmelen imorse skickade jag in min D-uppsats som snart ska ge mig den riktiga lärarexamen, 4 års ångest har just lättat från mitt hjärta (jobbade i 3 år som lärare utan den riktiga examen) så skööööönt

jag bor ju i Zürich och här stannar aldrig någon snö om det ens snöar, därför tänkte vi satsa på en bugga el annan vagn med små svängbara hjul. När bebisen är 7-8 månader, alltså till nästa vår kommer vi flytta till Sverige igen och då behövs ju ingen snövänlig vagn heller. 

Däremot gillar vi skogspromenader och då antar jag att det bara är att glömma en vagn som buggabon, får bära bebis i sele då i stället.

Min man är så himla söt, han köper bebisgrejer hela tiden, vi har redan en full liten låda m kläder och annat därför att han älskar å shoppa :)

Köper ni andra saker el är ni fortfarande försiktiga m det?

• Issan8

oj hjälp nu blev jag lite stressad, har inte köpt nånting av det där. Men smart att dela upp köpen så attt det inte blir så saftiga utgifter sen när det närmar sig.

Vi har bara köpt bebiskläder och sen en babywatcher som fått bästa betyget. Den där  man kan både se och höra bebis genom en liten tv-skärm.

är ergosele samma sak som bärsele typ babybjörn?
    är amningsnapp en vanlig napp fast mindre storlek för nyfödda?

Ursäkta att jag är så okunnig men jag har verkligen inte haft tid till att sätta mig in i allt då studierna har tagit allt sista månaderna. Kommer komma med alla mina dumma frågor nu när jag är "fri" från hemska examensarbetet.

• Issan8

Tack förresten sommaren för gratulationen. Och ja vi är inne på buggan men samtidigt tycker jag det ser så löjligt ut när liggdelen sitter så lågt. Mannen är liskom nästan 1.90 lång, ska han gå ner på knä när han vill lyfta bebis tänker jag....kanske ska kolla på Teutonia-modellerna också, även de ser lätta å smidiga ut och är samtidigt lite högre i liggdelarna

• Issan8

okej en sån där Ergo verkar ju toppen, jag ville själv aldrig sova som bebis och har under hela mitt liv haft dåliga sovvanor, sover för lite nu med när jag är gravid så sannolikheten att jag får en bebis som sover "dåligt" känns inte helt omöjlig. Är det någon som vet om sovvanor är ärftliga?

Mannen sover som en björn, somnar så fort han blundar och vaknar inte ens av jordbävning (hade en här i Schweiz förra månaden) Hoppas barnet får sin pappas sovgener Glad då blir livet nog lättare.

Tycker ni Ergo går å köpa på blocket?

Jag tycker äntligen att jag börjar känna bebis. Fladdrar till så där ibland som man hört att det kan göra och det  stämmer verkligen, fladder är det rätta ordet! 

• Issan8

fransyskan jag bor i Schweiz och här har dom inte sagt nånting om toxoplasmosis, tur man är påläst själv annars hade man ju fortsatt att äta rökt skinka osv. 

Igår fick jag och mannen se vår bebis för tredje gången, är i v.21 och hjärtat tickade på väldigt fint. Tror dock att den sov för den rörde knappt på sig som den brukar annars. Jag har äntligen börjat känna fosterrörelse också vilket tog ända fram till nu vilket oroade mig lite.

Är det bara vi som inte har kollat könet på vår bebis?
    Jag är så nyfiken men det spelar verkligen ingen roll vad vi får, bara den e frisk. Vi har köpt massa bebiskläder som funkar för både flickor å pojkar, randigt å retromönstrat å så. 

Jag vet inte hur ni alla är, men jag blir själv lite less på alla gravida på FB nu som uppdaterar typ varje dag om sin graviditet..så intressant är det inte för alla att höra om ultraljudsundersökningar osv...Det värsta jag vet är de som lägger upp ultraljudsbilder på sitt barn på FB, tycker det är galet att barnet inte ens har hunnit födas innan det är uppe på FB. Vad tycker ni? är det bara jag som är kinkig med sånt?

• Issan8

Okej men då är det inte bara jag/vi som undviker att uppdatera om bebis å grav på FB. Jag tycker det är stor skillnad att lägga ut bilder och delge allt kring sina kids/sin grav här jämfört m FB. Till detta forum söker man sig ju till de som delar detta gemensamt, som vi gör här i tråden till exempel. Jag tycker bara det kan bli lite väl mycket på FB om allas barn, man har väl ändå nåt annat att delge i sitt liv tänker jag.

Nog om det, jag är jätteglad för alla goda råd och tips man får här, fick inspiration från flera av er angående hur bra det är att köpa second hand grejer (bland annat Detgodalivet) och slog till och köpte en babybjörn (original tror jag modellen är?), en amningskudde och en bärsjal för 500 spänn, tyckte det var ett kap då allt var i kanonskick Skrattande

• Issan8

jag tror att alla närstående kommer acceptera och gilla de namnen ni väljer när barnet väl har fått det, efter ett litet tag brukar man ju tycka att just det namnet var det bästa valet och att just er bebis passar så bra i det. Jag är ju förskollärare och då får man höra alla möjliga konstiga namn , men på nåt sätt känns de alltid rätt på just det barnet.

Vi har valt Felicia om det blir en tös och Oliver om det blir en pojk. Såg att flera andra också hade Felicia Glad 
    Vi vill ha namn som är någorlunda internationella sen så gillar inte mannen gamla svenska namn så mycket.
    V.22 på onsdag, tror jag kände sammandragningar för första gången i helgen.

Har ni börjat fundera på och läsa på om förlossningen? Flera av er är ju flerbarnsmammor  så ni vet ju redan hur det kan va men är det bra/dåligt att läsa på mycket och bilda sig en uppfattning om hur man önskar sig att det ska gå?

• Issan8

Jag undrar hur länge era RUL brukar ta?

Jag bor ju inte i Sverige men här går man var 5:e vecka på kontroller där man får se bebis, men ultraljuden går snabbt. Man får se att bebis hjärta tickar, läkaren mäter huvudet och kollar hur den ligger, ja lite såna grundliga saker.

Men när jag frågade läkaren om hon skulle upptäcka eventuella hjärtfel på dessa ultraljud svarade hon att jag bör boka ett grundligare UL på sjukhuset om jag vill vara helt säker. Läkaren tyckte dock inte att det skulle behövas då allt ser så bra ut men jag känner ändå att det skulle vara skönt att veta att hjärtat är helt friskt. Hur skulle ni gjort?

Förresten gattis till lyckade RUL och grattis A R till triss i pojkar, värsta kul med ett helt grabbgäng hade jag inte haft nåt emot.

På ett sätt önskar jag mig en liten tjej för alla söta tjejkläder, men samtidigt vill jag ha en liten pojk för då inbillar jag mig att han blir en liten minikopia av min man som jag såklart tycker är snyggast i världen haha...va knäpp man är va m alla spekulationer Glad

Svar på tråden Augustibebis 2012