• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle
    Novalina skrev 2012-02-07 15:09:21 följande:
    I vilken v. tar moderkakan över?

Gjorde mitt kub i vecka 13 + 0 och då hade moderkakan tagit över sa BM. Har för mig att det är runt vecka 12 eller då missfallsrisken minskar, kommer inte ihåg exakt. Men har för mig att man brukar säga att det första kritiska är när hjärtat ska börja slå och sen när moderkakan tar över näringen till barnet från gulesäcken.

Vi var inte helt själva på den resan till Thailand, min mamma var med på hela resan och satt brevid oss på planet. Sen så mötte min syster och hennes sambo upp oss nere i Thailand. Så vi får väl försöka få med oss resesällskap ifall vi åker. Underlättar ju med lite fler vuxna. Inte säkert det blir Thailand men någon resa tror jag det får bli nästa vinter. Skönt om man inte behöver åka så långt, känns som det är en fördel om det inte är supperhett med tanke på att man åker med små barn.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • Hejåhå

Jag hoppas innerligt att jag får föda vaginalt den här gången!
    Men samtidigt är jag lite nervös för att livmodern ska brista pga kejsarsnittsärret. Det blev ju bara knappt 9 månader mellan graviditeterna.
    Så jag tänker att bara livmodern håller så är jag nöjd. Om jag spricker mycket så känns det bara som petitesser i sammanhanget.

Jag har bara positiva upplevelser från snittet, men vill verkligen genomgå en förlossning. Det verkar vara så spännande att klocka värkar, profylaxandas och bli coachad av mannen/personalen genom hela förlossningen. Få uppleva det ögonblick barnet kommer till bröstet och hela ens kropp är tung av utmattning.

Jag ska försöka att inte bli så besviken om det är en sätesbebis igen eller om det blir akut- eller katastrofsnitt.

• Sommaren12

Har nu outat graviditeten på min blogg. Om nån vill läsa den så skicka ett pm så får ni adressen. Vill inte ha den liggandes i sidfoten här.

• fru Elle

Min amning har inte fungerat så bra. Första barnet så var jag inte förbered på att det kunde strula. Dottern gick ner över 10 % på BB. När de tog en amningsvikt på henne där gick hon upp 5 gr eftrer att jag hade ammat henne i 20 minuter. Fick ge henne ersättning redan på BB. Hon hade usel sugteknik, släpte taget hela tiden och tuggade på bröstet. Resultat att jag fick såriga och blodiga bröstvårtor. Amningen gjorde ondare än att föda barn, när en sköterska såg hur det såg ut så fixade hon amningsnapp, en sak i mjuk plast som man har på bröstvårtan. Fick lufta och sitta med brösten i vädret, det och amningsnapp gjorde att det läkte bra. Vi fortsatte traggla på med amning och kompletterade efteråt med ersättning. Fick ett speciellt nässpray som skulle frigöra bröstmjölken av BVC, men det hjälpte inte heller. Testade även att pumpa för att få det hela att komma igång. När dottern var 4 månader vägrade hon bröstet och jag var besviken över att det inte fungerde.

Andra barnet så sa jag till att jag hade haft problem med amningen förra gången och att jag gärna ville att det skulle fungera. Frågade efter elektrisk pump men de tyckte de var onödigt. De visade bara hur barnet skulle ligga vid bröstet. Men amningen kom aldrig igång och vi behövde ge ersättning. Traglade på med amning och flaska, sonen var inte gammal när BVC-sköterskan sa att amning inte var det bästa för alla. Om jag själv kunde tänka mig att sluta och bara ge ersättning. Var inte mogen för det då men när sonen var tre månader slutade jag amma.

Vill gärna att det ska funga denna gången och kommer försöka. Men inte till vilket pris som helst.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • FruFoxy

jannonym:
    Vad härligt att det gick bra idag! Grattis
    Vi har bara berättat om bullen för svågern + sambo (godbit här i tråden) och min bästa väninna+make. Resten (Barnen, familjerna och vänner) får veta efter rul, förmodligen i påsk! Ojoj, vad jag smider planer...ett ul-kort i ett påskägg kanske? Hmm, vem vet  

Novalina:
    Vet inte exakt varför men antar att stället där ärret sitter är extra känsligt och kan öppna sig igen. Men det spelar säkert roll hur många år det är mellan förlossningarna, hur läkningen gick osv. För min del läktes det på bra och det var 4,5 år mellan förlossningarna.
    Känner igen det du skriver om att bli snuvad på det hela, det var därför jag inte vek mig en tum när det gällde en vaginal förlossning. Men snacka min frustration när han låg i tvärläge och vägrade lägga sig tillrätta trots att jag gick till bf+1. Ett sätesbarn KAN man ju föda vaginalt. Men ett barn på sidan? Hmmm, nä.
    Men det gick tillslut och är så tacksam för det idag!
    Med barn nr 3 gick förlossningen snabbare och lättare än den andra. Jag längtar till förlossningen nu, det ska bli så häftigt! Och hoppas som sagt att det blir en till vaginal förlossning för snitt är = blä! (för min del alltså) men är även medveten om att det kan skita sig också.

• FruFoxy

Rättelse, svågerns sambo heter godisbit här i tråden inte godbit

• Bellatrixx

Varning klag-inlägg!

Jag jobbar på en skola med en tjej och jag trivs bra med mitt jobb, jobbar måndagar-fredagar, lyxigt värre.
    När jag arbetar sitter jag ofta ensam på en ställe för att det är meningen att det ska vara så och det lyste in solsken hela dagen så jag satt och kisade och kunde inte vända på mig osv så jag fick huvudvärk men tänkte inte mer på det, sen så började jag må lite illa men jag har mått illa mycket så det var ingen stor sak. Killen kom sedan och hämtade mig efter jobbet och fick stanna mitt i stan för att jag var tvungen att kräkas, där kom allt jag ätit under dagen och en sprängande huvudvärk, jag la mig för att vila och har bara sovit och sovit i 20h av och till,

har försökt gå upp för att äta någonting då jag var helt tom i magen men kroppen orkade inte. Totalt utmattad, bara sov och sov. Fick sjukanmäla mig från jobbet då huvudvärken inte blev bättre och jag var helt orkeslös, orkar inte röra en fena.

Min matdag:
    Morgon: Knäcke och äpple
    Lunch: Det skolan serverar, bra mat alltså.
    Mellanmål: Någon frukt
    Middag: Ja, vad vi är sugna på t.ex. köttfärssås

Det är väll lagom mycket mat på en dag? Jag har rasat i vikt och har gått ner -7kg på 2½ månader, har pratat med Bm men hon säger att det är sån kroppen är. Är detta verkligen normalt? Jag var inte överviktig innan och jag är ingen särskilt sportig människa utav mig.. Tänkte om huvudvärken berodde på brist av mat eller något. 

• Saaajmon

Min bebis verkar inte gilla att mamma är sjuk. Kände den mer i morse, kändes exakt som man får sockerdricka i foten när den rörde sig :) 

7 Augusti ♥
  • Ellenbmt

Brllatrix- försök att äta yoghurt eller nåt mellan mellanmålen, eller drick typ myponsoppa? Mer smör i maten, så t som gör en pigg är ju fett och kolhydrater.

Svar på tråden Augustibebis 2012