• Issan8

Augustibebis 2012

förresten tack till alla er som gav goda tips angående att resa nu under grav, jag ska införskaffa stödstrumpor för nu är NY-resan bokad Skrattande 

• Issan8

är det någon här som är duktig och gör övningar och sånt för att förebygga eventuella problem man kan få efter förlossning samt att det ska underlätta utdrivningen vid förlossningen? 

exempel är från denna länken
    se.babycenter.com/pregnancy/fitness/exercises-to-ease-aches-and-help-with-labour/

Min man tycker jag borde göra det inför förlossningen så jag provade med lite knipövningar men tyckte det kändes lite konstigt å obehagligt...kanske gjorde fel men skulle ändå vara intressant att höra hur ni andra gör. 

• Issan8
    Ellenbmt skrev 2012-04-18 15:47:34 följande:
    Issan- jag kniper och ibland gör jag rumplyft på rygg med fötterna nära kroppen. Sist tränade jag mkt profylax med!
    ok tror jag ska försöka börja med nåt sånt jag med. Kan ju knappast skada med lite knip å rumplyftövningar. Är det någon mer som gör någon form av fysiska övningar för att underlätta förlossningen?
  • Issan8

även jag hör till en av dom som läser tråden och suger in alla tips men har tyvärr inte mycket att delge gällande bebislivet än...

I uråldriga Schweiz får min man, pappan till bebis lyxigt nog 10 dagar från företaget, that's it!
    Jag som bara arbetar ibland kommer få en liten mamma-peng i 3 månader men vi har ändå bestämt att jag blir hemma minst 1 år med bebis. Jag är själv lärare å jobbar ibland extra på privata förskolor här i Zürich där vi har bebisar från 4 månader och även om vi, alltså personalen lyckas tillgodose bebisarna behov när de är på förskolan skulle jag själv aldrig kunna lämna bort min lilla bebis. Vissa skickar tex med bröstmjölk på flaska medan anadra bebisar får ersättning under dagarna.

Håller iallafall med om vad Fransyskan skrev, Sverige är ett toppenland på många sätt med lång föräldraledighet. 

Jag kommer eventuellt börja jobba extra efter bara 2-3 månader som barnvakt el vikarie på förskolor om jag kan ta med mig min egen bebis. Barnvaktar en jättego treåring ibland så blir nog till att ta med mig bebis dit ibland för att dryga ut kassan, borde väl inte va värre än att bebis har egna syskon tänker jag? 

Intressant att det diskuterades kring katter då vi själva har två varav än är väldigt kelig å social, hoppas han klarar av att bli bortprioriterad ett tag. 

• Issan8

haha sorry om jag sabbar fokus på bebisdiskussionen men denna krabat är som en bebis, det jamas, gnälls å han ska alltid vara i centrum...hur ska det gå? tur att han går ut ibland.....

• Issan8

Jag har knappt upplevt någon trötthet alls under hela graviditeten, känns lite konstigt att jag sover mina 6-8 timmar per natt som alltid sedan vilar jag en del men sömnen har inte utökats. 

Var idag på kontroll, 10 kg plus...känns konstigt att man väger 70 kg, har aldrig legat på mer än 60 men det är väl bara att vara glad över att både jag å bebis mår så bra.

Är det någon här som har någon av Teutonia-vagnarna? vi kommer ev köpa Teutonia fun el Mistral. Också sugen på en UB men mannen vill ha 4 hjul. Brukar passa ett barn som har en urban j, mountain buggy och dom är ju väldigt lätta och sköna att köra. Har bara hört att liggdelen är onödigt liten på UB.

• Issan8

fredag å jag är "ledig" tvätta, städa lägenheten å handla ska jag göra. Har börjat pika min kära man att han är lyckligt lottat som har en gravid fruga som orkar så mycket haha. 

Vecka 26 nu och magen har växt som sjutton sista 2 veckorna. Måste inhandla lite billiga å sköna t-shirts å linnen som man bara kan ha hemma för allt sitter så tight Rynkar på näsan mannens kläder går ju att sno ibland också förstås Glad

Är det någon annan som cyklar? jag cyklade till stan å hem igår och det är verkligen en skön träningsform nu under grav. Skönare än powerwalk tycker jag.

• Issan8

jag ska eventuellt köpa en begagnad nuna-babysitter. Min kompis 6-veckorsbebis hade en sån och den såg så himla mycket mysigare ut än vanliga babysitters. Bebis gungar i sidled istället för upp å ner liksom. Men de är dyra, typ 2000 nya så det gäller att bebis gillar den. 

Jag är också intresserad av det där hur man förebygger havandeskapsförgiftnng. Verkar ju vara relativt vanligt ändå. Sommaren vet du vad som skulle hända om man behöver uppsöka läkarvård i NY om nåt blir tokigt pågrund av graviditeten? vi åker ju också den 8 maj å lite nervös blir jag ju om man skulle behöva typ akut vård, har ju hört såna skräckhistorier om sjukhusen i USA som nekar människor vård om man inte har rätt försäkrings osv. Men kanske täckes om man är turist m reseförsäkring?

Jag mår iallafall väldigt bra annars, sparkas mycket här med å har inte SD så himla ofta tack å lov. På tis ska vi äntligen åka å kolla på barnvagnar, känns som att alla här redan har fixat det för länge sen Förvånad 

• Issan8

så skönt kampis att det stod bra till med bebisen. En närstående killkompis till mig rinde idag och berättade att de fått missfall på sin väntade dotter, dom var i v.20 :(

Så himla sorgligt, de vet ej orsak än men allt hade sett bra ut i v.12 när första UL gjordes så detta var väldigt oväntat. Tjejen hade inte känt av bebis på nästan en vecka så därför hade de åkt in å kollat, men inga hjärtslag hittades. Så tråkigt å ledsamt, för å vara positiv så är de bara 24 resp 27 år och detta var första graviditeten så förhoppningsvis händer det inte nästa gång de försöker bli gravida. 

Vill absolut inte skrämma upp er andra, men ville ändå skriva av mig lite då jag blev så chockad å ledsen för deras skull. Tur för mig är vår bebis väldigt livlig där inne just nu, men när man hör sånt här är det svårt att bara koppla av å njuta av sin graviditet.  

• Issan8

Nu är jag också hemma efter en härlig men intensiv New York-resa. Ska snart lägga upp bilder på nåt av våra inköp till bebis. För min del tror jag ibland att jag knappt är gravid längre, om det inte vore för en livlig bebis å en mage som växer så år jag precis som om jag inte vore gravid, mår så himla bra och har inte ont på ett enda ställe.

Är det någon mer som mår oförskämt bra? Bara att jag orkade turista i NY 10 timmar om dagen 5 dagar i rad chockerar mig, även om fötterna kändes väääääldigt tunga i slutet av dagen. Är i v.28 och har gått upp 10 pannor :)

Svar på tråden Augustibebis 2012