• FruFoxy

Augustibebis 2012

Novixi:
    Så kändes det efter min första förlossning också, snuvad på hela konceptet! Det som skulle vara så härligt, spännande och mäktigt blev bara pannkaka av alltihopa. Jag gick 20 dagar över tiden och trots 41,5 timme av pinvärkar och öppnades bara till 2,5 cm så fattade barnmorskorna inte att nått var fel. Att jag påpekade detta var det ingen som reagerade på. Ingen bedövning tog heller så jag var helt slut! Klapp på axeln och ett "det ska göra ont att föda barn" fick jag som uppmuntrande ord... mmm.
    Men när jag började slita ut alla slangar ur armarna och skrek att nu fick de f*n snitta mig så föll poletten ner. Och under snittet såg de att hon låg i pannbjudning och därför öppnades jag inte heller på rätt sätt. En pannbjudning kräver ett bäckenmått på 13 cm. Jamen tjena!

Så det var allt annat än roligt men det gav mig mer pepp inför förlossning nummer två och jag vägrade snitt för jag ville så gärna vara med om en vaginal förlossning och allt det där som jag blivit snuvad på. Det blev lite komplikationer under förlossningen då han först låg i tvärläge och fick vändas och sen hade han navelsträngen runt halsen så hjärtljuden sjönk till 50 vid några tillfällen. Så mot slutet blev det bråttom och fick bli klipp och sugklocka, nått som jag är tacksam för idag att jag inte stretade emot med. Hade han inte kommit ut den sekunden han hade så skulle det blivit katastrofsnitt. Hela förlossningen tog i runda slängar 36 timmar.
    Kanske inte en drömförlossning men helt klart bättre än den första och var faktiskt överlycklig trots att det höll på att sluta jäkligt illa.

Det gjorde att jag var ännu mera peppad och fokuserad inför den tredje förlossningen som startade av sig själv och gick som en dans. Jag lyssnade på min kropp och följde med i vågorna (värkarna) som jag läst mig till (dyktekniken). Jag var i kontroll och visste vad som hände, det var magiskt! Efter 15 timmar föddes hon och jag var helt chockad. Att det kunde gå så bra!

Inför denna förlossning längtar jag verkligen till, även om jag är lite nervös för att tappa greppet. Men vem är inte det, egentligen? Pluggar på mer om dyktekniken och hoppas på det bästa.

Hoppas du får uppleva en härlig förlossning!

stövelkatten:
    Tack!
    Hur mycket kokosfett brukar du ha?

• FruFoxy

Vilken dag det har varit idag. HELT SLUT! Vår mellersta hade tid till läkaren idag och kolla upp om han hade problem med polyper eller nått annat. Det var ju bara det att vi var tvungna att åka genom heeela stan för att komma dit, ångrar ju en smula att man inte har körkort faktiskt
    Så när vi nästan var framme, efter 1 timmes enkel resväg samt tre olika färdsätt så tog ju såklart deras lust att lyssna och sitta still slut. Skulle ju tro att det var tre apor i väntrummet där på sjukhuset och jag höll på att skämmas ihjäl. Kändes som alla tittade på mig och tänkte "jahaja, så ska hon ha en till när hon inte ens har pli på dessa!" 
    Men hur som helst så gick det bra, och sonen kommer få en operationstid i augusti/september nångång för att ta bort en förstorad körtel bakom näsan.
    Resan hem var inte bättre den och alla tjatade om glass, sitta nån annanstans m.m. trodde jag skulle bli gaaalen men behöll lugnet så gott det gick.
    Men äntligen så är vi hemma och det är så skönt att vila magen lite. Jag undrar ju lite vad jag gett mig in på, hur ska det gå med FYRA barn?! Hujedamig!!
    Som tur är så är det inte ofta en sån här dag kommer då alla barn måste med på något liknande och man är ensam förälder. Hur står alla ensamstående föräldrar ut?

Det är inte ofta jag åker tunnelbana och jag förvånas över hur många det är som struntar fullkomligt i att det finns små barn som är trötta i fötterna (eller gravida för den delen) som de inte erbjuder sin plats för. En tjej på omkring 25 år såg chansen att få en sittplats i väntan på tåget och tog den utan att blinka eller skämmas. Det var bara det att min dotter på 3 år satt där och skulle bara hämta nått hon tappat. Sen satt 25-åringen där och råstirrade på min mage (jag stod så barnen skulle få sitta och vila fötterna) och dottern. Oförskämda typ! 

• FruFoxy

stövelkatten:
    Ja, det sorliga är ju att jag gör det! Usch, borde bättra mig men jag avskyr konflikter och bråk och undviker det så långt som möjligt. Dessutom kommer man ju på de där bra och smarta sakerna att säga när det ändå är försent..

• FruFoxy

Maaya:
    I mina tidigare graviditeter så har jag inte läckt nån bröstmjölk förrän efter förlossningen, och amningen har gått väldigt bra och kommit igång på en gång.
    Imorse såg jag dock att det hade läckt lite faktiskt, blev rätt förvånad! Går in i v. 34 imorgon (hjälp vad tiden går fort nu!)

• FruFoxy

Äntligen är vagnen hääär! Som vi har väntat (skulle egentligen kommit för en månad sen, tur vi var ute i god tid!). Nu står den så fin i vardagsrummet med ståbrädan påmonterad dessutom. Vi är redo, nu får bebis komma
    Köpte även två fina sommarfiltar på babyproffsen och barnen fick välja ut nappar som ska med till BB, blev såklart två rosa -en med katt och en uggla på  
    Vagnen är ju en ren dröm och jag kan se mig själv gå milslånga promenader i höst! Åh, vad jag längtaaaar! 
    Och inte nog med det så hämtade jag ut en drös med paket på posten med massor med kläder så äntligen har jag sånt att ta på mig också Det är en riktig kanondag idag! Hoppas det blir det imorgon också då vi är ett gäng som ska besöka Skansen.  

Vad har ni inplanerat i helgen? 

• FruFoxy

Man märker att det börjar närma sig bebismånad då det är många som har det tungt just nu. Jag är en av dem också. Jag kan bara inte sova längre, kan vara hur trött som helst men ändå kommer inte John Blund och ligger sömnlös hela nätterna igen i stort sett, med någon timmes undantag. Det gör ont i bäckenbenet och hittar ingen sovställning alls och värktabletter fungerar inte längre, jag har halsbränna from hell till och från (aldrig haft tidigare i graviditeterna, morsan säger att det kommer ut en med hår på huvudet den här gången Återstår att se!), känner en konstant oro i kroppen och kan inte sätta fingret på vad det är. Bebisen snurrar runt fortfarande och verkar inte ha några planer att lägga sig rätt. Är livrädd för att det blir ett snitt igen, vill verkligen INTE det. Kanske oron beror på det?

Men om man ska lägga gnället åt sidan lite så har jag och äldsta tjejen gått igenom bebiskläderna idag. Det blev en massa "åååh" och "naaaaw!" från hennes sida Insåg ganska snabbt att det blir till att inhandla lite bebiskläder i veckan för det gapar tomt på nyfödds-fronten men har en hel hög från stl. 62 och uppåt.
    Just nu sitter äldsta tjejen på sitt rum med J.Lo på hööög volym och fixar en mysplats till bebisen Tror det är fler än jag som vill få ut bebisskruttan nu! 
    Lite över en månad kvar, hoppas tiden går fort!

• FruFoxy

Idag har jag och äldsta tjejen varit på Bromma blocks och storhandlat bebiskläder, jisses vad jag råkade plocka åt mig. Skäms ju en aning men veem kan motstå sådana söta yttepyttesmå strumpor, bodysar och annat sött??

sommaren12:
    Jag har kört på strumpor tidigare men denna gång tänkte jag köra på typiska badtofflor, som man även kan ha i duschen. Dessa kan man ju även ha på badstranden och i badhus senare så det kändes inte som bortkastade pengar. 99 kr kostade de, som hittat  

• FruFoxy

Nu har även jag varit hos bm, och det var väl inget märkvärdigt förutom att sf-måttet är det minsta som jag haft med nån av barnen i den här veckan. Men den följer sin kurva och det är ju bra. Dock ligger hon på sniskan som jag misstänkte men inte helt i tvärläge, lite på diagonalen sådär som hon mer eller mindre legat sen hon blev till, med huvudet neråt (alltid något). Så jag fick en tidigare tid om 13 dagar och ligger hon fel även då så är det prat om vändning. Återstår att se.
    Med andra barnet blev det vändning i v. 37 och då snurrade han tillbaka i tvärläge på mindre än en timme och det var inga problem att vända han sen igen på bf+1 (så lätt att det egentligen inte behövdes nån bricanyl enligt läkaren *erhmm*) så jag verkar ju ha gott om plats iaf! Värsta swimmingpoolen!

Sommaren:
    Grattis till vagnen! Den var riktigt fin!

• FruFoxy

Jag har inte varit med om en sk. birthrape nån gång under mina förlossningar. Visst är det inte skönt när nån storvuxen kvinna med falukorvsfingrar ska känna hur öppen man är, men vadå, det måste ju göras?

Däremot har jag varit med om en kränkande sak på BB med vårt första barn. Jag var nysnittad och hade i stort sett noll droppar mjölk i bröstet + att jag kände att jag inte ville amma. Detta godtog inte sköterskorna utan tyckte att jag gott kunde amma ändå. Med sår på hela bröstvårtorna redan timmar efter förlossningen så kände jag att jag ville ge henne ersättning eftersom det inte fungerade. Men som skrivet, det ville de inte.
    Så en gång mitt på natten vaknade jag av att en sköterska sitter i sängen och handpumpar mitt bröst! Jag blev så chockad och kränkt att jag inte fick fram ett ljud och visste heller inte om det var så "som det skulle gå till"..
    Hon slutade dock när hon såg att jag vaknat. Minns inte vad hon sa men det var väl säkert nått himla klyftigt, sen gick hon rätt fort ut från rummet.
    När klockan blev 7 på morgonen trillade poletten ner för sköterskorna och gav dottern ersättning, tack liksom! (Hon är född 20:02).

Jobbig första tid som satte sina spår. Tänker på det fortfarande trots att det snart är 10 år sen det hände.

• FruFoxy

God afton! Det har varit en riktigt härlig sommardag här, äntligen. Så vi packade ihop lite smått och gott och gick ner till närmsta sjö för att bada. Oj vad barnen hade roligt! Det hade jag också tills jag såg att jag fått 5 st. iglar på mig *ryyys*. Var säkert fiskiglar som inte suger blod från människor men jag avskyr verkligen småkryp på mig. Usch!
    När vi var hemma ett tag satte sd igång med full kraft och klockade en var 5-10 minut i närmare 2 timmar. Maken beodrade mig att vila och nu är de betydligt glesare, var 20-30 minut istället. Även om det skulle vara skönt att bli av med den här extra tyngden så får den gärna vara kvar någon vecka till!

FruMii:
    Min låg lite snett senast jag var på koll och ska in om en vecka igen och se om hon lagt sig rätt. Om hon inte har det så var det prat om vändningsförsök.
    Min första låg rätt, den andra låg i tvärläge, den tredje låg rätt och nu är det väl för tidigt för att säga, men det lutar ju åt att den här ligger fel också.  
    Och han som låg i tvärläge ändrade faktiskt läge från näst fixerat till tvärläge hur lätt som helst (kollat med ul både hos bm och förlossningen samma dag). Man känner sig långt ifrån liten och nätt

NiniMe:
    Jag har också fruktansvärt ont i ligamenten till och från, speciellt när magen är i en växaperiod. Mellan barn nummer tre och fyra så hade jag även ont tiden mellan äl och mens också, helskumt. Det har helt klart blivit värre ju fler barn som varit därinne, varför vet jag inte. 

Svar på tråden Augustibebis 2012