Augustibebis 2012
Novixi:
Så kändes det efter min första förlossning också, snuvad på hela konceptet! Det som skulle vara så härligt, spännande och mäktigt blev bara pannkaka av alltihopa. Jag gick 20 dagar över tiden och trots 41,5 timme av pinvärkar och öppnades bara till 2,5 cm så fattade barnmorskorna inte att nått var fel. Att jag påpekade detta var det ingen som reagerade på. Ingen bedövning tog heller så jag var helt slut! Klapp på axeln och ett "det ska göra ont att föda barn" fick jag som uppmuntrande ord... mmm.
Men när jag började slita ut alla slangar ur armarna och skrek att nu fick de f*n snitta mig så föll poletten ner. Och under snittet såg de att hon låg i pannbjudning och därför öppnades jag inte heller på rätt sätt. En pannbjudning kräver ett bäckenmått på 13 cm. Jamen tjena!
Så det var allt annat än roligt men det gav mig mer pepp inför förlossning nummer två och jag vägrade snitt för jag ville så gärna vara med om en vaginal förlossning och allt det där som jag blivit snuvad på. Det blev lite komplikationer under förlossningen då han först låg i tvärläge och fick vändas och sen hade han navelsträngen runt halsen så hjärtljuden sjönk till 50 vid några tillfällen. Så mot slutet blev det bråttom och fick bli klipp och sugklocka, nått som jag är tacksam för idag att jag inte stretade emot med. Hade han inte kommit ut den sekunden han hade så skulle det blivit katastrofsnitt. Hela förlossningen tog i runda slängar 36 timmar.
Kanske inte en drömförlossning men helt klart bättre än den första och var faktiskt överlycklig trots att det höll på att sluta jäkligt illa.
Det gjorde att jag var ännu mera peppad och fokuserad inför den tredje förlossningen som startade av sig själv och gick som en dans. Jag lyssnade på min kropp och följde med i vågorna (värkarna) som jag läst mig till (dyktekniken). Jag var i kontroll och visste vad som hände, det var magiskt! Efter 15 timmar föddes hon och jag var helt chockad. Att det kunde gå så bra!
Inför denna förlossning längtar jag verkligen till, även om jag är lite nervös för att tappa greppet. Men vem är inte det, egentligen?
Pluggar på mer om dyktekniken och hoppas på det bästa.
Hoppas du får uppleva en härlig förlossning!
stövelkatten:
Tack!
Hur mycket kokosfett brukar du ha?