• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • godisbit
    Gadget skrev 2012-02-09 23:08:29 följande:
    Var det inte någon som berättade att ni stickar?

Jag är sugen på att göra något till bebisen, men är inte så bra på att läsa mönster så jag vet inte vad jag vågar mig på. Hittade en söt filt på Drops som bara var rätstickning med en kant runt i mosstickning, den ska jag nog klara av. Men skulle vilja göra något klädesplagg också.

Jag är ingen superstickare, har lärt mig göra sockor vilket folk förvånat brukar säga att det är svårt att göra p.g.a. hälen, men jag hittade en sån bra blogg som beskrev steg för steg så det har jag lärt mig. Annars har det mest blivit halsdukar och halskragar, dv.s. en rektangulär lapp eller eventuellt en jämn tub på rundstickor.

Någon som har någon idé på något som är enkelt att förstå? Annars får det väl bli sockor i miniatyr.... Är det svårt att göra mössor? 

Finns väl massor på drops och annars har du ju ravelry.com och om inte det räcker kan du ju googla efter specifika mönster.

Jag har varit sugen på att sy och sticka åt "ärtan" men har inte velat börja på ngt innan vi vet att allt (förhoppningsvis) är bra med bebis efter kub (om 1 dryg vecka). Har långa mentala listor på gång så länge lapptäcke är en självklarhet för mig, några stickade sockar blir det nog oxå och antagligen kommer jag sy ngn bärsjal med. Har sytt och stickat åt kompisars småknoddar i flera år så nu ska det bli extra kul att göra det åt vår egen bebbe... Så som sagt var inväntar jag nu kub med orosblandad längtan!

Är det ngt särskilt mönster du är på jakt efter, eller handlar det mer om svårighetsgrad?
  • A R
    Mamma070912 skrev 2012-02-09 21:00:34 följande:
    rh-neg
    Mått dåligt på alla vis idag, ny förkylning och ont i magen, stressad och frusen. Nu dricker jag hånungsvatten och ska krypa ner i sängen.
    11+0 idag iaf, känns bra att säga v 12
    Sov gott alla!
    Då ligger vi nära varandra, jag är en dag för dig Skrattande
  • A R
    Gadget skrev 2012-02-09 23:08:29 följande:
    Var det inte någon som berättade att ni stickar?

Jag är sugen på att göra något till bebisen, men är inte så bra på att läsa mönster så jag vet inte vad jag vågar mig på. Hittade en söt filt på Drops som bara var rätstickning med en kant runt i mosstickning, den ska jag nog klara av. Men skulle vilja göra något klädesplagg också.

Jag är ingen superstickare, har lärt mig göra sockor vilket folk förvånat brukar säga att det är svårt att göra p.g.a. hälen, men jag hittade en sån bra blogg som beskrev steg för steg så det har jag lärt mig. Annars har det mest blivit halsdukar och halskragar, dv.s. en rektangulär lapp eller eventuellt en jämn tub på rundstickor.
    Någon som har någon idé på något som är enkelt att förstå? Annars får det väl bli sockor i miniatyr.... Är det svårt att göra mössor? 
    Visst är det roligt att sticka! Jag var också en sockstickare förut. Trodde inte jag skulle klara av något annat, men faktum är kan du läsa en sockbeskrivning fixar du det mesta. Det finns jättebra stickskolor/beskrivningar på nätet och har du en granbutik i närheten av där du bor så brukar de gärna hjälpa till om man kör fast i ett mönster.
    Prova med en tröja i rätstickning, jag gjorde en omlott i alpacka (mjukt och skönt) den var både lätt och jättefin.

Själv håller jag på med en tröja till mig själv och har bestämt mig för att inte börja sticka bebiskläder förrän den är färdig (även om jag inte kommer kunna ha den på ett tag). Men jag har en hel bunt med beskrivningar på tossor, filtar, mössor, tröjor, och små djur som jag vill sticka. 
  • olgaisback

Va på UL igår och det va helt fantastiskt. väldigt livlig liten bebis <3<3<3 11+5

• FruFoxy

Snabba ryck var det här! Var på inskrivning igår och nyss ringde de från mamamia och bokade in mig på ett rul. Så all min oro över att inte hinna få en tid i tid var så onödig! Grejen är bara den att jag blev så glad att jag fick en bra tid att jag totalt glömde bort att tiden var på en fredag = de minsta är hemma. Attans. Ska se om maken kan jobba hemma den dagen så får jag åka in själv. Annars får jag väl ringa och boka om.
    Men 16 mars fick jag tid iaf! Så roligt

Det är riktigt kallt här idag, -15. Burr. Ska ut om en stund och traska till en dagismamma på en lekstund. Gäller att bylsa på sig en del.

• FruMii
    Novalina skrev 2012-02-09 12:04:19 följande:
    Tack. Men jag förstår ändå inte skillnaden mellan 3D-UL och 4D...?

Haha nä jag tycker också det är lite avancerat. På den här länken beskriver dom (avancerat) vad det är och hur det fungerar =)
    http://www.nimade.info/halsa/2011/10/Vad-ar-4D-ultraljud.html

Låter väldigt krångligt men vad jag förstår så är 4D tiden =) 
    Novalina skrev 2012-02-09 12:07:09 följande:
    Varför får du gratis extra-UL? Riskgrav.?...

Lyllos dej att få göra så många iaf, och dessutom 3D!!!
    Ja jag har en riskgraviditet. Jag hade hellre haft en "normal" graviditet och hoppat över alla ultraljuden =)

• Sommaren12

Gadget: hittade en fin klänning i just färgen korall på Asos! :) finns på topshop med tror jag. :)
    Novalina: tja, kostar lika mycket som annat på samma sida. Det var åtta plagg för den pengen. Finns såklart saker man kan köpa på vanliga avdelningar, har ett par sommarklänningar skurna under brösten som nog blir perfa och många tröjor funkar ju med. Däremot gillar jag inte a-formen, tycker man ser ut som ett tält i det. Och tyvärr är ju många gravidkläder gjorda så. Vill ha tajta kläder som framhäver magen!
    Har med köpt två mammabyxor på h

• FruMii

Har en liten fundering.. Jag ska ringa in till spec. mödravården i graviditetsvecka 15 och boka tid för ultraljud.
    Men när är graviditetsvecka 15?
    Är det när man är tex i 14+1 eller är det när man är 15+1??
    Här råder just nu total förvirring =)      

Svar på tråden Augustibebis 2012