• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 05091112
    Naimisen skrev 2012-01-07 11:36:57 följande:
    05091112- Vet inte hur man ska förklara de, men som en upptäcktsfärd i Astrid Lindgrens sagor. Ligger nästan precis efter djugårdsbron, så på väg ut mot Skansen.
    Ja jag kollade hur man hittade dit. Vi kör ju upp men ska man ta buss/tunnelbanan istället kanske? Har för mig att det kostar att köra inne i city.
    Augustimamman skrev 2012-01-07 10:55:25 följande:
    Det är hittills bara ett antagande, jag HOPPAS ju att jag får amma. Jag tar flera mediciner som övergår i bröstmjölken varav den ena är cellgifter. Får man verkligen amma då?
     Jahaaa ja okej . Ja då måste du kolla med läkaren. Jag vet att man kan amma på vissa mediciner som övergår i bröstmjölken, inte cellgifter har jag ingen aning om men ja.

• 05091112

Äntligen har jag fått i mig frukost. Det var inte lätt kan jag säga.
    Naturell yoghurt med äppelmos och te till . Det var vad jag klarade av.

När ska ni berätta om graviditeten, om ni inte gjort det redan villsäga ?? 

• Lullaby

Hej! FÖljt via telefon senaste dagarna men inte kunnat skriva. Mycket jobb. Jobbar så mycket jag bara kan för i fall jag behöver ta igen dagar hemma när/om det blir värre illamående.

Jag åt frukost vid 10. Pannkaksfrukost som underbara sambon gjorde <3 Sen klockan 12 var jag tvungen att ha nåra riskakor och thé för vi ska ju inte äta förrän klock 14.............. Det är ju såå långt dit. Kroppen är bra konstig. Var så hungrig så jag kunde krevera!

Ikväll ska vi äta på thairestaurang och se på bio för att fira vår årsdag av förlovningen. Det är egentligen inte förän den 11 men det är speckat schema till veckan med. Så vi passar på när vi kan =) Ska bli mysigt.

För mina föräldrar kommer vi berätta om nåra dagar alltså efter inskrivningen när/om vi ser ett hjärta. Annars gör vi nog det ändå kanske. Jag jobbar i ett familjeföretag så det är svårt att undgå. Men hans familj ska få reda på det när de vågar fråga ;) Där är det ingen som berättat tidigt för nån förr så då behöver inte vi det heller ;) Det värsta är bara att det är 3 födelsedagar bara i januari, Sen lugnt i februari och nästa gång är det första dagarna i mars och då är det jag som fyller och kommer vara i 14+ någonting. Tror det kommer synas för mkt för att förneka. Och pösiga kläder skulle avslöja mig i alla fall ^^  Men för vänner har vi sagt 12+1 eller bra tillfälle efter det =) Hur tänker ni i berättande-situationen?

• Hejåhå

0509: vägtullar brukar det inte vara på sommaren. Däremot bil på Djurgården är inte att rekommendera. Parkering kostar 50-90 kr i timmen. Ta bussen eller spårvagnen.

• mrsnoname

Hej alla!
    Hur för ni med att berätta om er graviditet för folk. Känns jättesvårt att hålla det hemligt tycker jag.
    Var på fest igår och var tvungen att hitta på en ursäkt för att inte dricka. Jobbigt. Vill berätta men samtidigt vänta...

Hur gör ni?

• FruFoxy

Naimisen:
    Jag ammade inte första barnet då jag kände att det inte var något för mig.
    När andra barnet kom var jag inställd på att inte amma men väl hemma stod jag mitt i natten i matrummet och stortjöt för att jag inte skulle få uppleva amningen. Helskumt! Dagen efter på återbesöket såg bm tydligen det på mig att det var nått med amning och fick bra hjälp av henne att börja amma. Wow, vad häftigt det var när det fungerade!
    Med tredje var jag bestämd på att det skulle gå men trots att jag la henne så som jag lagt sonen fick hon inget bra grepp och fick stora sår och jag började tvivla på om amningen verkligen var bra för oss den gången. Men så fick jag återigen hjälp av amningsmottagningen på ks och såg att jag skulle lägga henne på ett annat sätt än sonen. Ja, så inte nog med att barnen är olika, deras amningsteknik är också olika!
    Kommer helt klart amma denna lilla krabat också men vara noggran med mycket hjälp redan på BB så jag förhoppningsvis slipper sår.

Så min slutsats, finns viljan där att amma så går det säkert bra. Speciellt med bra hjälp! Men går det inte ska man inte deppa för det för det finns ju så bra alternativ!

• 05091112
    Hejåhå skrev 2012-01-07 12:57:31 följande:
    0509: vägtullar brukar det inte vara på sommaren. Däremot bil på Djurgården är inte att rekommendera. Parkering kostar 50-90 kr i timmen. Ta bussen eller spårvagnen.
    Okej ja det tar ju i kageburken.... :/
  • Hejåhå

För mig tog det 5 dygn innan mjölken rann till. Varje amningsförsök var stressande med en hungrig nyfödd och det inte kom någon mjölk. Vi gav ersättning dygn två och jag trodde att det skulle vara kört. Vi matade på med flaska och varje flaskmatning kändes som ett nederlag då det kunde ge ointresse till bröstet. Parallellt hyrde jag en pump och pumpade och lät henne snutta var tredje timme.

Amning trodde jag skulle vara enkelt, men jag behövde lära mig tekniken. Och vill man så ge inte upp! Ta hjälp på BB och amningshjälpen. Ibland kan det behövas handfasta råd hur barnet ska ligga osv. Jag behövde forma bröstvårtan varje gång jag stoppade den i hennes mun, hade för stora och platta vårtgårdar. Nu är de dock värsta bambino-napparma, de formas fort och anpassas till barnet.

Jag kommer absolut göra vad jag kan för att amma nästa bebis också. Det är så smidigt att ha skafferiet med sig jämnt. Däremot tänker jag ge flaska då och då för att upprätthålla flasktekniken. Det underlättar om man för någon timme eller två behöver barnvakt det första halvåret.

Sedan två dagar är min 10 månaders färdigammad. Lite motvilligt som jag slutar, men det behövs för en bättre nattsömn, eftersom jag hittills varit en levande napp på nätterna och hon vaknar när inte tutten är i munnen.

• Aprilia1977
    mrsnoname skrev 2012-01-07 13:08:19 följande:
    Hej alla!
    Hur för ni med att berätta om er graviditet för folk. Känns jättesvårt att hålla det hemligt tycker jag.
    Var på fest igår och var tvungen att hitta på en ursäkt för att inte dricka. Jobbigt. Vill berätta men samtidigt vänta...

Hur gör ni?
    05091112 skrev 2012-01-07 12:04:27 följande:
    När ska ni berätta om graviditeten, om ni inte gjort det redan villsäga ?? 
    Sambon berättade för sina föräldrar när vi var i v. 7 och då berättade jag även för mina. Nu vet tre av mina bästa vänner om att jag är gravid och tycker att det känns skönt att någon vet om det. Sist när graviditeten inte gick så bra, var det bra att ha stöd från vänner och familjen och där graviditeten inte kom som en överraskning i och med missfallet.

Andra väntar tills det gått 12 veckor och att man där gjort UL.  Jag tror skarpt på att man ska följa magkänslan.

Jag kan tala om att alla inte var lika exhalterade denna gång, med tanke på vad vi bär med oss i bagaget. Utan nu tar samtliga som vet det, en dag i taget. Vilket känns oerhört skönt!

Det finns inga rätt eller fel! Skrattande
  • babyhummingbird

Då har man gjort det mest pinsamma hittills.. På väg hem från jobbet nu vid 15,00.. Har cirka 7min hem.. Halvvägs så börjar jag må riktigt illa.. Försöker hålla emot.. Men gick inte.. Kräktes upp hela lunchen mitt på gatan.. Detta hände för cirka 15min sen.. Fy fansiken vad pinsamt!! Drog upp huvan och småjoggade hem i hopp om att ingen sett mig.. nu får det vara nog med illamåendet.. Vecka 12 snart.. Håller tummarna för att det försvinner snart!

Svar på tråden Augustibebis 2012