• FruFoxy

Augustibebis 2012

Har varit och träffat min bm idag och alla värden var perfekta *klapp på axeln*. Fick också magen mätt. Den låg ju inte alls där jag trodde den var. Märkligt att man som blivande fyrabarnsmor inte vet exakt vart livmoderkanten ligger? Men den låg en bit ovanför naveln och motsvarande en graviditet på v. 25. Så kanske mina egna beräkningar stämmer trots allt? Finns liksom ingen chans att jag blev gravid 25/26 november som rul då menade på, när jag plussade den 28 november..
    Hur som helst så är jag glad att magen inte stannat av i sitt växande som jag hade fått för mig  

Ska tillbaka om två veckor igen och se om magen växt i samma takt och om provet på barnets blodgrupp äntligen visar sig! Spännande.

• FruFoxy

tjockisbullen:
    Oj, vilken stor tjej för att vara förr i v. 36! Känns ju som att det inte riktigt stämde där med bf-datumet Det är nog så att man ska ta det där med bf med en nypa salt. 

Novixi:
    Vet inte exakt hur det går till, men man får ju lämna blodprov på sitt första besök hos bm och det visar om man är positiv eller negativ. Och på det provet kan man också, eller ska kunna, se vad barnet har för blodgrupp eftersom barnets dna tydligen surfar omkring i mammans blodomlopp. Vet inte om man gör det om mamman är positiv men på de som är rh-negativa och har risk att få positiva barn så görs det iaf.
    Vet inte om det var svar på din fråga. Är rätt lost i hela den här nya karusellen själv då jag aldrig varit med om det tidigare.

• FruFoxy

novixi:
    Det är vädligt nytt det här med att kunna se barnets dna i mammans blod så det kanske inte kommit till alla mödravårder än. När jag var gravid sist -09 gjorde man på det gamla hedliga sättet, dvs. några blodprover under graviditeten för att se om man börjat bilda antikroppar, sen kolla barnets blodgrupp efter förlossning och var barnet positiv skulle man få en spruta. 
    Är din man negativ eller positiv? Om han är negativ så ska ni inte kunna få positiva barn och då kommer det heller inte bildas några antikroppar heller.  

• FruFoxy

Lindapernilla:
    Jag får alla dagar från min man (förutom 60 då förstås). Min man kommer däremot inte vara föräldraledig alls, och har aldrig varit med nån av barnen då vi går extremt back på det. Dock har han möjlighet att jobba hemma väldigt ofta så det har aldrig känts som nåot problem  
    Men eftersom jag är hemmafru så stannar jag ju hemma även efter föräldraledigheten också. 

• FruFoxy

Fransyskan:
    Hur gör man om man måste gå tillbaka till arbetet efter 12 veckor? Finns det förskolor för så små eller är det nannys man anställer?

• FruFoxy

Hej alla runda och goa, hoppas ni alla har det bra!
    Det slog mig idag att jag/vi inte har fixat en enda grej än inför bebisens ankomst. Iofs är vagnen beställd (redan i v. 19) och kommer om några veckor men annars så skulle man inte kunna tro att det bara är 2 månader kvar. Har inte köpt ett klädesplagg än heller, har inte ens kollat vad vi har kvar från de andra barnen. Känns lite olustigt på något vis eftersom jag alltid haft sånt här fixat långt innan v. 30 med de andra barnen. Har inga planer på att börja riva runt än heller då jag knappt kan röra mig visa dagar pga foglossning, men jag beställde faktiskt en sån där babybox idag. Alltid nått?
    Är det fler än jag som inte fått tummen ur än?

Det ska bli kul och se vem denna lilla krabat är, i magen är hon så lugn så lugn. Några sparkar om dagen, kanske att hon flyttar lite på sig men annars så gör hon inte mycket väsen av sig. Ibland glömmer jag till och med bort att jag är gravid trots att magen är rundare än vad jag minns att den kunde vara vid den här tiden. Får för mig att jag inte ser gravid ut heller och blir lika överraskad varje gång nån frågar hur långt det är kvar  
    Önskar bara att foglossningen kunde gå över så det blir lättare att röra sig igen. Att få sova igen utan att börja med två alvedon och en timme sittandes, sen några timmar blixstilla på ena sidan för att mot småtimmarna äntligen få ligga lite hur jag vill. Ja det vore himmelriket!
    Men snart är plågan över. Tänk så fort tiden gått ändå!

• FruFoxy

Gadget:
    Åh, det värmde att höra! Tack  

• FruFoxy

NiniMe:
    Hade sådär för nån vecka sen också, men sen lugnade det ner sig efter någon dag. Hoppas det går bra för er och att liten stannar i magen ett tag till!

• FruFoxy

Sommaren12:
    Hoppas verkligen du får en smidig förlossning som barnmorskan/läkaren sa
    Jag är endast 155 cm lång (kort!) och min första förlossning var visserligen en mardröm, men de andra två var helt fantastiska i mitt tycke. Den sista var helt klart en drömförlossning och allt flöt på som en dans. Så längden på kroppen tror jag inte spelar in, utan mer hur man är som person just i förlossningsskedet. Lugn, stressad, rädd osv.  

Stövelkatten:
    Det lät himla gott! Lust att dela med dig av receptet? Har bara gjort munkar en gång och det var säkert 9 år sen Och det receptet har jag tappat bort + att jag på den tiden hade en fritös. 

Svar på tråden Augustibebis 2012