• Issan8

Augustibebis 2012

oj oj stort grattis till alla bebisar, otroligt vad det går undan nu. Försöker hålla modet uppe och vara positiv men nu börjar även jag ledsna på att vara preggo speciellt med tanke på att min mage blivit gigantisk. Obekvämt hur man än sitter, står eller ligger.

10 dagar till bf, på måndag går jag raka vägen till ett apotek å skaffar mig hallonbladste för nu måste jag få igång lite action här. 

Undrar precis som sommaren hur ni bäddar för att skydda mot kräks å läckande blöja osv. Jag har köpt plastat lakan på IKEA men de kanske var dom som inte andades?  

• Issan8

Samma här, och så fick jag sådan sjuk hemlängtan till Sverige å alla mina vänner när NiniMe skrev om den trevliga förfesten m goa vänner. Håller verkligen med om att bra vänner å trevligt sällskap kan göra mycket för själen. Nästa gång jag e preggo ska jag bo i Sverige m min familj å mina fina tjejkompisar...livet i Schweiz är fantastiskt förutom hemlängtan till alla nära å kära....

Tack för tips om bäddning osv av bebissäng...sådant löser man nog med tiden antar jag. Godnatt alla, hoppas på bra sömn! 

• Issan8

Ninime hejja dig nu har du väntat tillräckligt. Jag är iof övertygad om att jag också kommer gå över med tanke på noll känningar av SD förvärkar slempropp el annat. Har lite svag mensvärk ibland på nätterna men det gör knappt ont. 9 dagar kvar till BF.

Angående att jag bor i Schweiz så är det så att mannen ville testa på ett bra jobberbjudande han fick här för 2 år sedan. Han flyttade ner på prov 3 månader, jag hälsade på. Vi gillade landet så vi bestämde flytt hit i 1 år medan vi inte hade barn eller hus eller så. Nu har vi bott här 2 år och jag älskar fortfarande detta vackra land men allt är annorlunda nu när det inte bara är sig själv man ska tänka på. Målet är att flytta hem nästa vår när bebis är ca 10 månader. Vill ha min familj å vänner nära mig under barnets uppväxt. Det är också sjukt dyrt å ha barn i detta land, förskoleavgiften ligger på ca 20 000 kr i månaden utan att överdriva. Visst man tjänar mycket mer här men ändå.

Är det någon annan här som tar magnesium-tillskott? Många gravida här i Schweiz verkar göra det så jag testade också i brusform. Tyckte det hjälpte lite mot svullna, tunga ben å fötter.  

• Issan8
    fransyskan skrev 2012-07-30 11:06:31 följande:
    Jag skulle ha kunnat skriva varje ord (nästan iaf) själv. Makens lill-semester tar slut imorgon och jag bävar för att sitta själv hela dagarna medans alla jag känner jobbar. Saknar min familj och mina svenska vänner. Har gått upp en massa i vikt och mamma-kläderna sitter illa.

MEN har gjort ett klipp -- 12 tygblöjor för 250 sek när de nya kostar över 1,500 sek -- och nu ska vi till IKEA (igen) och köpa kräftor till min födelsedag... mums!

Hoppas ni alla får en bra vecka!!!
    ÅÅå precis samma här fransyskan och Gadget, vill vara i Sverige NU hos familj å vänner. Min man jobbar fortfarande fram tills bebis kommer så här sitter jag medan alla man känner här i Zürich är på semester. Skypar med mamma varje dag men önskar hon kom hit igen å pysslade om mig Glad 29 år å mammagris fortfarande.

Jag har fått tillbaka min superhunger igen, måste äta varannan timme för jag blir så där tokhungrig helt plötsligt, sjukt irriterande. 

Har inga råd överhuvudtaget när det gäller förvärkar eller sammandragningar, borde föda om dryga veckan men denna bebis visar inget minsta tecken på att ha bråttom ut. 
  • Issan8

Ja usch håll ut allihopa, några veckor är egentligen ingenting men tiden går extremt sakta nu.

En unge i minuten har jag verkligen fastnat för. Tycker man lär sig ganska mycket om olika scenarion som kan komma att uppstå under förlossningen. Vi laddade ner en hel säsong av den engelska versionen och kollade massa avsnitt i helgen, jag å mannen. Vi ville se den eng versionen för å lära oss de engelska termerna eftersom vi kommer kommunicera på engelska här. 

Väldigt lärorikt är det för vår del, i ett avsnitt visades tex en bebis som kom ut helt blå och livlös. Jag hade fått panik å trott att bebis inte levde men det tog några sek sen hade de fått liv i han och de förklarade att detta inte var något ovanligt/konstigt. Ett annat avsnitt följde en ung tjej som var helt hysterisk å hyperventilerade under varje värk....hon var öppen 3 cm men skrek å grät som om hon redan höll på att föda, slutade givetvis m snitt för stackars bebis hjärtslag sjönk för mycket av mammans hysteri antar jag.

• Issan8

Nu låter det som att vi alla är less på att vara höggravida å vänta på att bebisarna ska komma. Idag hoppade jag in och jobbade som barnvakt 8 timmar åt en jättego 3-åring. FIck faktiskt denna dagen att gå mycket snabbare, har knappt tänkt på bebis å förlossning.

Det jobbigaste nu är hettan, jag har vart konstant svettig heeeeela dagen. Dessa 30 grader (skuggtemp) tar musten ur mig.
    Det goda livet, tack det ger mig lite hopp kring detta att inte känna ett dugg att kroppen förbereder sig. 1 vecka kvar till BF å jag vet fasen inte ens hur en förvärk känns. Jag hoppas varje gång jag kissar att det ska vara nåt i trosorna men inget förutom lite mera flyningar än normalt.  

Nu måste jag gå och äta som vanligt....käkade en jätteportion hemgjord pyttipanna m två ägg som kära mannen lagade vid 8, sen har jag ätit vindruvor å choklad efter middan men nu måste jag ta en rejäl portion flingor annars kan jag inte somna. Är det bara jag som äter som ett helt fotbollslag nu sista tiden?

Just det, engelska version av en unge i minuten heter one born every minute. God natt och hoppas ni får en ok natt.

• Issan8

Grattis grattis Tesdy, ännu en bebis och känns som fler är på g inom kort. Sovit dåligt som fanken i natt, vaknade varannan timme och jag som ska på picnic idag i denna hetta med lite vänner i Zürich. Hoppas det går bra.

Det var mannen som laddade ner en hel säsong av one born every minute, vet tyvärr inte vart han hittade den men kan kolla i kväll.  

Alltså asdum fråga, men hur klockar man värkar? Jag trodde man kollade tiden från att värken startar tills den går över och sedan kollar hur långt det är i mellan tills nästa kommer? 

Ha en fin dag alla! 

• Issan8

Himmelen är klarblå och mätaren står på 32 grader. Jag sitter m gardinerna fördragna m fläkten i högsta hugg. Kan inte bestämma mig om jag ska stanna inne å vara slapp å tråkig el gå till vattnet å bada. Tar bara 5 min till badbryggan men ändå tar det emot....tänk att man kan vara så omotiverad till allt bara för att man är höggravid. Blir iallafall picnic senare ikväll m vänner som fick bebis för 3 veckor sen. Blir ju så avis men vet ju att snart är det vår tur att sitta m bebis i gräset på en filt Glad Bara allt går bra så klart. 

Stort lycka till Gadget, blir nog ännu en bebis idag. 

• Issan8

Å grattis sommaren, 9 år var inte illa. Det lät sjukt gott m glass å strössel, kanske jag måste ta efter Skrattande 

• Issan8
    EliHei skrev 2012-08-02 05:40:27 följande:
    Nu börjar ja bli lite less på min kropp;( 4 dagar till bf å jag känner verkligen ingenting. Magen är lite hård ibland men inte mer än så. Vill oxå få känna lite smärta!! Vet att jag ska va glad men nu vill jag ha igång detta!!
    Någon mer som inte känner något men är nära??
    Nej jag känner ingenting jag heller och är beräknad 7 aug men enligt mina egna beräkningar utifrån ägglossningen redan 5 aug. Tror jag kommer gå över säkert en vecka :(

Lycka till med planerat snitt idag och hoppas du slipper vänta mer nu NiniMe..måste vara så himla frustrerande.

Själv måste jag idag gå till typ försäkringskassan här i Schweiz å gnälla om massa svindyra räkningar vi har fått kring min graviditet. Allt ska täckas av min försäkring vi betalar varje månad men nu sitter jag här m räkningar på tusentals kronor....fan va man kan känna sig utelämnad när man inte är i trygga Sverige där allt ingår i skatten. Sorry gnäll och OT.
  • Issan8

ja jag vet, det var detta avsnittet jag blev så chockad över, dels att hon har noll koll men också att de ger henne EDA så tidigt innan hon ens har riktigt ont. Inte konstigt det slutar m akutsnitt...

• Issan8

Wohoo, grattis eightythree, babyhum och gadget till era efterlängtade bebisar, man hinner knappt med längre här så många nya som tittar ut varje dag. 

Det här med värme har jag också fått känna på under senare delen av graviditeten. Svettas väldigt lite i vanliga fall men NU är jag som en riktig klimakteriatant som blir dyngsur av en liten promenad (sommaren i Schweiz är iof väldigt het men förra året njöt jag bara av det) skitjobbigt. Planerar redan nu att nästa gång jag är gravid vill jag föda senast i maj haha.

Tack för massa bra info om värkstimulerande dropp. Jag vet flera som drabbats av babyblues typ 4 dagar efter förlossningen, kan det då hänga ihop med att de hade värkstimulerande el är det bara sammankopplat med anknytningen allra första dagarna? 

• Issan8

finns det någon som har fött sitt barn i vatten? Tycker det verkar mer behagligt för både bebis å mamma men vet inte så mycket om det egentligen. Googlar på det men har än inte hittat några faktorer som är negativa (infektionsrisken är lika hög som för barn som föds på land står det)

Jag tycker bebisens rörelser har lugnat sig en aning sista 2 dagarna. Jag känner den flera ggr om dagen men inte lika livligt som innan. Är det någon annan som upplever samma sak? 

Kanske det kan bli så när de börjar borra sig neråt mer? Eftersom att jag känner bebisens rörelser ofta är jag inte orolig men undrar ändå hur det är för er då rörelserna blivit lite lugnare. 

• Issan8

Oj oj jättegrattis till Ninime och Oxlebo, tänk att er långa väntan är  över, extra riktat till dig Ninime.

Sommaren hur kommer det sig att du så gärna vill ha en moseskorg? Är bara nyfiken alltså. Jag blev erbjuden att låna en jättefin av en engelsk tjej här men eftersom vi har både spjälsängen och vagnen tänkte jag att en tredje sovplats inte behövdes. Korgarna är väldigt fina å mysiga, så förstår om du vill ha en för den sakens skull :) 

Gadget var det din första förlossning? Toppen att du klarade utan EDA. Det är mitt mål också men får se om jag lyckas. Jag föder ju i Zürich så det blir tyska journaler å termer här med, blandat med eng så klart.  

Mamsen jag läste också att svenska sjukhus inte erbjuder kvinnor att föda i vatten (socialstyrelsens bestämmelser sedan en bebis dog på 90-talet under en vattenförlossning). Var mest nyfiken om någon hade erfarenheter av vattenförlossning, tack ändå för svar.

Har för övrigt vart i gång hela dagen. Badat massa i ljuvliga Zürich-sjön å passade då på att simma några vändor, sedan promenerande på stan men som vanligt varken SD el förvärkar å på tisdag är BF. Min livmodertapp måste va gjord av betong eller nåt Obestämd 

• Issan8

Härligt att redan fått vara hemma en natt NiniMe och att din systerdotter inte fick innan dig, då hade det väl vart en ännu värre väntan kan jag tro.

Jag vet faktiskt inte vad bricanyl skulle ha för bedövningseffekt, kanske någon annan vet?

Ah Sommaren vet precis vad du menar när man blir obsessed å bara ska HA en grej, men du verkar ju ha skaffat korgen av en funktionell anledning också eftersom den får plats intill er säng.

Blir intressant det där å se var och hur bebis kommer sova i början. Mina två nära vänner var bestämda om att deras bebisar skulle sova i egen säng men det slutade för bägge att bebis samsov i början för att det funkade bäst helt enkelt.  

Nu har jag två dagar kvar till BF, undra vad man ska hitta på idag för att få fart på kroppen. Någon form av gympaövningar ? Vill ju känna förvärkar för tusan Skrikandes 

• Issan8

Jättegrattis Novixi, sitter å frossar mannens bakade kanelbullar, ibland blir man allt bortskämd :)
    2 dagar till BF men jag chansar på action om snarare 1 vecka.  

• Issan8

Okej för första gången under hela denna graviditet kom det nyss lite, väldigt lite blod när jag torkade mig efter att jag kissat. Tänkte ringa min läkare i morgon och fråga lite om det men visst är det väl inget jag behöver oroa mig över nu i natt innan jag går och sover? Det var alltså inget blod som rann utan en strimma. Är det möjligtvis början av den omdiskuterade slemproppen som jag har stött på?

• Issan8

Ja nu har även jag fått känna på förvärkar, första gången under hela grav Glad Men nej, jag är nog glad att jag sluppit fram tills nu, det gör ont men precis som du säger fruKå är det väl ingenting mot vad vi ska uthärda sen. Jag har vaknat 3 gånger under mina få sovtimmar av värkar, blivit tvungen att resa mig ur sängen för det gör för ont för å ligga ner. Försökt att andas lugnt men vete tusan om jag gör det "rätt". Nu är det rätt lugnt, ska snart ringa förlossningen å fråga angående blodet som sipprat.

Är det någon som har erfarenhet av ljust blod som sipprar litegrann, knappt något slem inblandat så blir osäker på om detta verkligen kan vara slempropp? Har blödit lite lite under hela natten. Någon som vet???? 

• Issan8

Hej tjejer, idag kom jag hem från sjukhushotellet med vår lilla Felicia. Jag ska sätta mig och läsa ikapp någon dag, har ingen som hellst koll på vilka fler som hunnit få sina små. Vet inte om någon noterade att jag i söndags kväll + måndags morgon frågade er här inne angående att jag hade börjat blöda. Det var hur som hellst fostervatten visade det sig när vi kom in till sjukhuset måndag morgon. Tog inte så lång tid på sjukan innan det börja sippra på ordentligt med vatten, sen var förvärkarna i gång. Klockan 19.55 måndag kväll föddes hon, och jag avundas er som lyckas klämma ut på 3-4 krystvärkar. FÖr att krysta ut henne tog det mig 30-40 min uppskattar mannen som var lite mer medveten om tid än jag....hela öppningsarbetet var en fis i rymden jämfört med dessa krystvärkar, den smärtan glömmer jag aldrig!

Lyckan är givetvis total, svårt att förstå hur mycket man kan älska en så liten varelse. Ibland när vi sitter med henne å bara tittar kan jag inte låta bli att börja böla hahaha....

Nu några frågor till er, Felicia vill under dagtid ha bröstet nästan en gång i timmen men jag lyckas hålla det till varannan timme. Barnmorskorna gav mig lite olika meningar om hur ofta man ska amma men jag undrar lite vad ni tänker om amningen? Är det för ofta med varannan timme el ska jag låta henne dricka eftersom hon blir så ledsen annars?
    Min mjölk håller nog fort på att rinna till och jag tror inte den är tillräckligt tjock än vilket oroar mig en del, men hoppas givetvis den tjocknar på sig snart så hon blir ordentligt mätt. Nu måste jag nämligen ge henne ersättning innan natten, annars blir det gråt mest hela natten (vi hade första 3 nätterna så innan vi började med kvällsersättning).

Sedan detta jäkla avslag, fy blir typ äcklad av mig själv. Måste typ byta binda en gång i timmen, är det normalt eller ? Jag blöder inte floder men en del är det ju, och det luktar inte hallon....skönt när det slutar, känner sig så ofräsch.

Hoppas iallafall att allas bebisar är ute snart, jag kommer ha så mycket nytta av tråden sen när vi alla kan delge varandra om hur vi gör med våra små. Nu ska  jag slänga upp en bild på Felicia i bildtråden.  

• Issan8

Hej hej, nu har jag tänkt i över en vecka att jag ska läsa ikapp men när lillan inte vill äta finns det så mycket annat man vill hinna göra, har verkligen fått lära mig att prioritera tiden nu mera. 

Grattis till er andra som fått era små, underbart och hejja hejja till er som fortfarande väntar.
    Det var ju så lustigt med mig när min förlossning satte igång. Jag som var inne i tråden var och varannan dag och gnällde över att jag sääääkert skulle gå över tiden, jag såg inte ett enda tecken på att bebis ville ut, inga SD el minsta förvärk. Sen bara pang bom över en dag hände allt på en gång. 

Undrar lite hur era små sover. Jag känner att under dagtid och även kvällstid har Felicia inga sovrutiner än. Dessa tider sover hon lite från och till när hon själv vill. Tack och lov vill hon sova på natten, från typ midnatt då. Jag får ibland väcka henne efter 4-5 timmars nattsömn för att hon ska äta, vet inte om jag gör rätt i det? Men känns läskigt att låta henne sova 6-7 timmar i sträck, men jag kanske är ute å cyklar.  

Blir bara lite stressad över detta med sömnen, vill skapa bra sovrutiner så tidigt som möjligt, men hon är knappt 2 veckor gammal så jag kanske kan ta det lugnt ett tag till. Tar gärna emot tips, är ju så svårt det här med sömnen. 

Svar på tråden Augustibebis 2012