• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Augustimamman

Tillbaka från vul nu. Allt såg bra ut! Hjärtat tickade så fint! Hjärta

Han trodde att mina få graviditetssymptom delvis kunde bero på att jag tar cortison, att det dämpar tex illamående, växtvärk, ömma bröst och sånt. Och när jag tänker på saken så är det ju mest sånt som jag inte känner. Hunger, trötthet och cravings som mediciner inte biter på känner jag ju av. Drar en suck av lättnad nu och tänker njuta på, detta ska gå BRA! Glad

• FruFoxy

Bullen:
    Vilken fin vul-bild du fick! Hur lång var krabaten? 

• Augustimamman
    FruFoxy skrev 2012-01-05 11:47:19 följande:
    Bullen:
    Vilken fin vul-bild du fick! Hur lång var krabaten? 
    Tack! :) 1,83 cm Skrattande liiiten... 
  • Ari Gold
    MrsTM skrev 2012-01-05 11:35:14 följande:
    Oj vad omtänksamt av dig! Glad Själv har jag inte ens tänkt tanken att få dåligt samvete. Inte mitt problem att skaffa vikarie, och att bilda familj är en så central del i livet att jag vägrar ha dåligt samvete för min längtan efter att bli mamma! Solig

Tänker vänta till vecka 14 med att berätta, ett eventuellt missfall är något djupt privat och inget jag skulle berätta för kollegorna i första taget.

Jag jobbar med autistiska barn, det är inte omtänksamt utan realistiskt att inse att det får extremt stora konsekvenser för brukarna om man plötsligt försvinner mitt i ett uppdrag. Det funkar liksom inte riktigt så. Jag kommer jobba våren ut om jag så skulle sitta i rullstol för det är mycket viktigare att just jag är på plats än att jag efgentligen utför så mycket. Går inte att byta person hur som helst.
  • FruFoxy

Herregud, att man ens tänker på det nu men detta har vi vetat om ses vi försökte få barn att det nog skulle bli så. Nämligen hur det skulle vara att föda ensam.
    Vi har inga barnvakter mer än svågern + sambo och det har de varit 3 gånger under 2011 (annars har vi i stort sett inte haft barnvakt sen första barnet föddes dec -02). Och nu väntar de barn 2,5 vecka efter oss så möjligheten är ju väldigt stor att de inte kan sitta barnvakt just under förlossningen.
    Därför lutar det hela åt att föda ensam. Inte så kul men vad ska man göra? Lika bra att ladda upp för det så blir man inte besviken när det väl blir dags.
    Är det fler som har samma problem? Vad ska ni göra åt det? Nån annan som får följa med?

• Augustimamman

Ari Gold: hur ter sig första tecken på att ett barn är autistiskt?

Frufoxy: föda ensam? Huu! :S kanske en mer lätthanterlig tanke om man redan fött barn innan men som förstföderska är det min stora mardröm! Kan inte sjukhuset hjälpa en på nåt sätt? Nåt alternativ måste väl finnas?

• FruFoxy

bullen:
    Min värsta mardröm också men om man börjar vänja sig redan nu så kommer det säkert gå bra. 
    Skulle tro att personalen finns mer för en om man är ensam så man får stöd från dem. Ett alternativ är ju doula men det känns skumt att ha en främmande person i rummet istället för ens man! Kompis kanske men även det skulle kännas knäppt.  Släktingar som kan följa med är heeelt uteslutet då jag inte har en sån kontakt med min familj.

Jag har aldrig skrivit ett förlossningsbrev förrut men om det blir till att föda ensam så är det otroligt viktigt eftersom jag vet hur jag blir av smärtan = totalt inne i mig själv och kan inte få fram det jag vill och får panik.

• 05091112

Hej tjejer!
    Jag pratade med en barnmorska på KK, hon sa att det är till 99% ingen fara och jag har en tid nästa torsdag som vi lika gärna kan vänta in om jag inte börjar blöda extremt och får ont.

Nu är det mer sådär persikofärgade flytningar, har varit det mest hela tiden ibland lite mer blod men inte så farligt.
    Varför gör man såhär, gör en höna av en fjäder? Gah..

• FruFoxy

05091112:
    Håller tummarna för att det ska gå bra för dig! 

• Ari Gold
    Augustimamman skrev 2012-01-05 12:22:31 följande:
    Ari Gold: hur ter sig första tecken på att ett barn är autistiskt?

Frufoxy: föda ensam? Huu! :S kanske en mer lätthanterlig tanke om man redan fött barn innan men som förstföderska är det min stora mardröm! Kan inte sjukhuset hjälpa en på nåt sätt? Nåt alternativ måste väl finnas?

Man kan oftast inte se det hos spädbarn (tydligt nog för att diagnosticera) men tidiga tecken som är vanliga är bla. att barnet saknar sk. kontaktleende, inte söker ögonkontakt, inte föredrar mänskliga ansikten före andra föremål, inte reagerar på sitt namn lika tidigt som andra barn, inte använder skrik för att påkalla uppmärksamhet på ett normalt sätt (endera inte skriker alls eller skriker mycket men lugnar sig inte av förälderns tröst), härmar inte, pekar inte... Alla symptom finns inte hos alla barn och allt det uppräknade är sådant som kan förekomma hos barn som inte har autism. 

När barnet börjar leka syns det tydligare, vid 3-4 års ålder kan man ofta sätta en diagnos. Då kan man se både på kommunikation- och lekbettenden att det avviker ganska mycket om man vet vad man ska titta efter.     

Svar på tråden Augustibebis 2012