• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Mamma070912

Novalina: Har du fler funderingar angående vårdnadsbidrag så ska jag gärna försöka svara. Jag har det för att vara hemma så mycket som möjlig med barnen och vi aktiverar oss främst med öppna förskolan för att hon också ska lära sig samspel och gruppaktiviteter. Hon har gått på dagis ett halvår, när jag jobbade en hel del för att spara till denna ledigheten. Stora tjejen har också gått på dagis i perioder och varit hemma med vårdnadsbidrag. Nu går hon på allmän förskola, är 4 år.

Äntligen kom vår efterlängtade lilla Julia
  • RockTheRebell

Vår kommun har också vårdnadsbidrag. Som mamma är det jättebra om man vill ha den möjligheten. Som arbetsgivare ett rent helvete ;) Varierar man med FP och har en annan lön o leva på kan man va borta till yngsta ungen är typ 7 år om den fyller sent.

Jag känner ingen kant heller. Men jag vågar inte trycka och mecka för mkt fall man skulle squeeza på den stackarn ;)

• fru Elle

Här där jag bor så finns det ingen möljighet till vårdnadsbidrag. Vi har fortfarande dagar kvar på både dottern och sonen. Ska försöka snåla så mycket det bara går det första året, sen efter barnet fyller 1 år kommer jag att ta ut 5 dagar i veckan för att skydda min SGI. Ska försöka vara hemma till hösten 2014 och sen jobba deltid. Eller så är jag hemma 1,5 år och min man är hemma sen tills vi får förskoleplats. Det enda som är säkert är att jag kommer att snåla med FP-dagarna det första året när man inte behöver ta ut några dagar.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • DetGodaLivet

Man måste också ha tagit ut 250 fp-dagar för att få vårdnadsbidraget. Så jag kommer nog ta ut rätt lite första året, sedan fullt från ettårsdagen (men spara en del av pengarna till vb-perioden). Jag ska sätta mig ner och räkna på det faktiskt, det kräver en viss planering.

• Emaan

Okej då förstår jag. Men om man har mer än ett barn så måste alla barnen vara hemma från dagis eller?

• fru Elle

När vi ändå pratar föräldrapenning så kan det vara värt att kolla upp om arbetsgivaren ger någon extra ersättning när man är föräldraledig. Även om det finns speciella villkor kopplat till dessa pengar. Min arbetsgivare erbjuder 10 % extra i ett helt år. Om man tjänar över taket i föräldrapenningen så betalar de ut så att man får 90 % av sin lön. Vissa arbetsgivare betalar ut tex en extra månadslön när man kommer tillbaka. Info om detta brukar finnas i kollektivavtalet.

• DetGodaLivet

Ja min sambo har det så, att de ger 10% extra och kompenserar upp till taket osv. Men han har svårt att vara borta ändå eftersom han är chef så det blir nog mest jag som är hemma, och jag har tyvärr inte så förmånligt avtal.

Svar på tråden Augustibebis 2012