• Naimisen

Augustibebis 2012

Jag kanske är helt ute och cyklar men ett dop i kyrkan är väl från början för att rena barnet från synden som alla föds med så barnet är välkommen till himlen sedan?
    Av den anledningen anser jag att en namnfest eller namngivningscermoni är ett låtsas dop. För vår del var de inte de iaf utan för att vi ville fira det fina med ett nytt liv.
    Jag är döpt, konfirmerad och gift i kyrkan och håller faktiskt med min man om att våra barn ska få välja själva när dom vet innebörden.

Dessutom hade inte kyrkan accepterat vår fadder då hon är judinna.

• Naimisen

FruA- Ja, så är de för oss med. För min man spelade det ingen roll om de var en kyrklig vigsel men när de kom till dop satte han bestämt ner foten och jag kan faktiskt hålla med honom i den åsikten.

Jag förstår hur du tänker med traditionen, med dopklänning och allt.

• Naimisen

Min son blir 2 i april så än så länge förstår han inte så mkt av innebörden med en bebis.
    Men vi har sagt att han ska bli storebror, och han har en tendens att vilja dra upp våra tröjor och klappa oss ganska hårt på magarna..då säger jag alltid "du får klappa fint på bebisen". Får se hur han reagerar när magen börjar växa. Men som Ellenbmt säger så vill vi ändå göra honom så förberedd en 2 åring kan va.

• Naimisen

Sandrina- Vi valde att göra vul och sen blir det rul, men utöver de kommer de inte bli några fler ul om de inte skulle vara nödvändigt, eftersom de kan vara skadligt för barnet. Det känns onödigt om allt ser bra ut.
    Vul gjorde vi för att få se att det var en levande bebis.

• Naimisen

Men de finns ju en anledning till att vi inte gör en massa ul utan det bara är egentligen 1 som ingår.
    Och att det är på många ställen man inte får tidiga ul om man inte har speciella skäl.
    Visst kanske de beror på kostnaden bara.
    Dessutom ska man ju inte röntgas som gravid, även fast de inte är samma strålning så är väl ingen strålning bra.

• Naimisen

Min BM ringde för en liten stund sedan ang provsvar. När jag var på inskrivningen låg järnvärdet på 140. Men nu hade hon fått svar på de "inre" järnvärdet, är de järndepåerna? Har aldrig hört de förut, trodde de bara var ett järnvärde.
    Det var iaf lågt så hon ville att jag ska börja med järntabletter redan. Äter ju ACO gravid som innehåller järn, men nu blir de mer piller.

• Naimisen

Bullen- Klart de är så att dom borde informera. Jag utgår bara ifrån de ja hört av de vänner jag har som är forskare.
    En av de vänner jag har som är mikrobiolog avstår tom från flygresor då de finns strålning som kan vara skadligt för barnet.
    Hade det funnits mer forskning kring de så hade vi ju också fått mer information, och nu finns de inte de så dom kanske inte heller vill oroa föräldrar för mkt.

• Naimisen

Alba- Tack för svaret! Blutsaft har jag aldrig smakat men lukten har fått mig att avstå.
    Undra om dom en tog ett sånt prov med sonen.
    Då blir de råggröt och massa vatten för mig resten av graviditeten.
    Hoppas däremot att de kanske hjälper mot denna eviga trötthet.

Lillis- Synd att de inte passade! Alltid trist när man gjort ett kap.

• Naimisen

Värmeljuslyktan- Beklagar! Lycka till i framtiden.

• Naimisen

Redan innan jag blev gravid denna gång bestämde jag mig att försöka njuta mer.
    Förra gången tyckte jag allt tog sååå lång tid, jag tog mig aldrig riktigt tiden att stanna upp och njuta av den växande magen, och sen var den helt plötsligt borta.
    Även fast min efterlängtade bebis hade kommit saknade jag magen och tyckte de hade gått alldeles för fort.

Denna gång ska jag se till att njuta av magen, skämma bort min son med all tid jag har innan bebis kommer, skämma bort mig själv med alla fina mammakläder jag vill ha så jag känner mig snygg..gnälla mindre.
    Eftersom detta förmodligen är min sista graviditet så vill jag göra något bra av de.
    2 barn är vår plan, och visst känns de lite sorgligt på ett sätt men samtidigt skönt att kroppen ska slippa gå igenom denna påfrestning igen.
    Sen ska man aldrig säga aldrig.

Svar på tråden Augustibebis 2012