• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Novalina
    Bellatrixx skrev 2012-02-08 16:04:32 följande:
    Okej, då får jag försöka äta ännu mer, så svårt när man är så osugen på nästan allt. Men ska kämpa på :)

Haha, kanske är jag som snurrar till det, jag sökte på google och då stod det 3D/4D som förslag så Oskyldig 
    Men på hemsidan stod det nog bara 3D.. Hm, får kolla på det där. Man fyllde i när ens BF var och så och så fick man förslag med tider man kunde välja så jag valde den 28/3, kommer vara i v.22 ungefär då, om jag räknat rätt.  
    Ja, ät på du - det kommer du säkerligen att må bättre av!! Drömmer

Som gravid är det extra viktigt att ta kroppens signaler på allvar, och försöka få i sej en så allsidig kost som möjligt. I regel brukar man oftare va mkt hungrigare och mer sugen på vissa saker som kroppen då behöver, men känner man inte av den hungern så kan det ju va svårare förståss. Själv brukar jag må lite småilla om jag är hungrig och har lågt blodsocker, så illamående kan bero på att man eg. inte ätit nog regelbundet och fått i sej av det som kroppen så väl behöver för att bygga upp en ny liten människa i ens mage.

Själv tränar jag mkt och har så gjort i 9 års tid iaf (5-7 ggr/v), så jag är väldigt van vid att lyssna på kroppens signaler - för annars skulle jag aldrig orka träna så mkt och säkert få värk och skador dessutom.

Vad kostar 3D-UL? Jag tror inte det finns där jag bor, finns nog inte överallt - kanske bara i storstäderna?... Nån som vet?
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    FruMii skrev 2012-02-08 16:21:47 följande:
    Kolla längst ner på sidan på den här länken. Där ser man skillnaden på 2D-3D-4D =)

www.tittutultraljud.se/
    Tack. Men jag förstår ändå inte skillnaden mellan 3D-UL och 4D...?
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    FruMii skrev 2012-02-08 16:48:28 följande:
    Vi såg aldrig könet, fast det var en pojk =) Men vi tittade faktiskt aldrig efter det heller, så vi undvek det utan att ens tänka på det. Jag har för mig att det är lättast att se könet runt v.24.. Vill ni inte veta kan ni säkert säga det till den som gör ul så den inte visar för mycket =)

Jag får inte välja när jag ska göra det =) Förra graviditeten gjorde jag det 3-4 gånger tror jag, första strax efter vecka 20 och sista runt vecka 30. Nä jag betalar ingenting för det, dom gör det för dom måste ha extra koll på bebisen så det är alltid lika nervöst när dom börjar, men när dom gett klartecken att allt ser bra ut är det bara att njuta =)

Är det första gången du gör ett 3D/4D? 
    Varför får du gratis extra-UL? Riskgrav.?...

Lyllos dej att få göra så många iaf, och dessutom 3D!!!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Ellenbmt

Ja, eller kanske inte fel, men så pass stressat att de fick snitta som ett kors eller nåt, detta bokfördes inte. Faran var väl sprickrisken, som var ganska stor, då det både var tätt inpå och ett ovanligt snitt.

• Novalina
    Hejåhå skrev 2012-02-08 17:32:25 följande:
    Novalina: vid kejsarsnitt är det många lager som ska skäras upp för att sedan sys ihop. Jag läste på förra gången och fick då veta att 7 lager (hud, innerhud, muskelhinnor, muskler, bukhinna, livmoder osv) ska skäras genom eller flyttas åt sidan varav tre sys.
    Så det är klart att man är lite ärrad efter ett kejsarsnitt. Det enorma arbetet livmodern ska genomgå vid värkarna känns därför lite skrämmande eftersom livmodern är försvagad kring ärrvävnaden.
    Men usch, är det sååå mkt!!....... Foten i munnen
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    14mars skrev 2012-02-08 21:27:34 följande:
    Vi har börjat fundera på barnrummet, vi tänkte inreda i något tema. Min moster har Petsson och Findus i ena rummet och mamma mu och kråkan i andra. Jag är lite inne på Barbapappa, men är det några som har några bra ideer får ni gärna dela med er :D
    Jag ska ha vitt och djungel/fantasi-tema kan man kannske säga... Men det är till sonen det, han har inget eget rum än faktiskt.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    TantLjusgrön skrev 2012-02-09 05:07:31 följande:
    Samma här, ligger vaken nu... har tydligen börjat en ny dålig vana att vakna så här tidigt. BM sa att det kan vara kroppen som förbereder sig på amning. Suck. Kanske ska gå och värma lite mjölk. För övrigt kände jag nåt annorlunda i magen idag. Nästan som en muskelryckning eller bubbla, undra om det var skruttis som dansade där inne. :) Fast det är nog lite tidigt än i V15.
    Hihi, jag har nyss känt av lillbebben därinne jag med faktiskt!!!!!!!

Satt vid datorn på sena timmen, och då kände jag det som en jättesnabb liten mjuk puff från insidan på v sida - magi!!!!!!!!! Hjärta Solig
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    LiJon skrev 2012-02-09 10:33:00 följande:
    Gadget; ja ländryggen känner jag också av, inte blygdbenet än så länge tack och lov Jobbar som vårdbiträde på ett sjukhus inom äldreomsorgen, det är mitt fasta jobb på 60%. Sen är jag utbildad vårdadministratör och jobbar extra som det på en psykiatrisk mottagning några dagar i veckan också, har gjort ett år.

Så det blir mycket dubbeljobbande, som vårdadministratör är det ju lugnt ang. foglossningen då man mest sitter still, men som vårdbiträde svårare... vi har det hektiskt där med massa spring i korridorerna, lyft och vändningar och igårkväll var det överjäkligt att jobba Och jag tror tyvärr inte jag kan få andra arbetsuppgifter heller, skulle önska att jag bara kunde jobba som administratör men det är olika arbetsgivare (kommun/landsting) och jag kan ju inte vara sjukskriven från mitt fasta men ändå jobba på mitt extrajobb :P Puh, det får visa sig hur det går!

Härligt med v 16, tiden går både fort och långsamt tycker jag!
    Vad gör man som vårdadministratör?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • fru Elle

Ja komma iväg på bio är inte det lättaste heller. Det fick vi av min syster när jag fyllde år. Barnen är sällan hos barnvakt men perfekt när man får sånna presenter, jag uppskattar det mycket.

Och idag när jag är hemma och vabbar med magsjuk son och har torkat spyor känns det extra lyxigt att boka in resa till spa.

Sonen är den enda i familjen som blir magsjuk, på ett år har han varit det tre gånger. Tycker så synd om honom, han tittar så bekymrat på mig och han förstår inte roligt vad som händer.

Svar på tråden Augustibebis 2012