• Issan8

Augustibebis 2012

Vi har skaffat rätt många pyjamaser för jag tänkte att i början så sover de så mycket samt att man kommer hålla sig hemma mycket, då får bebis ha pyjamas så slipper man hålla på med klädombyten osv. Tycker alla dessa med knäppning hela vägen verkar så smidiga och sköna för bebisen att ha på sig. 

Läste att några har känningar av hjärtklappning, jag har under de sista 2 dagarna också knnt av det men under korta stunder.  Är det vanligt/normalt eller borde man prata med sin läkare? FÖr min del är det inte stressrelaterat eller pga av oro, vet inte vad det kan bero på.

Jag gick förresten med i FB-gruppen :) 

• Issan8

hej tjejer, måste fråga er vad ni hade gjort i min sits. Jag tog ett bad för två timmar sen, halkade klantigt nog men inte jätteilla. Slog först i med armbågen å sen med magen. Gjorde inte alls ont eller så, har inte ont i magen nu heller men tycker ändå att magen känns så spänd och konstig efter badkarsvurpan. Har känt bebis röra sig flera gånger efter vurpan, nästan mer än vanligt. Tycker ni jag borde oroa mig? Tror ni den bara blev stressad eller så? Börjar nojja onödigt mycket nu och vågar inte gå å sova. Magen är spänd men jag känner bebisen röra sig som vanligt.
    Vecka 38 nu och fy sjutton vad jag önskar att tiden ska gå snabbare så man slipper hålla på och oroa sig över att nåt ska gå fel i sista sekunden. Min man blev för övrigt lite lagomt irriterad över min klumpighet Obestämd 

• Issan8

Ojoj har också läst ikapp idag och ser att det bara ploppar ut bebisar. STORT GRATTIS till er och jag är verkligen avundsjuk på att er långa väntan är över. Efter min vurpa igårkväll har jag faktiskt inte ringt sjukvårsupplysningen här i Schweiz. Bebis rör sig som vanligt och jag slog inte i magen direkt utan först med armbågen å sen med höften. Jag som inte haft en enda krämpa under hela grav har nu så jävla ont i höften så jag knappt kan röra mig ur soffan.

Från apoteket har jag också köpt salvor å babyolja å allt det där, men blev även tipsad å köpa en sån mjuk hårborste, snorsug (kanske till senare?) ögondroppar om bebisens ögon varar, badtermometer, bebistops samt barnalvedon (måste också va till senare för man ger väl inte en nyfödd alvedon?) Antar att man borde skaffa en bra örontermometer sen också. 

Det jobbigaste med att vänta på bebis tycker jag är att jag inte helt fullt kan slappna av och bara känna att allt kommer gå bra, bebis kommer vara frisk och förlossningen klarar jag som alla andra. Får hela tiden för mig att bebis ska dö där inne i magen för moderkaksavlossning eller att den ska dö vid förlossningen. Jättedumt, jag har ju mått tiptop och bebis är ju knappt still en minut i magen så har egentligen inget att känna oro över. Hoppumas jag inte skrämmer upp andra med mina dumma tankar.

Är ni också ängsliga? Här skiner solen å det är 25 grader men jag sitter nog inne ändåRynkar på näsan har inte lust till mycket idag.

• Issan8

wow grattis igen, härligt att allt går så bra. Måste vara underbart att komma hem för första gången med sin nya familjemedlem. Jag tänker så mycket på det, och när man får ringa/skicka sms till alla att nu har den lilla kommit till världen. Måste va underbart.

• Issan8

Här fick jag en lyxnatt, 3 toalettbesök men somnade om direkt efter så har sovit totalt 10 timmar Glad  Min höft gör inte heller ont längre efter min vurpa och nu är det så varmt så jag ska gå till sjön och bada. Min läkare tyckte simning var det absolut bästa för gravida så jag ska försöka lite om vattnet är behagligt. 

Tycker det är så konstigt att jag inte har minsta SD el förvärkar. Trots att det är 15 dagar kvar till BF känns det som att bebis ska stanna minst 1 månad till eftersom det är noll action förutom ungens rörelser. Tror nästan jag är onormal och att denna grav är på låtsas ibland. Mycket man får för sig som gravid. Lycka till till er som har slempropp och värkar på g, önskar jag vore så nära också. 

• Issan8

Okej men det känns ju skönt att höra att vi är fler som inte känner att kroppen förbereder sig i form av SD å Förvärkar å allt annat som kan komma i gång. Har också hört att det bara plötsligt kan sätta i gång, speciellt då för oss som är förstföderskor. Jag går och drömmer om när man får upp bebis för första gången på bröstet, känna lukten å huden för första gången....oj oj vad mycket man kan längta till. Grattis till Saftmbulle som fått komma hem med sitt lilla mirakel. Om en månad eller så är vi nog alla mammor, vilken grej!

För övrigt rekommenderar jag verkligen er som kan och känner för det att bada, i pool, sjö el hav för det är underbart att kunna simma runt lite och känna sig lätt för en gångs skull. Min läkare sa att bebisen gillar när vi badar å simmar, vet iof inte vad hon baserar det på men kan säkert stämma.

• Issan8

Grattis Naimis till sonen.
    Skrattade lite när mamsen skrev om hur hon fick karln sin att undersöka tappen, det hade nog aldrig min pryda gubbstrutt gått med på haha. Idag har även jag vart på kontroll, SHIT va jag väger mycket nu, ligger ta mig tusan på + 18 kg. Lägger man på sig mera fett el är det mest vätska man samlar på sig nu i slutet? 

Min läkare är väldigt rätt på och gav mig massa förslag på hur man får igång förlossningen. Hon nämnde ett flertal ggr att sex är det absolut bästa varpå jag å mannen skrattade lite nervöst, vi har fan inte gjort det på 4 månader för jag har inte direkt haft lust å han vill inte "olla bebisen" som han säger men nu jäklar tror jag vi får släppa till lite å köra nån vända. Har dock13 dagar till BF så än är det ingen brådska.

Gör det förresten något om man blandar hallonbladste med typ honung el ger det mer effekt om man dricker det "rent"? 
    Fy tusan, 30 grader i Zürich idag å noll vind. Inte ens katterna orkar gå ut. Få se om jag går ner till sjön eller stannar inne med fläkten i högsta hugg. 

• Issan8

Okej tänkte om någon annan hade lust att dela sina tankar eller sin kunskap kring detta med Epidural. Jag har helt missat serien som sändes i Sverige, en unge i minuten. Men igår surfade jag runt och hittade massa avsnitt på youtube så jag och mannen tittade tillsammans på två av dom. I det ena, fick man följa ett par som skulle få sin första bebis varpå tjejen erbjuds Epidural när hon bara är öppen 3 cm. Jättekonstigt tycker jag, trodde man inte fick EDA förrän man var öppen minst 6 ??? Hela denna tjejens förlossning var verkligen det jag minst önskar mig. Tjejen fick inte alls jobba sig igenom värkarna själv, utan EDAN sattes ju in så tidigt så hon la sig å sov medan värkstimulerande dropp var igång. Hon öppnades inte någonting mera och det hela slutade med att bebis blev så stressad att det blev akutsnitt.

Jag är ganska okunnig på det här området och förklarar rätt dåligt så ni kan kika själva på avsnittet, jag blir bara så asskraj för det här med EDA men samtidigt vet man ju inte hur man kommer klara smärtan utan. Å andra sidan föds det ju miljontals ungar m EDA utan att det går illa, men jag vill verkligen inte vara med om ett akutsnitt. Detta är avsnittet jag talar om, flera av er har säkert sett det innan eftersom det är typ 1 år gammalt. 

Stort lycka till till er som är på gång med förlossning, spännande i tråden med alla bebisar som föds Glad 

• Issan8

Herre gud mammsen hur fan kan någon ha fått behandla dig så? Jag hoppas det svinet sitter inne, man blir ju mörkrädd, vem slår en kvinna med basebollträ....sjuka männsikor. Sorry för OT blev bara så paff.

I Schweiz är det 32 grader å jag fick för mig att storhandla, tänkte att det kunde vara skönt å ha allt hemma inför helgen....det var en jäkla pers å nu har jag legat under fläkten i en timme och druckit saft å käkat kakor....väldigt nyttigt....I kväll blir det garanterat kvällsdopp i sjön. 11 dagar kvar till BF och fortfarande inte en enda Sd el förvärk. Denna bebis trivs nog bra där inne tyvärr, är helt inställd på att gå över tiden. 

Grattis tjockisbullen till jättesöta sonen. Så du födde utan EDA? Kollade just ett till avsnitt av en unge i minuten. En kvinna hann aldrig få EDA som jag förstod det (avsnitt 2) å shit vilken smärta hon hade. Jag kunde inte låta bli å börja grina för jag tyckte så synd om henne...satt här m snoret rinnande och tänkte, shit, snart kanske jag ligger så där själv....

• Issan8

Tack för att du delade med dig, vet inte vad jag ska säga men man blir både ledsen och förbannad över att höra att det kan få gå till på det viset i ett land som Sverige. Tycker dock att du gör något bra och konstruktivt av denna hemska bakgrundshistoria genom att du läser på och skaffar dig kunskap för att trygga dig och din familj.

Även väldigt bra för oss okunniga och opålästa att få lära oss av er som granskar forskning å vetenskap. Känns som att du alltid vill allas bästa trots att du har starka åsikter och verkar vara bestämd av dig. Nåja, beundrar dig och tackar ännu en gång för att du delade med dig.

Svar på tråden Augustibebis 2012