• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Novalina
    Mamma070912 skrev 2012-02-05 11:09:07 följande:
    Kände du dig orolig innan du inte hörde några ljud? Du skriver att magen är platt och aptiten är tillbaka, men var det något du tänkte på innan?
    Jag hade liknande i veckan när jag freakede ut i fredags. Jag hade normal aptit igen (ätit massor innan) och gått ner 1 kg på 3 dagar. Magen kändes platt och jag tänkte att det var ju bra då. Det kanske inte blir så många kilon som jag först fasat för... Sen fick jag rosa flytningar och +ade ihop det med min minskade mage och blev jätteorolig istället. För mig var det ju räddningen med angelsoundet:-S

Tip: Rapsolja (eller liknande) funkar utmärkt som "glidmedel" till Angelsoundet.

Jag har dock inte lyssnat med mitt än denna grav., har hört att det av nån anl. inte är bra att lyssna mkt, så jag är försiktig med det. 
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Mamma070912 skrev 2012-02-05 11:16:42 följande:
    Novalina: Har du fler funderingar angående vårdnadsbidrag så ska jag gärna försöka svara. Jag har det för att vara hemma så mycket som möjlig med barnen och vi aktiverar oss främst med öppna förskolan för att hon också ska lära sig samspel och gruppaktiviteter. Hon har gått på dagis ett halvår, när jag jobbade en hel del för att spara till denna ledigheten. Stora tjejen har också gått på dagis i perioder och varit hemma med vårdnadsbidrag. Nu går hon på allmän förskola, är 4 år.
    OK.

Från vilken ålder tycker du barn tillgodogör sej ÖF bäst, så att säga? När de är väldigt små är det väl mest mammorna som träffas för sin skull, så att säga.

Är det många av er här i tråden som har syskon som brukar gå på ÖF? 
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    fru Elle skrev 2012-02-05 11:52:24 följande:
    Här där jag bor så finns det ingen möljighet till vårdnadsbidrag. Vi har fortfarande dagar kvar på både dottern och sonen. Ska försöka snåla så mycket det bara går det första året, sen efter barnet fyller 1 år kommer jag att ta ut 5 dagar i veckan för att skydda min SGI. Ska försöka vara hemma till hösten 2014 och sen jobba deltid. Eller så är jag hemma 1,5 år och min man är hemma sen tills vi får förskoleplats. Det enda som är säkert är att jag kommer att snåla med FP-dagarna det första året när man inte behöver ta ut några dagar.

Så har jag gjort med sonen med. Jag får 2 månader hp pga jobbet, så jag behöver inte jobba nåt förrän tidigast 2014.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    fru Elle skrev 2012-02-05 13:18:08 följande:
    När vi ändå pratar föräldrapenning så kan det vara värt att kolla upp om arbetsgivaren ger någon extra ersättning när man är föräldraledig. Även om det finns speciella villkor kopplat till dessa pengar. Min arbetsgivare erbjuder 10 % extra i ett helt år. Om man tjänar över taket i föräldrapenningen så betalar de ut så att man får 90 % av sin lön. Vissa arbetsgivare betalar ut tex en extra månadslön när man kommer tillbaka. Info om detta brukar finnas i kollektivavtalet.

Jag får oxå 10 extra förutom fp från mitt jobb varje mån.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Mamma070912

15 timmar gäller här med, alla barn över 3 år har rätt att gå i allmänförskola. 

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • DetGodaLivet
    Novalina skrev 2012-02-05 17:23:01 följande:
    OK.

Från vilken ålder tycker du barn tillgodogör sej ÖF bäst, så att säga? När de är väldigt små är det väl mest mammorna som träffas för sin skull, så att säga.

Är det många av er här i tråden som har syskon som brukar gå på ÖF? 

Öppna förskolan tycker jag de kan ha glädje av ganska tidigt, korta stunder i alla fall. Sitta i mammas knä och titta på sångstunden till exempel, det har nog mina tyckt om från 8 månader ungefär, även om det mer är för syskonens skull man gått dit kanske.

"Vanlig" förskola tycker jag att man behöver vara i alla fall 2-2,5 år för att kunna tillgodogöra sig på ett bra sätt (jobbar inom förskolan själv). 

• minstörstalycka

Vi går på öppena förskola och min son blir 8 mån nu i veckan.. han uppskattar det massor! :) Och har gjort det sedan han var 6 månader, då han började intressera sig för andra, men innan dess var det ju en mysig stund med andra mammor, och sjunga med barnen är ju nyttigt från tidig ålder :)

Nu då han kryper så är han överallt och ingenstans där ;)

• Mamma070912

Ja precis, när de börjar förflytta sig själva ganska lätt är det kul att kolla in kompisar och alla leksaker. Sitta och sjunga och läsa lite.
    Tycker det är bra att öva på att sitta i grupp och koncentrera sig på sång en stund, vänta på sin tur osv. Funkar väll från ca 1,5 år. Iaf på mina. Gå ifrån mamma och lyssna på saga med fröken och så...

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • Mamma070912

Det var ju inte meningen att avsluta all aktivitet i forumet Vad har ni för er allesammans?

Äntligen kom vår efterlängtade lilla Julia
  • Ellenbmt

Jag ligger och nattar dottern, vi är på minisemester i Kungälv. Ska åka hem igen i morgon.
    Ska snart kila ner till de vuxna och tigga till mig något gott ;)

Svar på tråden Augustibebis 2012