• Maaya

Augustibebis 2012

Jag tänkte också packa FL o BB väskan idag :) men vad ska man ha med sig förutom: ombyte ( till mamma, pappa o bebis), hygen artiklar typ tvål, schampo, smink, tandborste osv, bebis filt och om så önskas lite tidsfördriv? Behöver man ta med blöjor? Tips tack :)

• Maaya

När jag höll på att googla om förlossnings brev så hitta jag att flera önskar lavemang när dom kommer till sjukhuset o min fråga är om man använder det idag också? (breven jag hitta var från typ 2004). Och hur fungerar det isf? Jag antar att det fötter igång magen så man tömmer tarmen innan förlossning o man inte bajsar ner sig när bebis kommer, eller har jag fel? Om det nu är så det fungerar, finns inte risken att man bajsar ännu mer istället? Är det nått ni vill använda?

• Maaya

Oj här har ni skrivit mycket, jag får ta o läsa ifatt allt snart men först måste jag skriva av mig lite :( Idag hade vi tid hos vår BM som är helt underbar så jag ser alltid fram imot våra besök o idag var det lite speciellt för det var bår sista tid ned henne innan hon går på semester. Vi mätte mage, blodtryck o kolla hjärtljudet, ja allt vi brukar kolla o allt såg bra ut förutom att jag hade lite äggvita i urinet!!? Så nu måste jag på besök igen hos en ny på måndag för att därefter se om jag har havandeskapsgörgiftning o måste till sjukhuset :( jag har gått fulla 37 veckor på söndag så bebis är välkommen men jag är livrädd för igångsättning eller att jag ska behöva ligga inlagd sista tiden :( känner mig ledsen o liten! Håller alla tår o tummar att det ska se bra ut på måndag. Hoppas ni alla mår bra!

• Maaya

Albasmamma: Hur långt gången är du? Min BM fråga mig också om huvudvärk o sa att om jag får det under helgen o den inte går över med Alvedon så måste jag ringa förlossningen på engång, så var vaksam o hör av dig till din BM eller förlossningen om du känner dig sämre! Jag har inte haft nån huvudvärk o mitt blodtryck såg bra ut men där imot så har jag mått illa från o till oså känner jag att jag lagt på mig mycket vätska sista veckan :( min BM sa att jag inte ska oroa mig men det är så svårt att låta bli att tänka det värsta ju. Sa hon hur mycket äggvita du hade i urinet ? Jag hade 1+. Ja vi får verkligen hålla tummarna att vi inte blir sjuka o håller oss borta ifrån HF!

• Maaya

Novaunique: ja vad konstigt att hon inte tog det på allvar? Fick du ingen ny tid för att kolla upp så du inte blir sämre? Jag var där idag o min BM boka in mig direkt på måndag för att därefter göra en bedömning hur vi ska gå tillväga. O huvudvärk förstod jag det som var en av det vanligaste symtomen. Hoppas vi slipper HF!

• Maaya

Albsmamma: vad skönt att din bebis också är fullgången! Du är ju beräknad bara två dagar innan mig så våra bebisar kanske kommer samtidigt ;)! Självklart ska man inte oroa sig i onödan men jag tycker endå du ska ha extra koll på huvudvärken o kolla så du inte svullnar i ansiktet och om du skulle bli sämre så ring o rådfråga med förlossningen då. Du har ju flera symtom på HF så var vaksam o vila mycket!

• Maaya

Såg att ni diskutera sovpåsar o vill tipsa om att polarn o. Pyret har en mjuk tunn bomuls sov påse i eco tyg o knäppe ner till. I fredags diskutera vi ju lite angående äggvita i urinet o havandeskapsgörgiftning... Jag hade ju 1+ äggvita i urinet när jag var hos BM i fredags så jag fick en extra tid idag för att göra nya tester o det visade sig att jag har ännu mer äggvita idag :( Stickan visa 2+. Mitt blodtryck ser bra ut o jag har ingen huvudvärk men dom tycker det är konstigt att jag har mer äggvita idag så jag fick en tid till sjukhuset imorgon bitti. Jag hoppas verkligen det går bra imorgon för jag vill absolut inte bli inlagd (har läst att man kan bli det om dom misstänker HF) . Hoppas det har gått bättre för er andra som också hade äggvita i urinet.!

• Maaya

Mijja12: ja det verkar ju som om det beror lite på vem du har som BM o vilken stad, för alla verkar göra olika :/ Min BM är verkligen super o jag känner mig väldigt trygg hos henne. Mina värden har sett väldigt bra ut hela graviditeten o jag har inte haft nån äggvita tidigare men så i fredags så visade 1+ när vi gjorde testet (vi har gjort test varje gång, vilket också verkar vara lite olika beroende på BM) så då boka hon in en ny tid direkt efter helgen (idag) för att kolla om värdena såg lika ut. Om man har HF så brukar man få huvudvärk så o om jag skulle få huvudvärk (vilket jag inte haft) så ville hon att jag skulle ringa sjukhuset på engång. Om man har äggvita i urinet så kan det vara urinvägsinfektion eller flytningarna som ger utslag men min BM testa även urinvägsinfektion o det visa inget. Eftersom mina värden hade ändrats sen i fredags o jag har mer äggvita idag så ringde hon till sjukhuset för att rådfråga o dom ville att jag skulle komma in direkt imorgon bitti för att göra tester igen. Eftersom jag mår bra i övrigt så är jag inte så orolig men det är endå svårt att låta bli att tänka det värsta o min BM sa att om jag tycker bebisen blir stillsam eller att jag får huvudvärk så får jag inte vänta tills mitt besök im utan måste ringa in på engång så jag tror man ska vara uppmärksam o ta äggvita i urinet på allvar. Så nu håller jag på att måla mina naglar, packar väskan osv så jag är förbered ifall jag inte får komma hem hehe

• Maaya

Stort Grattis Minstörstalycka! Och tack för lyckönskningarna Albasmamma!! Hur har det gått för dig med äggvitan? Hoppas det går bra för dig o att äggvitan är borta! Jag spendera hela morgonen o förmiddagen på sjukhuset :/ men är såååå glad att jag inte behövde bli inlagd!! Jag har fortfarande 2 i äggvita men alla andra värden ser bra ut! Dom gjorde även ultraljud för att uppskatta bebisens vikt o han är tydligen en liten än... Jag är i vecka 37 + 2 o bebisen väger bara 2484 g (normal vikt är 3023 g i denna vecka) så han är 17,8% under snittet ( måste tillägga att det var väldigt svårt för dom att mäta bebisen eftersom han aldrig är stilla hehe så dom är inte säkra på resultatet) men endå inte under den minsta kurvan. Eftersom jag har äggvita i urinet så vill dom att jag ska komma tillbaka till sjukhuset på fre för nya prover o om två veckor göra ett nytt ultraljud. Vi får se hur det går men i dagsläget har jag inte HF eftersom jag varken har huvudvärk eller några andra symtom så det kändes ju bra!

Svar på tråden Augustibebis 2012