LiJon skrev 2012-07-16 21:10:55 följande:
Hur pass förberedda är ni andra (kanske mest ni förstföderskor) inför förlossningen? Min barnmorska är så lugn och cool liksom men har tagit upp flera gånger (bl a på föräldragruppen) att andningen MÅSTE man ha övat på innan med sin partner annars "går det inte"... Har läst flera böcker men känner mig ändå inte riktigt förberedd, och vi har inte gått/tänker inte gå någon profylaxkurs eller liknande heller. Så idag klickade jag hem en DVD av Anna Wilsby, "Innan du föder". Läste att den skulle vara bra så jag får nog förlita mig på den och fortsätta läsa de böcker jag har.
Äsch helt ärligt tror jag det är skitsnack att man inte klarar av att föda barn utan att ha profylaxat i flera veckor innan. Tror det är självklart att man får en bättre upplevelse ifall man kan andas igenom smärtorna, men att det skulle va kört för en annars tror jag är bullshit. Är det inte ganska nytt det här med andningen eg? Mamma sa iaf att det inte var tal om profylaxkurser på hennes tid. Huruvida deras upplevelser av förlossningen var vet jag iofs inte men ut kom barn iaf. ;)
Jag har börjat få lite panik själv över förberedelser. Insåg att det kan ju nästan hända när som helst nu och jag har inte övat ett dugg. Jag var mer inne på Mindfullness än Profylax och laddade ner en app som visserligen verkar bra men tror det är lite för flummigt för mig, speciellt som det inte är så lång tid kvar att öva. Så nu ska jag nog ladda ner Profylaxappen med Anna W.
Haha jag tror den där "Innan du föder" var den vi såg på Föräldrakursen som jag TOKGARVADE åt. Själva anvisningarna hur man ska andas är bra men den var supertöntig. Mannen skulle säga till en ifall man rynkar pannan (Hur fan ska man se ut när man har sin livs smärta?!) och så demonstrerade hon lite olika älgljud och kom med visa ord om hur hon dök ner till sitt barn och sa till barnet att "Nu dyker vi tillsammans!"... Ja herregud, jättelarvigt men tror appen man kan ladda ner för 22 kr innehåller samma andningsövningar och DOM var iaf rätt bra vad jag minns.... Fast jag minns iofs inte så mycket mer än att jag försökte koncentrera mig på att inte explodera i fler garvattacker, de andra mammorna tittade lite mysko på mig...