• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle

Har inte riktigt blivit vän med sjal, tycker det var krångligt och hade svårt att få till det smidigt. Sen så skrek dottern som en gast och vägrade vara i den. Med sonen provade jag inte ens. Hade önskat att det fungerade bättre, är ju egentligen perfekt när de är så små. Är det någon som känner till en tunn sval sjal, kanske ska prova igen. Men tänker att det behöver vara en i svalt material nu till sommaren. Någon som kan tipsa om någon?

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • Diorali
    DetGodaLivet skrev 2012-02-06 22:28:37 följande:
    Ja jag har blödit fast det var ett tag sedan nu. Endast en omgång vid denna graviditet men ett par tre omgångar förra graviditeten så jag blir inte förvånad om det händer igen.
    ok. Kände du nån smärta? Jag har inte ont direkt men kan känna mig lite öm som om livmodern har "jobbat" eller som liite mensvärk. Väntar bara på att min BM ska ringa nu
  • Stövelkatten

Jag älskar sjalar! Sydde en vävd långsjal förra gången, men den var ju väldigt otymplig. Stadig var den dock! Nu har jag sytt en i trikot till min svägerska, som älskade den, och snart ska jag väl sätta igång med en till oss. Fast jag får nog sy några stycken, det tyg jag har hemma för tillfället är svart, känns kanske lite varmt på sommaren.

• Ellenbmt

Sköt upp samtalet till bm och ringde idag. En annan bm svarade nu, hon sa att IOM skulle prata med min bm, och om hon tyckte att jag behövde det så kunde jag förvänta mig ett ul i morgon bitti... Nu är jag så nervös så jag håller på att dö!! Känns iaf bra att den andra bm tig emot mig fint.

• fru Elle
    Ellenbmt skrev 2012-02-07 08:23:44 följande:
    Sköt upp samtalet till bm och ringde idag. En annan bm svarade nu, hon sa att IOM skulle prata med min bm, och om hon tyckte att jag behövde det så kunde jag förvänta mig ett ul i morgon bitti... Nu är jag så nervös så jag håller på att dö!! Känns iaf bra att den andra bm tig emot mig fint.
    Hoppas du får hjälp med ett UL och att gör att du slipper känna dig så orolig. Men om du känner att din BM inte tar dig på allvar så tycker jag du ska byta, tycker att det det är viktigt att man har en BM man känner att man kan lita på.

En kollega till mig är i vecka 16 nu, på inskrivningen UL så upptäcktes det att det var tvillingar. Sen dess har hon gjort KUB och två veckor efter det ska hon göra ett till UL. Hon kommer att göra många extra UL just på grund av att det är tvillingar och de misstänker att det kan vara enäggstvillingar. De har inte nämt något att det skulle vara farligt med många UL. Kan tänka mig att hon får göra det just för att man bedömmer att det är viktigare att ha koll på barnen än den risk det det är med för många UL

Visst för många är kanske inte bra men att ge en mamma som känner en stor oro och mår mycket dåligt tycker jag med borde klassas som ett motiverat UL att göra. Om en som är gravid med tvillingar gör UL varannan eller var tredje vecka så borde ett extra UL inte medföra en väldigt ökad risk för ett barn. Har svårt att förstå det i alla fall. Är kanke som mycket annat en kostnadsfråga när det gäller sjukvården.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • Sommaren12

Lycka till på kub idag Jannonym! Du ska se att där säkert finns en liten vilding där inne! Kram

• jannonym

Tack tack!!!

Är så nervös!!! Men det ska bli skönt att få det avklarat idag oavsett hur det blir, bara jag får veta och slipper undra och oroa mig.

Mådde illa i morse när jag stod och gjorde havregrynsgröt till barnen. Tror aldrig jag har varit så glad över att må illa förr ;)

Tänk på mig idag vid 12:50 :) då är det dags!!

• Tesdy
    Aprilia1977 skrev 2012-02-07 06:40:57 följande:
    Usch...

Igår fick jag mig en reäl smäll av en 6-åring. Han kom emot mig med båda armarna mot min mage, samtidigt som jag tog ett steg framåt. Snacka om krock. Var öm i magen, och orolig till tusen att något skulle ha hänt. Antar att den lille där inne fick sig en ordentlig smäll. Ringde till gynakuten på Karolinska i Huddinge, där två barnmorskor försäkrade mig att det inte var någon fara. Men om smärtan sitter i eller om jag får blödningar så skulle jag åka in.

Natten har varit svår, vaknat upp ur mardrömmar, och att jag håller mig om magen.

Önskar er alla en bra dag!

Kramar!          
    Du behöver inte oroa dig! Barnet är nämligen väldigt inbäddade och skyddade från en stöt och som för dig en attack från ett barn. När jag väntade sonen var jag ute med en hund vi passade och hon drog omkull mig på berget och jag landade på magen. Det gick jätte bra.
    Härom veckan så tog min dotter (9 år) ett skutt upp till mig i fotöljen och landade på magen. Jag hade jätte ont hela kvällen men sen på morgonen var det borta.

Hoppas du mår bättre idag! Och som dom två BM sa så åk in om det sitter kvar eller att du börjar blöda.

Kram!
  • Gadget

Fru Elle: ang för många UL så är det väl just så att de inte vet om det påverkar fostret eller inte som de avråder från att göra onödiga UL. Men där det finns ett medicinskt skäl (t.ex som din kollegas tvillinggraviditet) så bedömer de säkerligen att nyttan är större än risken.

• godisbit

Hej på er gravidpinglor!

Sitter i 35-gradig skugga i thailand och njuter av semester. Här är underbart helt enkelt och jag kan absolut rekommendera resor hit även som gravid. Flygresan var lång, men med rejäla stödstrumpor och många bensträckare så var benen ändå inte farligt svullna. Har inte haft några problem att hitta god och fräsch mat och det finns fantastiskt goda fruktdrinkar och fruktshakes att svalka sig med.

Kommer inte ihåg vem mer som nämnde det här i tråden, men även jag har fått låsning/ont i rumpan/skinkan. Känns som ngt har hakat sig och ibland gör det tokont att bara resa sig ur sängen. Märker ingen skillnad om jag promenerat mkt eller varit stilla eller stretchat. Gör plötslugt bara rent ut sagt ont!!

Nåväl, håller tummar för er som ska på undersökningar och kommer på mug att både längta och fasa inför kub när vi kommer hem. Har inte haft mkt gravidsymtom sista dagarna, men heller inte kännt några konstigheter så jag antar att allt är som det ska och njuter av semestern. Är 11+2 idag så lagom till helgen får vi skåla för 12-veckorsgränsen i en fruktshake!

Sköt om er alla!

Svar på tråden Augustibebis 2012