• Maaya

Augustibebis 2012

Förutom min fråga om blöjbyte o vasselin så undrar jag en till sak... Jag råka slå upp bildörren ganska hårt på magen idag :/ bebisen ligger fixerad så smällen kan jag tänka mig kom där hans rumpa brukar vara. Jag har fortfarande lite ont (absolut ingen överdriven smärta, bara lite ömm) o undrar om det är nått som kan vara farligt för bebisen?

• Maaya

Tack jgus och kampis för svar! Jag tycker våtservetter känns jätte smidigt och jag kommer säkert använda en heldel sånna men tänker nu iallafall försöka använda vatten istället så mycket som möjligt om det inte är allt för krångligt?! Kampis du tar en vanlig pappersservett o blöter med vatten osen torkar eller? Använder ni nån kräm/ puder efter åt?

• Maaya

En fråga om förvärkar... Jag har haft dagliga SD sen tidigt i graviditeten o alla tror att jag kommet föda tidigare pga det så jag har ju liksom fått upp hoppet om att få föda i typ v, 38 men med min tur så kommer jag säkert få gå över tiden istället! Bebisen är fixerad o jag kan känna lite molande verk i bland men inga direkta förvärkar (hur nu dom känns hehe) så nu undrar jag om det är "positivt" med värkar innan (alltså betyder det att bebis kommer snart även om dom inte är så täta som dom ska va precis innan fl) eller behöver man inte få värkar fören det är dags? Oj vad flummigt mitt inlägg vart nu haha hoppas ni förstår vad jag menar! Oså undrar jag om det känns som en boll mellan benen på er som har en fixerad bebis? Jag känner nämligen ingenting även fast BM o läkare sagt att han är helt fixerad!? O jag tycker inte min mage sjunkit nått direkt heller (snarare tvärtom hehe).

• Maaya

Nimime jag håller med om att det är bra att få reda på sånt här så man kan "skydda" sig o jag tror alla här förstår att du dela denna info med gott syfte :) Tycker bara att det är fruktansvärt att sånt sker :/ Hoppas vi alla får den fl o bemötande vi önskar! Det finns ju trots allt väldigt många gulliga o snälla BM o läkare runt om i landet :)

• Maaya

Angående Birthrape... Jag har inte fött barn innan så har inte upplevt det o hoppas såklart aldrig att jag gör det! Men där imot så fick jag uppleva en ganska obehaglig upplevelse när jag var inne på sjukhuset förra veckan pga SD. Alla barnmorskorna var super gulliga o verkligen lyssna på vad jag hade o säga o var väldigt försiktiga (på ett bra sett) men så fick jag träffa en läkare som var raka motsatten! Hon prata jätte dålig svenska (min man är från Mellanöstern o jag har också utländskt påbrå så har absolut inget emot "utlänningar" men när man är på sjukhuset o ställer frågor så vill jag kunna förstå vad svaret jag får betyder) och hon var så fruktansvärd hårdhänt! Hon börja med att känna på magen hur bebisen låg (även fast BM hade gjort det 5min innan) o hon tryckte så hårt att jag inte visste vart jag skulle ta vägen, sen kolla hon ultraljud (både vaginalt o på magen) o efter det så skulle hon känna på livmodertappen. BM tänkte dra upp ställningen till benen så man hamnar i ett bra läge o det går lättare gör läkaren att komma in med fingrarna men det tyckte inte läkaren behövdes utan jag skulle ligga med händerna under rumpan o lyfta upp mig samtidigt som hon skulle in o "grotta". O jävlar vad ont det gjorde, jag kände hur tårarna bara ville forsa ner för kinderna men försökte hålla imot, hon kollar på mig när jag har som ondast o säger "du måste ju slappna av!" och jag svarar "jag försöker!!" sen frågar hon 180000 gånger om jag vill ha medicin mot mina SD så jag kan sova? Mitt svar blir "är det för mig eller bebisen"? O svaret jag får alla gånger jag ställer frågan är "nej för din skull så du kan sova" o alla gånger svarar jag tillbaka " men jag är van vid SD o har inga problem att sova så sållänge medicinen är för min skull o inte bebisen så behöver jag ingen medicin" (jag är sån som knappt äter Alvedon utan hellre vilar eller dricker vatten) iallafall så slutar det med att hon kommer tillbaka o säger att hon tycker att jag ska ta medicinen för annars kan min livmodertapp ta skada... Så helt plötsligt var det för bebisen skull o inte för jag skull sova bättre ?! Det var det här jag ville komna fram till från början att jag tycker det är viktigtigt med en läkare som man kan prata med o förstår. Sen ångra hon sig o gav mig ingen medicin utan en jävla spruta (som gjorde skit ont) i låret för att det skulle verka snabbare. Jag tyckte besöket var skit jobbigt o var jätte ledsen efter åt. Den här läkaren ville inget illa o vissa kanske skulle gilla hennes sätt att jobba men i mitt fall o som jag som person så passa det inte alls. Så det jag vill komma framtill är att även fast man inte får uppleva en så hemsk upplevelse som Nimime beskriver om Birthrape så är vi alla olika som personer o det är viktigt att man vågar säga ifrån (jag är alldeles för snäll för att våga säga ifrån tyvärr) så fl blir som man önskar sig.

• Maaya

Tack Novixi o Nimime för svaret angående förvärkar. Jag har ju som sagt ständigt sammandragningar men inte förvärkar o känner inte en boll mellan benen men hoppas värkarna kommer om typ två veckor o att bebis kommer samtidigt:) Jag är beräknad 5aug men lite tidigare får han gärna komma :D vill verkligen inte gå över tiden, fast det vill väl ingen kan jag tänka mig haha

• Maaya

Och till er som bestämt er innan att ni inte vill amma så är det bra att skriva det i förlossningsbrevet så ni slipper ta den diskutionen när bebisen kommit!

• Maaya

Här är en till som gärna följer dom trådarna :) Min bebis är också fixerad! Nu känner man att han är stor för när han sträcker på det så känns det typ som om han ska komma igenom huden. O jag skrev för nån vecka sen att jag tycker det är mysigt att va gravid o vill inte föda riktigt än..... Jag har ångrat mig o jag föder gärna nu !!!!!!!!! Haha

• Maaya

Nimime va spännande, du har ju kännt av ganska mycket sista dagarna (värkar osv) så det är nog dags snart :D vilket datum är du beräknad?

Svar på tråden Augustibebis 2012