• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • anneh

Nån som vet om emmaljungas citykorg har insektsnät i sufletten? Hittar ingen info om det, så jag antar att den inte har det :(

• Saftmedbulle
    jannonym skrev 2012-02-07 14:38:48 följande:
    Hon som gjorde kub frågade min man:
    - är det erat första barn?
    - Nää, fjärde, svarade han
    - jahaaaa!! *jätteförvånad* är du pappa till alla? Frågar hon
    - Jag tror det, svarade min man

*pinsam tystnad*

- han skojjar bara, säger jag

Då börjar hon skratta lite nervöst... Haha... Nyfiken i en strut... Där fick hon ;)
    Ha, ha... det var riktigt roligt. Där fick ni henne allt ;)
  • Saaajmon

Jag börjar förstå det när jag känner bebisen. Men jag kommer aldrig att fatta det haha :D

7 Augusti ♥
  • 3apåGång
    Sommaren12 skrev 2012-02-07 14:54:44 följande:
    Än så länge känner jag mig sådär övermäktig och tror att förlossningen kommer bli mer eller mindre smärtfri HAHA! Antar att rädslan kommer när magen blir stooor och man inser att den där inne ska UT. Men just nu kan jag inte relatera till hur ont det kommer göra. Under en misslyckad leverbiopsi en gång hade jag så ont att jag bad om att få dö i princip. Jag skrek så av smärta att sköterskorna blev skrämda, började gråta och försvann... Så jag tror på nåt vis att jag redan varit med om det värsta i smärtväg... Men jag tänker mycket på det och tycker inte det är fel att börja fundera redan nu, det är ju bra förberedelse. 

Något som oroar mig mycket är amningen. Har ju hört om hur många som fått problem med det och man mer eller mindre blir tvingad att till varje pris amma. Jag är emot hela amningshysterin. Okej att man försöker trots att det är problematiskt men om man till slut är så jäktad att man mår dåligt både psykiskt och fysiskt, tappar orken och kanske distanserar sig till sin nyfödde, då är det INTE okej. Varför inte bara sätta in ersättning då? Varför ska det va sån tabu? Blir det problem för mig tänker jag försöka stå på mig. 
    Oj, ja det låter ondare än båda mina förlossningar! Du kommer säkert inte tycka det är så farligt!

Tråkigt det här med amning tycker jag också. För mig funkade det bra och det är jag glad för men jag tycker jätte synd om alla som inte kan amma och kommer in i nån ond cirkel pga all press!
  • Stövelkatten
    Bellatrixx skrev 2012-02-07 16:34:25 följande:
    Varning klag-inlägg!

Jag jobbar på en skola med en tjej och jag trivs bra med mitt jobb, jobbar måndagar-fredagar, lyxigt värre.
    När jag arbetar sitter jag ofta ensam på en ställe för att det är meningen att det ska vara så och det lyste in solsken hela dagen så jag satt och kisade och kunde inte vända på mig osv så jag fick huvudvärk men tänkte inte mer på det, sen så började jag må lite illa men jag har mått illa mycket så det var ingen stor sak. Killen kom sedan och hämtade mig efter jobbet och fick stanna mitt i stan för att jag var tvungen att kräkas, där kom allt jag ätit under dagen och en sprängande huvudvärk, jag la mig för att vila och har bara sovit och sovit i 20h av och till,

har försökt gå upp för att äta någonting då jag var helt tom i magen men kroppen orkade inte. Totalt utmattad, bara sov och sov. Fick sjukanmäla mig från jobbet då huvudvärken inte blev bättre och jag var helt orkeslös, orkar inte röra en fena.

Min matdag:
    Morgon: Knäcke och äpple
    Lunch: Det skolan serverar, bra mat alltså.
    Mellanmål: Någon frukt
    Middag: Ja, vad vi är sugna på t.ex. köttfärssås

Det är väll lagom mycket mat på en dag? Jag har rasat i vikt och har gått ner -7kg på 2½ månader, har pratat med Bm men hon säger att det är sån kroppen är. Är detta verkligen normalt? Jag var inte överviktig innan och jag är ingen särskilt sportig människa utav mig.. Tänkte om huvudvärken berodde på brist av mat eller något. 
    Nu är jag verkligen inte bra på mat, men jag tycker maten din låter lite smal? Alltså att du kanske skulle ha lite mer till frukost och mellanmål. Beror förstås på vad du har på ditt knäckebröd. Är du inte hungrig mer än så?

Och om barnmorskan bara viftar bort en sån oro utan att ens KOLLA på dig först tycker jag du ska vända dig till en annan BM. Sju kilo är ju ändå rätt mycket.

Huvudvärk verkar ju dock vara något som många av oss har nu, jag har senast idag haft väldigt ont i huvudet (idag berodde det på att min kontorslampa flimrade)- känns som att man blir mer känslig, kort och gott.

Och drick MYCKET vatten!
  • Sommaren12
    Bellatrixx skrev 2012-02-07 16:34:25 följande:
    Varning klag-inlägg!

Jag jobbar på en skola med en tjej och jag trivs bra med mitt jobb, jobbar måndagar-fredagar, lyxigt värre.
    När jag arbetar sitter jag ofta ensam på en ställe för att det är meningen att det ska vara så och det lyste in solsken hela dagen så jag satt och kisade och kunde inte vända på mig osv så jag fick huvudvärk men tänkte inte mer på det, sen så började jag må lite illa men jag har mått illa mycket så det var ingen stor sak. Killen kom sedan och hämtade mig efter jobbet och fick stanna mitt i stan för att jag var tvungen att kräkas, där kom allt jag ätit under dagen och en sprängande huvudvärk, jag la mig för att vila och har bara sovit och sovit i 20h av och till,

har försökt gå upp för att äta någonting då jag var helt tom i magen men kroppen orkade inte. Totalt utmattad, bara sov och sov. Fick sjukanmäla mig från jobbet då huvudvärken inte blev bättre och jag var helt orkeslös, orkar inte röra en fena.

Min matdag:
    Morgon: Knäcke och äpple
    Lunch: Det skolan serverar, bra mat alltså.
    Mellanmål: Någon frukt
    Middag: Ja, vad vi är sugna på t.ex. köttfärssås

Det är väll lagom mycket mat på en dag? Jag har rasat i vikt och har gått ner -7kg på 2½ månader, har pratat med Bm men hon säger att det är sån kroppen är. Är detta verkligen normalt? Jag var inte överviktig innan och jag är ingen särskilt sportig människa utav mig.. Tänkte om huvudvärken berodde på brist av mat eller något. 
    Tycker det låter lite för lite med bara knäcke och äpple till frukost. Frukosten borde va betydligt större. Men är det på grund av illamående du inte kan äta så mycket så ska man ju va glad för att man kan få i sig något alls. Jag tycker minus sju låter mycket men prata med din bm. Tror inte du behöver va orolig för barnets skull, den ser till att få i sig den näring den behöver. Det är snarare du som får ta stryken, mindre ork och huvudvärk till exempel. Dock är det ju vanligt att man hamnar på minus innan det vänder så jag hade inte oroat mig för mycket, men som sagt prata med din bm! :)
  • Saaajmon

Jag har gått upp 1,5 kg. Trodde det var mer. Men tacka och ta emot. :) jag har ätit som en häst i olika omgångar haha :) 

7 Augusti ♥
Svar på tråden Augustibebis 2012