Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Kampis skrev 2012-07-16 16:45:54 följande:
    Idag var öntligen mitt aurorasamtal. Vi bestämde lite grejer som ska in i journalen ch en hel del som ska skrivas i förlossningsbrevet.

Några grejer ragerade hon på som inte gjordes "som det brukade" så det skrevs också in.

Jag har inte tänkt så mycket på förlossningen förrän nu, har inte velat. Men sen vi var där idag har jag haft en aning panik. Det kan ske när som helst, det är jag inte rädd för, utan för att det ska bli lika långdraget och smärtsamt som sist, många minnen kommer upp till ytan.    
    Kändes det givande då? Ska du gå fler gånger eller är det bara en? Vad menar du med att hon reagerade på några grejer som inte gjordes som det brukade?

Har varit ute på minimal promenad med mannen nu. Ett varv i "skogen" (knappt lönt att kalla skog) utanför lägenheten. Tar typ en kvart att gå men helvete vad det satte igång i magen. Vet inte om det var förvärkar eller vad det var men fick ont nertill och sammandragningar. Så nä. Det går inte att gå, jag vet ju det men emellanåt tröttnar jag på att sitta och glo. Får nog dock inse att det är vad jag gör bäst.

Nu ska det städas och sen ska vi fira med kebab att hela barnvagnshistorien är över! 
  • Sommaren12
    novaunique skrev 2012-07-16 16:59:45 följande:
    Oj vad ni vågar känna in i muttski! Jag vågar mig inte in där... vettefasen om jag skulle hitta ut sen!
    HAHA! Inte hitta ut?!
    Tyst

Kampis: Herregud vilken hemsk upplevelse! :S Gör mig nervig att jag ska föda på samma ställe... Förstår att du är nervös. Hoppas verkligen du får en helt annan upplevelse den här gången!
  • Sommaren12
    godisbit skrev 2012-07-16 17:44:09 följande:
    Det är ju inte jättesvårt att klippa av och sy dit vanlig mudd istället... syr man en längre mudd (till att vikas) så har man ju lite mer att växa i för bebis också =)
    Nja fast köper jag färdiga kläder vill jag nog att de ska va som jag tänkt från början. Jag är förbannat dålig på att ta tag i saker och ting och dessutom helt rookie på att sy. Bara vimplar var ett helt projekt. Men tack för tipset. ;)
  • Sommaren12
    LiJon skrev 2012-07-16 21:10:55 följande:
    Hur pass förberedda är ni andra (kanske mest ni förstföderskor) inför förlossningen? Min barnmorska är så lugn och cool liksom men har tagit upp flera gånger (bl a på föräldragruppen) att andningen MÅSTE man ha övat på innan med sin partner annars "går det inte"... Har läst flera böcker men känner mig ändå inte riktigt förberedd, och vi har inte gått/tänker inte gå någon profylaxkurs eller liknande heller. Så idag klickade jag hem en DVD av Anna Wilsby, "Innan du föder". Läste att den skulle vara bra så jag får nog förlita mig på den och fortsätta läsa de böcker jag har.
    Äsch helt ärligt tror jag det är skitsnack att man inte klarar av att föda barn utan att ha profylaxat i flera veckor innan. Tror det är självklart att man får en bättre upplevelse ifall man kan andas igenom smärtorna, men att det skulle va kört för en annars tror jag är bullshit. Är det inte ganska nytt det här med andningen eg? Mamma sa iaf att det inte var tal om profylaxkurser på hennes tid. Huruvida deras upplevelser av förlossningen var vet jag iofs inte men ut kom barn iaf. ;)
    Jag har börjat få lite panik själv över förberedelser. Insåg att det kan ju nästan hända när som helst nu och jag har inte övat ett dugg. Jag var mer inne på Mindfullness än Profylax och laddade ner en app som visserligen verkar bra men tror det är lite för flummigt för mig, speciellt som det inte är så lång tid kvar att öva. Så nu ska jag nog ladda ner Profylaxappen med Anna W.

Haha jag tror den där "Innan du föder" var den vi såg på Föräldrakursen som jag TOKGARVADE åt. Själva anvisningarna hur man ska andas är bra men den var supertöntig. Mannen skulle säga till en ifall man rynkar pannan (Hur fan ska man se ut när man har sin livs smärta?!) och så demonstrerade hon lite olika älgljud och kom med visa ord om hur hon dök ner till sitt barn och sa till barnet att "Nu dyker vi tillsammans!"... Ja herregud, jättelarvigt men tror appen man kan ladda ner för 22 kr innehåller samma andningsövningar och DOM var iaf rätt bra vad jag minns.... Fast jag minns iofs inte så mycket mer än att jag försökte koncentrera mig på att inte explodera i fler garvattacker, de andra mammorna tittade lite mysko på mig... Tyst 
  • Sommaren12

Lillis: jag tror starkt att det är din bebis som borrar ner sig i ditt bäcken. Jag känner likadant och det är förklaringen jag fått.

Då så var det natt igen. Kan sova typ en av tio. Får se om man har nån tur ikväll... :/

• Sommaren12

Hejåhå: är det dags menar du?! Lite dumt utan bb-väska å barnvakt, å lite tidigt med men jag hoppas det går bra om det är meningen! :)

Åh det som började så bra. Mediterade mig till sömns och det gick nog snabbt men nu har jag vaknat å kan inte somna om. Har flyttat ut i soffan, ibland hjälper det. Så jävla trött på att inte kunna sova!! Börjar bli rätt sliten och lite orolig över hur det ska påverka fl. Kommer ju inte ha nån energi när jag inte sovit på flera veckor! :( å så har jag ett helvetes RL i händerna. Omöjligt att somna då!!! :( Grrrr!!!

• Sommaren12

Hemkommen från ultraljud. 3141 g väger hon nu (v 36+0). Det var den förväntade vikten + 12% men fortfarande inom normalspannet. Hon har gått upp 1 kg sen jag var där för fyra v sen så fortsätter hon i samma takt lär hon väl väga 4 kg när hon kommer. Allt såg bra ut och fick faktiskt ytterligare ett ul inbokat v 39+0. Vi får väl se om jag hinner med det... ;)

• Sommaren12

Tack! Är så sugen! Vi ska ut och äta i veckan och försöker hitta en restaurang som har nån förrätt man får äta.

• Sommaren12

Jag har uppfattat det samma som kampis att när det gäller sprickandet så spelar stl på bebis mindre rulle.

Kom på att jag har väldigt lite foton på mig själv som gravid. Det är ju synd. Får se till att ha nån mer fotosession under mannens semester nu. Massa magbilder har jag men de är liksom inzoomade på magen. Om nån har knäppt bilder på mig förutom det så ser jag såklart ut som en trött hösäck... Men det hör kanske till. ;)

Svar på tråden Augustibebis 2012