• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Bellatrixx
    Novalina skrev 2012-02-08 15:54:16 följande:
    Jag tror nog iofs att du bör äta mer än bara extra fil. Jag tror att du skulle behöva lassa in betydligt mer (nyttigt) fett och (helst långsamma) kolhydrater för att må riktigt bra som gravid.

Roligt med 3D-UL! När då? Vad kostar det? Och vad är 4D-UL?...
    Okej, då får jag försöka äta ännu mer, så svårt när man är så osugen på nästan allt. Men ska kämpa på :)

Haha, kanske är jag som snurrar till det, jag sökte på google och då stod det 3D/4D som förslag så Oskyldig 
    Men på hemsidan stod det nog bara 3D.. Hm, får kolla på det där. Man fyllde i när ens BF var och så och så fick man förslag med tider man kunde välja så jag valde den 28/3, kommer vara i v.22 ungefär då, om jag räknat rätt.  
  • FruMii
    Novalina skrev 2012-02-08 15:54:16 följande:
    Jag tror nog iofs att du bör äta mer än bara extra fil. Jag tror att du skulle behöva lassa in betydligt mer (nyttigt) fett och (helst långsamma) kolhydrater för att må riktigt bra som gravid.

Roligt med 3D-UL! När då? Vad kostar det? Och vad är 4D-UL?...

Kolla längst ner på sidan på den här länken. Där ser man skillnaden på 2D-3D-4D =)

http://www.tittutultraljud.se/
  • anni 79

Hej tjejer, har inte skrivit på evigheter... Men jag läser varje dag om allas lyckade ultraljud o "bebissparkar"
    Idag var det vår tur att få kika in till den lill*.
    Den sparkade o vinkade o tårarna rann!
    Nu tänker jag (försöka) sluta oroa mig för missfall... Snart kommer väl oron för förlossningen i stället, alltid är det nåt=) 

• FruMii
    Bellatrixx skrev 2012-02-08 15:44:57 följande:
    tack för alla mattips :) ska börja äta lite mer fil o sådär till, för att jämna upp lite. har proppat i mig en massa igår så idag mår jag bättre, skönt!  

men jag är såå glad, idag har jag bokat tid för 3D/4D ultraljud!! Vad häftigt det kommer bli.  
    någon mer som har planer på det?  

Jag kommer göra det! =) Får det via spec. mödravården så jag vet inte om jag vågar fråga om kön... När jag gjorde 3D/4D under förra graviditeten var det verkligen en häftig upplevelse =)
    Gör du det för att ta reda på kön?  Vilken vecka ska du göra det i?=)
  • Bellatrixx
    FruMii skrev 2012-02-08 16:25:00 följande:
    Jag kommer göra det! =) Får det via spec. mödravården så jag vet inte om jag vågar fråga om kön... När jag gjorde 3D/4D under förra graviditeten var det verkligen en häftig upplevelse =)
    Gör du det för att ta reda på kön?  Vilken vecka ska du göra det i?=)
    vad häftigt! är det lätt att de ser könet eller kan man undvika det? jag bokade det i v 22 för det var det alternativet som fanns, men ska se om jag kan boka om längre fram tills i ca v 25. När har du tänkt att göra det? Får du det gratis alltså? Vad kul Skrattande
  • FruMii
    Bellatrixx skrev 2012-02-08 16:41:07 följande:
    vad häftigt! är det lätt att de ser könet eller kan man undvika det? jag bokade det i v 22 för det var det alternativet som fanns, men ska se om jag kan boka om längre fram tills i ca v 25. När har du tänkt att göra det? Får du det gratis alltså? Vad kul Skrattande

Vi såg aldrig könet, fast det var en pojk =) Men vi tittade faktiskt aldrig efter det heller, så vi undvek det utan att ens tänka på det. Jag har för mig att det är lättast att se könet runt v.24.. Vill ni inte veta kan ni säkert säga det till den som gör ul så den inte visar för mycket =)

Jag får inte välja när jag ska göra det =) Förra graviditeten gjorde jag det 3-4 gånger tror jag, första strax efter vecka 20 och sista runt vecka 30. Nä jag betalar ingenting för det, dom gör det för dom måste ha extra koll på bebisen så det är alltid lika nervöst när dom börjar, men när dom gett klartecken att allt ser bra ut är det bara att njuta =)

Är det första gången du gör ett 3D/4D? 
  • TheMaraja

Novakuna: tror det var att man helst inte skulle bli gravid på ett år. Men det var ju för att vara jättesäker på att allt läkt. Man läker ju mycket fortare än så

• Hejåhå

Novalina: vid kejsarsnitt är det många lager som ska skäras upp för att sedan sys ihop. Jag läste på förra gången och fick då veta att 7 lager (hud, innerhud, muskelhinnor, muskler, bukhinna, livmoder osv) ska skäras genom eller flyttas åt sidan varav tre sys.
    Så det är klart att man är lite ärrad efter ett kejsarsnitt. Det enorma arbetet livmodern ska genomgå vid värkarna känns därför lite skrämmande eftersom livmodern är försvagad kring ärrvävnaden.

• Sommaren12

Juliette: ja vita ögonbryn låter ju inte roligt heller. :( vi kommer bli tantmammor, huuu!!

Ang att välja bort helt att amma så förstår inte jag heller det valet om det inte finns någon egentlig anledning. Fast kulturen kring det är också heeelt olika, i Sverige blir vi itutade från start att det är det enda vettiga och här ska det vara till varje pris. Nästan så pass att jag får känslan av att jag är dålig mamma och mindre kvinna om det inte kommer fungera. Känner mej hemskt nervös inför den pressen som verkar finnas. Hoppas det kommer funka suveränt helt enkelt. I England däremot verkar det inte alls va så hetsigt. Verkar som att många väljer att inte amma typ för att de inte vill bara eller att de tycker det känns skämmigt att amma så andra ser. Det är inte alls nån big deal där. Blev ganska förvånad över hur inställningen skiljer sig.
    Är heller inte säker på om jag kommer få amma med mina mediciner. Det är under utredning nu, men jag hoppas det.

Svar på tråden Augustibebis 2012