• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kosmos katten
    Naimisen skrev 2011-11-25 08:41:56 följande:
    Kosmos- Bra ide med ramen.
    Du kan boka vul privat, i Sthlm kostar de ca 500, men är man orolig är de värt de.

Så man kan alltså inte få det på MVC? Jag kommer börja gå tidigt på MVC eftersom jag har högt blodtryck och kan inte äta min medicin nu när jag är gravid. Kommer också redan i vecka 6 träffa en läkare. Tänkte att det borde ju inte vara så tidskrävande om de gör ett VUL vid något av mina besök (finns risk att jag måste gå var eller varannan vecka).

Såklart jag kan tänka mig betala men lägger ju hellre de pengarna på söta barnkläder Glad

• sommar83
    Naimisen skrev 2011-11-25 07:41:59 följande:
    Godmorgon! Haft en mindre bra natt, vaknade av att Neo ville komma över till vår säng 05.20, sen böka han runt ett tag innan han somna om och jag somnade inte om alls, mådde alldeles för illa för att de skulle gå.

Skrev igår att ja redan berättat för 2 vänner (två av mina närmsta vänner), de är för dom vet att vi försökt några månader, båda är gravida och de är skönt med lite stöd om något skulle gå fel.

Nu är hela min mammagrupp gravida (utom en som fick i september i år), alla får 12or och har sedan innan 10or med ett spann på 4 månader.
    Nä, här blev det inte mer överraskning för sambon heller än att visa gravtestet :) Men han blev lika glad för det. Han är lite mer dämpad än mig med att vara glad för han vet hur ledsna vi blivit vid våra missfall.
    Vad kul att mammagruppen är inne på runda två! Min svägerskas mammagrupp är likadan, dom fick barn nr två ganska samtidigt. Min mammagrupp har inte ens börjat tänka på syskon så tror inte alls vi kommer ha syskon i samma åldrar, tyvärr.
    Vi verkar ha haft liknande morgon idag du och jag. Måde oxå illa och dottern väckte oss vid 4.30 med att inte alls vilja somna om, utan fick lägga sig i vår säng, vilket aldrig händer om hon inte är sjuk. Både jag och min sambo sover uruselt med henne i sängen, och hon har sovit i sin egna sän sen hon var tre månader och det funkar jättebra, så såna här nätter/mornar hör till ovanligheten.
    Har funderat lite över om jag kommer må lika illa denna gång som med dottern. 5 månader av äckligt illamående. Hoppas inte det blir så denna gång med, men vad gör man inte för sina små knyten :)
    Ni som väntar barn på nytt, känner ni igen gravsymtomen från tidigare grav eller kommit nya?
  • Naimisen

Vet bara att några av mina vänner som fått MF och MA tidigare har fått göra de privat vid senare graviditeter och betala dom gångerna. Även en vän som fick blödningar och fick åka in till gynakuten fick betala för sitt.

Kanske är olika för olika landsting, men där ja gått har dom inte utfört ul på mvc, utan vi har fått remiss till KS.

• Naimisen

Sommar- Jag känner av samma som förra gången men dom har kommit tidigare, och lite mer finnar.

• sommar83
    Kosmos katten skrev 2011-11-25 08:18:24 följande:
    Jag har också berättat för 2 av mina närmaste. Tänker inte dölja att jag är gravid för mina kompisar. Vi ska ha en glöggkväll och då kommer folk börja undra varför jag inte dricker eftersom jag älskar glögg. Får jag missfall så får jag och då kan man behöva stöd från sina vänner.  

Våra familjer kommer vi berätta i jul. Funderar på att slå in en ram till min systerdotter där det står "Hej kusin! Foto på mig får du 4/8". Tror min familj kommer smälla av. Är inte direkt den första av syskonen som förväntas att skaffa barn eftersom jag är väldigt karriärsinriktat. Sambos familj kommer nog smälla av ännu mer eftersom han har varit ganska mycket emot att stadga sig överhuvudtaget med sina tidigare flickvänner.  

Är det lätt att få ett tidigt VUL? jag känner mig också orolig. Har bara varit gravid en gång och då fick jag missfall. Syrran har fått 4 missfall och andra vänner har också fått flera missfall. Vet ju att det e dumt att oroa sig men jag kan inte låta bli. Blir irriterad på mig själv för jag brukar inte noja i vanliga fall.
    Grattis till erat plus!
    Jag kunde heller inte undvika att berätta för två av mina närmaste vänner. Håller med dig. När jag blev gravid för första gången så var jag så överlycklig eftersom jag inte lyckats bli gravid på över 9 år, och berättade för väldigt många. Det slutade tyvärr i MA och eftersom kroppen inte gjorde ngt åt det så fick jag skrapa. Allt kändes så otroligt jobbigt. Och att då ha berättat för så många var en enorm tröst, för för det första så fick jag ju så mycket stöd och tröst, som jag inte fått annars, och sen kändes som att min "bebis" faktiskt funnits. För  det var ju verkligt för oss, så att folk inte skulle veta kändes som att det aldrig funnits. Svårt att förklara men..
    Gulligt med ramen och så kul att ni nog kommer komma med en jättejulklapp till dom om dom nu är så ovetande :) Våra närmaste går nog bara o väntar på oss eftersom vi haft ett missfall för inte så länge sen, så bebisverkstan är ju igång :)
    Jag bor inte i Sthlm längre men där var det hur enkelt som helst att få VUL, för mig kostade det 300 kr och sen gick det på högkostnad så det sista besöket blev gratis. Och det var på mama mia. Jag hade en läkare där som jag var supernöjd med. Tänker försöka gå tillbaka till henne nu på ett första VUL eftersom här där jag bor nu får man som "vanlig" gravid inte göra det förren v12, och har ju ingen aning om när det är.
    Förstår att du är nojjig över risken att få missfall, det är dom flesta. Tyvärr är det väldigt vanligt med mf :(  Men anklaga dig inte för det! Det är normalt, och det blir inte mindre orosmoment när bebisen väl är ute för då är det än mer värdefullt det du har ;)
  • sommar83

Precis samma för mig, jag gick på MVC på Lidingö och där hade dom bara läkare som utförde UL på tisdagkvällar (inhyrd från DS) och annars var det privat eller annat sätt.  Har man en okomplicerad bakgrund kan man nog ha svårare att motivera ett tidigt UL, men har man haft ngt trassel så brukar det vara lättare.

• Kosmos katten
    sommar83 skrev 2011-11-25 09:39:19 följande:
    Grattis till erat plus!
    Jag kunde heller inte undvika att berätta för två av mina närmaste vänner. Håller med dig. När jag blev gravid för första gången så var jag så överlycklig eftersom jag inte lyckats bli gravid på över 9 år, och berättade för väldigt många. Det slutade tyvärr i MA och eftersom kroppen inte gjorde ngt åt det så fick jag skrapa. Allt kändes så otroligt jobbigt. Och att då ha berättat för så många var en enorm tröst, för för det första så fick jag ju så mycket stöd och tröst, som jag inte fått annars, och sen kändes som att min "bebis" faktiskt funnits. För  det var ju verkligt för oss, så att folk inte skulle veta kändes som att det aldrig funnits. Svårt att förklara men..
    Gulligt med ramen och så kul att ni nog kommer komma med en jättejulklapp till dom om dom nu är så ovetande :) Våra närmaste går nog bara o väntar på oss eftersom vi haft ett missfall för inte så länge sen, så bebisverkstan är ju igång :)
    Jag bor inte i Sthlm längre men där var det hur enkelt som helst att få VUL, för mig kostade det 300 kr och sen gick det på högkostnad så det sista besöket blev gratis. Och det var på mama mia. Jag hade en läkare där som jag var supernöjd med. Tänker försöka gå tillbaka till henne nu på ett första VUL eftersom här där jag bor nu får man som "vanlig" gravid inte göra det förren v12, och har ju ingen aning om när det är.
    Förstår att du är nojjig över risken att få missfall, det är dom flesta. Tyvärr är det väldigt vanligt med mf :(  Men anklaga dig inte för det! Det är normalt, och det blir inte mindre orosmoment när bebisen väl är ute för då är det än mer värdefullt det du har ;)
    Jag ska också gå på Mama Mia. Vilken gick du på? Jag ska gå söder men har bara pratat med BM och hon verkar iaf jättegullig.

Nä alltså rationellt förstår jag ju att det hjälper ju inte att oroa sig och jag kan ju inte göra nått åt det, förutom att leva sunt. Men det e som oron totalt har tagit över. Svårt att förklara. Inte så bra för blodtrycket heller att oroa sig.  
  • Naimisen

Kosmos- Ja tänkte också gå på mama Mia, fast de vi karlaplan.
    Ska ringa dit idag.

• sommar83

Jag gick på mama mia på karlaplan. Jag träffade ju aldrig ngn BM där utan bara läkare, men jag tror dom har väldigt bra mödravård där oavsett ställe.
    Nä förstår helt hur du menar. Tyckte det var otroligt jobbigt när jag väntade min dotter, för fanns egentligen inte många stunder under graviditeten jag verkligen slappnade av och njöt. Oron gnager heela tiden. Speciellt om man haft mf tidigare, då vet man hur skört det är. Och när jag var i 6 månaden så förlorade en av mina kompisar sin yngsta dotter i plötslig spädbarnsdöd. Hon var 2 månader och marken föll under mig. Det var en fruktansvärd tid. Man fick brutalt inse hur skört livet är :(
    Tycker att det känns lite "lättare" den här gången. Det här är min fjärde graviditet och jag kan verkligen inte påverka utgången. Bara hoppas på att det går hela vägen och att vi får ett friskt syskon.

• sommar83
    Gadget skrev 2011-11-24 22:01:11 följande:
    Jag har räknat med att få göra ett tidigt VUL pga extra oro eftersom jag fick MF senast, och vi sa att efter det berättar vi för föräldrar, syskon och nära vänner. Egentligen tänker jag att dem vill jag gärna prata med om något går fel ändå.
    Bra initiativ till trådstarten! Jättekul att ha ett ställe att prata med alla er i samma sits.
    Hur mår du nu, känner du av mer av mensvärken du beskrev?
    Har du pratat med ngn om VUL, tänkte om du bor på ett ställe där det är lätt att få tid. Här är det ganska svårt. Har dock inte provat, men vet inte riktigt om jag kan motivera till att få ett VUL nu när allt ser *peppar peppar* bra ut. Det är mest för att jag inte har en blekaste om hur långt gången jag är. Jag hade ju mf för 8 veckor sen, och har sen dess gått och väntat på mens, men fick ett plus ist :)
    Förstår att du vill berätta för familjen. tänker likadant. Oavsett hur dt går så behöver man kunna prata av sig. Och jag känner en lycka inom mig. Varför ska man inte kunna berätta om det? Klart man kan göra det innan den oskrivna regeln v12.
Svar på tråden Augustibebis 2012